Välkommen underbara du! Mitt syfte med detta inlägg är att tipsa dig om några olika sätt att få in positiva vanor för att helt enkelt göra ditt liv mer positivt.

I flera av mina inlägg har jag berättat om vikten av både goda vanor, saker som du gör varje dag utan att du reflekterar över att du ska göra dem, och vikten av positivt tänkande. Då kanske du undrar över varför man ska göra saker som man ändå inte reflekterar över? Du kanske inte reflekterar över hur skönt och underbart det är att vara frisk, förrän du blir sjuk. Det är samma sak med många vanor, du mår bra och tänker inte så mycket på det förrän du inte gör det, men då märker du det desto mer. Du borstar tänderna på ren rutin för att du vill lukta gott ur munnen, inte få en dålig tandhälsa och inte bli sjuk.

Positiva vanor, vanor som du gör varje dag för att medvetet fokusera på det som är bra, gör att du medvetet börjar att fokusera mer och mer på det som är positivt, och då tränger du samtidigt bort det negativa tänkandet.

Du kan bara tänka på en sak i taget, och om du har vanor som påminner dig om att tänka på positiva saker, ja då kan du ju inte tänka på de negativa. Som jag skrev om igår i min sammanfattning av ett kapitel ur boken “Tänk rätt bli framgångsrik” av Napoleon Hill är ditt undermedvetna aktivt hela tiden och om du inte medvetet ger den något positivt att fokusera på, kommer det att hitta andra saker att sysselsätta sig med, och det är inte säkert att det kommer att vara positiva saker. Du blir då ett “offer för omständigheterna”, det som sker runt omkring dig, och det är ju väldigt onödigt eftersom en enda tanke kunde förstöra möjligheterna att att hålla ditt sinne positivt och fokuserat för att kunna uppnå det du vill i livet.

För det du tänker på, skapar dina känslor, och dina känslor påverkar hur du agerar, och hur agerar, påverkar dina resultat i livet, det vill säga hur din verklighet ser ut.

Så om du vill ändra på dina resultat måste du börja med det som är ursprunget till allt, det vill säga dina tankar. Att styra sina tankar är jättesvårt, det vet jag själv, men det betyder inte att det är omöjligt! Och om du har vanor som får dig att tänka på positiva saker flera gånger under dagen blir det ännu lättare.

Nu till dagens tips på positiva vanor

Jag har skrivit ner några punkter för att få idéer om vad du kan göra. Försök att vara så detaljerad som möjligt. Jag har föreslagit att du ska skriva ner dem för att du blir mer fokuserad och du kan även lättare gå tillbaka till dem efteråt.

  1. Tänk på 5 upplevelser eller situationer när du var riktigt glad eller lycklig. Skriv ner dem.
  2. Var var du då och varför? Skriv ner.
  3. Fanns det några fler där? Vilka då? Skriv ner.
  4. Hur såg platsen ut? Säsong? Väder? Vad hade du på dig? Skriv ner.
  5. Hur doftade det? Skriv ner.
  6. Vilka ljud hörde du? Fågelkvitter? Musik? Skriv ner.
  7. Hur kändes det i och/eller på kroppen? Skriv ner.
  8. Vad exakt var det som gjorde att just dessa upplevelser eller situationer gjorde dig så glad eller lycklig? Försök att få ner det även om det kan vara många olika saker som påverkade.

Nu när du skrivit ner detta; hur kan du då bli påmind om dessa 5 situationer eller upplevelser?

  1. Har du bilder på dessa upplevelser eller situationer? Beställ foton eller skriv ut och sätt upp någonstans, helst på flera ställen där du ofta är.
  2. Finns det andra fysiska minnen därifrån? Till exempel biljett från en konsert, broschyr eller liknande. Ta foton på dem eller ha dem framme.
  3. Har du bilder på de personer som var med där och då? Beställ foton eller skriv ut och sätt upp någonstans, helst på flera ställen där du ofta är.
  4. Kan du simulera dofterna och ha dem hemma i någon form?
  5. Kan du simulera ljuden och spela dem hemma i någon form? Kan du spela upp något som påminner dig om dessa upplevelser eller situationer varje dag? Ringsignalen på mobilen? Väckningssignal?
  6. Kan du tänka dig att ställa mobilen på påminnelse och titta på bilder därifrån en liten stund varje dag?
  7. Kan du tänka dig att ställa mobilen på påminnelse och tänka på dessa saker en liten stund varje dag?

Det här är bara några punkter som kan få dig att börja tänka lite mer på positiva vanor som kan börja få ditt undermedvetna sysselsatt med positiva saker, så att du tänker mer positivt och på så sätt har större chans att nå dina mål.

Ha en underbar dag underbara du!

/Mona

PS Frontbilden är av Michael Dam on Unsplash