Välkommen underbara du! Mitt syfte med detta inlägg är att tipsa dig om några olika sätt att få in positiva vanor för att helt enkelt göra ditt liv mer positivt. Idag handlar det om aktiviteter och resor.

I flera av mina inlägg har jag berättat om vikten av både goda vanor, saker som du gör varje dag utan att du reflekterar över att du ska göra dem, och vikten av positivt tänkande. Då kanske du undrar över varför man ska göra saker som man ändå inte reflekterar över?

Du kanske inte reflekterar över hur skönt och underbart det är att få sova riktigt gott en hel natt förrän du sover väldigt dåligt, helst under några nätter; hela kroppen blir seg, trögtänkt och fokuserar mest på hur trött du är. Det är samma sak med många goda vanor, du mår bra och tänker inte så mycket på dem förrän du inte gör dem, men då märker du dem desto mer.

Positiva vanor som du gör, helst varje dag, för att medvetet fokusera på det som är bra i ditt liv, gör att du medvetet börjar att fokusera mer och mer på det som är positivt och då tränger du samtidigt bort det negativa tänkandet.

Du kan bara tänka på en sak i taget, och om du har vanor som påminner dig om att tänka på positiva saker, ja då kan du ju inte tänka på de negativa. Om du inte medvetet styr dina tankar mot det positiva blir du då ett “offer för omständigheterna”, det vill säga det som sker runt omkring dig, och det är väldigt onödigt eftersom en enda negativ tanke kan förstöra möjligheterna med att att hålla ditt sinne positivt och fokuserat för att kunna uppnå det du vill i livet.

Det du tänker på, skapar dina känslor, och dina känslor påverkar hur du agerar, och hur agerar, påverkar dina resultat i livet, det vill säga hur din verklighet ser ut. Så om du vill ändra på dina resultat måste du börja med det som är ursprunget till allt, det vill säga dina tankar. Att styra sina tankar är jättesvårt, det vet jag själv, men det betyder inte att det är omöjligt! Och om du har vanor eller föremål som får dig att tänka på positiva saker flera gånger under dagen blir det ännu lättare.

Nu till dagens tips på positiva vanor, och även lite om föremål

Jag har skrivit ner några punkter för att få idéer om vad du kan göra. Försök att vara så detaljerad som möjligt. Jag har föreslagit att du ska skriva ner dem för att du blir mer fokuserad och du kan även lättare gå tillbaka till dem efteråt.

Aktiviteter:

  • Vilka 10 aktiviteter ger dig mest lycka och glädje? Skriv ner. Är det att dansa? Måla? Pyssla? Snickra? Inreda? Läsa? Meka med något? Leka med barnen, om du har några “tillgängliga”?
  • Varför får de dig att må så bra? Skriv ner till varje aktivitet.
  • Hur kan du bli påmind om positiva minnen du har till dem? Vill du ha bilder eller foton som påminner dig om dessa aktiviteter i ditt hem, bil eller arbetsplats?
  • Hur kan du nu få in dessa aktiviteter mer i ditt liv?

  • Mitt tips är att försöka att planera in en av dessa aktiviteter minst varannan dag för att verkligen boosta lyckan och glädjen i ditt liv! Jag är säker på att vissa av dessa aktiviteter inte måste ta jättelång tid. Sätt mobilen på påminnelse så att de verkligen blir av. Du kommer att märka större skillnad än du tror.
  • Om du vill ha mer lycka och glädje i ditt liv måste du göra mer av det som ger dig de känslorna och dessa aktiviteter är ett av sätten att få in mer av det!

Resor:

  • Vilka 3 resor har gett dig mest lycka och glädje? Skriv ner.  
  • Har du några speciella minnen till dessa resor, i så fall vilka? Skriv ner.
  • Varför fick de dig att må så bra? Miljöerna? Sällskapet? Aktiviteterna? Annat? Skriv ner till varje resa.
  • Hur kan du nu bli påmind om de positiva minnen du har till dessa resor?
  • Vill du ha foton, om du har, som påminner dig i ditt hem, bil eller arbetsplats?

    Om du inte har foton så kanske du kan hitta bilder på nätet som kan påminna dig.

  • Ska du titta lite på dessa varje dag? Sätt mobilen som påminnelse.

  • Vilka 3 resor skulle du vilja göra i framtiden? Begränsa dig inte med vad som just nu skulle vara möjligt.

  • Vilka speciella minnen skulle du vilja ha efter dessa resor och varför? Skriv ner.
  • Varför skulle dessa resor få dig att må så bra? Miljöerna? Sällskapet? Aktiviteterna? Annat? Skriv ner till varje resa.
  • Hur kan du nu bli påmind om dessa resor som du vill göra?
  • Vill du ha bilder, kanske från resebroschyrer, som påminner dig i ditt hem, bil eller arbetsplats? Ska du titta lite på dessa varje dag? Sätt mobilen som påminnelse.
  • Finns det speciell musik som kan förknippas till dessa resor eller platser? Vill du i så fall lyssna lite på sådan musik varje dag? Eller ha som ring- eller alarmsignal på mobilen?
  • Kan du göra något annat som skulle få dig att bli på bra humör som kan förknippas med dessa resor? Ska du öppna ett nytt sparkonto och sätta in lite pengar där varje dag du avstår något för resans skull? Om du brukar köpa en kopp kaffe på macken varje gång du tankar, kanske du istället kan föra över de pengarna till din resa, det blir mer pengar över tid än man kan tro.
  • Ska du detaljplanera en av dessa resor, som om du redan bokat den? Vad ska du packa? Måste man ha visum? Hur ska du ta dig dit? Hur ska du bo där? Finns det sevärdheter där som du vill se, i så fall vilka och varför?
  • Ska du göra en liten “reklamfilm” eller ett bildspel med bilder därifrån som du kan titta på varje dag?

Jag hoppas att du har fått lite inspiration för att omge dig med ännu mer positiva vanor och föremål så att du ännu bättre kan fokusera på det positiva i ditt liv. Det mest positiva är ändå att du lever, eller hur? För annars skulle du ju inte kunna läsa detta. 😀 Och imorgon är ännu en ny dag!

Ha en underbar dag underbara du!

/Mona

PS. Frontbild av Brooke Cagle on Unsplash