Välkommen underbara du! Mitt syfte med detta inlägg är att tipsa dig om några olika sätt att få in positiva vanor för att helt enkelt göra ditt liv mer positivt. Idag handlar det om egenskaper som skulle göra ditt liv ännu mer glädjerikt.

Det du tänker på, skapar dina känslor, och dina känslor påverkar hur du agerar, och hur du agerar, påverkar dina resultat i livet, det vill säga hur din verklighet ser ut. Så om du vill ändra på dina resultat måste du börja med det som är ursprunget till allt, det vill säga dina tankar. Att styra sina tankar är jättesvårt, det vet jag själv, men det betyder inte att det är omöjligt! Och om du har vanor eller miljöer som får dig att tänka positiva tankar flera gånger under dagen blir det ännu lättare att fokusera på det som är bra i livet.

Nu till dagens tips på positiva vanor, egenskaper som du vill ha för att njuta ännu mer av livet;

Jag har skrivit ner några punkter för att få idéer om vad du kan göra. Försök att vara så detaljerad som möjligt. Jag har föreslagit att du ska skriva ner dem för att du blir mer fokuserad och du kan även lättare gå tillbaka till dem efteråt.

Vilka 10 egenskaper, som du skulle vilja ha, skulle ge dig mest lycka och glädje? Skriv ner.

Vill du bli mer närvarande i nuet?

Vill du bli mer stresstålig?

Vill du bli mer generös?

Vill du bli mer dig själv?

Vill du bli gladare?

Vill du bli lyckligare?

Vill du bli mer fokuserad?

Vill du bli mer tacksam?

Vill du bli mer ödmjuk?

Vill du bli mer kärleksfull?

Vill du bli mer effektiv?

Vill du bli mer tålmodig?

Vill du bli modigare?

Vill du bli positivare?

Andra egenskaper du vill förvärva?

Varför skulle dessa egenskaper få dig att må så bra?

Skriv ner till varje sak. Finns det några gemensamma saker hos dem? I så fall vilka?

Hur kan du bli påmind om hur mycket glädje dessa egenskaper skulle ge dig när du inte har dem?

Vill du ha bilder eller texter som påminner dig om vilka egenskaper du vill förvärva eller förstärka? Ska du kanske göra ett bildspel eller en Mindmovie om dem? Kanske en visionboard? (Ett slags kollage med bilder på det du önskar dig?) Det gäller att hålla tron vid liv om att det skulle vara möjligt att kunna förvärva eller förstärka dessa egenskaper, annars kan det slå bakut och du känner dig missmodig istället och det är ju inte meningen.

Hur kan du bli påmind om hur mycket glädje dessa egenskaper ger dig när du väl har dem?

Ska du varje dag medvetet njuta av någon situation då du visat prov på någon av dessa egenskaper; uppleva situationen igen och verkligen vara stolt över hur bra du har blivit på att visa denna egenskap. Sätt mobilen på påminnelse om du inte kommer ihåg.

Hur kan du förvärva dessa egenskaper?

För att bli mer närvarande i nuet kan du meditera eller använda dig av andra mindfulness-övningar.

Googla eller sök på Youtube  om du vill ha mer inspirattion. Du kan också klicka på länken till ett klipp där Jack Canfield pratar just om detta; https://www.youtube.com/watch?v=sjb9G1cwl2Y

För att bli mer stresstålig gäller samma sak som ovan + planera realistiskt och hålla dig till planen.

T Harv Eker rekommenderar att man planerar in bara 3 saker som man ska göra varje dag och verkligen göra dem; det ger en känsla an inre tillfredsställelse istället för att stressa dig över att det som finns på listan aldrig hinns med.

För att bli mer generös behöver du bara att börja dela med dig och ge av det du har utan att förvänta något tillbaka.

För om du ger och samtidigt förväntar att du ska få något tillbaka så är det inte generositet; det är byteshandel! Den som du ger något till kanske inte kan ge någonting tillbaka, men andra kommer att ge mer till dig. Det du ger till andra kommer att komma tillbaka till dig; både på gott och ont.

För att bli mer dig själv måste du först ta reda på vem du innerst inne är.

Vilka är dina viktigaste värderingar? Vilka är de egenskaper som du får mest beröm för? Vad tycker du är roligt? Vad är du bra på? Nu när du vet lite mer om dig själv; hur kan du ge mer av det till världen? Du, just du, med dina värderingar, egenskaper, talanger och det du blir glad av har en unik kombination som ingen annan har så vad är din oersättliga uppgift här? Jo att på något sätt ge av det till resten av världen! Hur, kan bara du veta eller ta reda på.

För att bli gladare måste du börja medvetet fokusera på det som gör eller kan göra dig glad. Försök att ha dagliga vanor för detta; titta på roliga filmklipp, dra roliga historier, busa med någon.

För att bli lyckligare måste du börja medvetet fokusera på det som gör eller kan göra dig lycklig. Försök att ha dagliga vanor för detta; tänk på lyckliga stunder i livet, umgås med personer som gör dig lycklig, gör saker som gör dig lycklig, var i miljöer som gör dig lycklig.

För att bli mer fokuserad måste du sluta med att multitaska! Det vill säga göra massor av saker samtidigt. För ett antal år sedan ansågs det som en bedrift att kunna göra många saker samtidigt, nu har både erfarenheter för enskilda personer, att gå in i väggen, och forskning kommit fram till att det är det sämsta man kan göra. Du blir inte effektiv för 5 öre och känslan av splittring och okoncentration skapar en inre stress som till och med gör att vi utsöndrar stresshormon bara genom att sitta rakt upp och ned. Visste du förresten att skärmarna och sociala medier gör oss fysiskt beroende av dem. Vill du veta mer om det så klicka på länken; https://www.youtube.com/watch?v=eofZsSJ1Vqk

För att bli mer tacksam kan du börja att skriva ner saker du är tacksam för i en tacksamhetsbok. Om du vill veta mer kan du söka på tacksamhetsbok på sidan.

För att bli mer ödmjuk kan du behöva tänka att alla beteenden antingen ger eller ber om kärlek, att alla gör så gott de kan med de förutsättningar som råder, att allas inre “kartor” för hur man orienterar sig i världen ser olika ut och att om man mår bra och är i balans gör man gott. Det vill säga att om du råkar ut för någons dåliga beteende utan orsak är det inget personligt mot dig, det är den personen som beter sig illa som inte är i balans och du har ingen aning om varför. Dennes person kanske har en nära anhörig som ligger på dödsbädden.

För att bli mer kärleksfull kan det vara bra att medvetet planera in aktiviteter som gör att du fokuserar på att känna kärlek varje dag. Vad får dig att känna mer kärlek? Umgås med 100 % fokus med någon speciell. Gosa? Titta på foton?

För att bli mer effektiv måste du planera det du vill hinna, max 3 saker per dag, och verkligen göra det som du bestämt + sluta med att göra flera saker samtidigt; gör en sak i taget!

För att bli mer tålmodig behöver du träna på att vara mer i nuet, meditation och mindfulnessövningar är två sätt.

För att bli modigare behöver du medvetet trotsa dig rädsla för att tala om för kroppen att det inte är farligt. Många gånger blir vi rädda när vi ska göra något nytt, det är helt naturligt, men för att utvecklas som människa och må bra måste man våga gå utanför komfortzonen, som den kallas, och utmana oss själva för ingen tillväxt av dig som person sker innanför den.

För att bli positivare behöver du medvetet styra dina tankar mot det som får dig att tänka positiva tankar, att ha dagliga vanor för detta är a och o!

Ha en underbar dag underbara du!

/Mona

PS1. Vill du veta mer om vad en Mindmovie är och hur du själv kan göra en, klicka på länken; www.mindmovie.com

PS2. Frontbild av Jakob Owens on Unsplash