Välkommen underbara du! Mitt syfte med detta inlägg är att plocka ut det viktigaste ur kapitel 10, Energin: mästerskapets drivmedel ur bästsäljaren Din gränslösa styrka av Anthony “Tony” Robbins och ge det till dig på ett lättsmält sätt.

 

I tidigare inlägg har jag gjort en kort sammanfattning om vem Anthony “Tony” Robbins är, och av boken Din gränslösa styrka, så om du vill läsa mer om honom och boken i stort rekommenderar jag att titta där. Länkar till det och de tidigare kapitlen finns längs ner i inlägget.

 

Enligt Tony Robbins själv kan boken Din gränslösa styrka sammanfattas i två ord: “Åstadkom resultat!”.

 

Kapitel 10 heter Energin: mästerskapets drivmedel

 

“Du kan hålla på hur mycket du vill med att ändra dina inre föreställningar, men om din biokemi är i olag, får den hjärnan att skapa sig snedvridna föreställningar. Hela systemet blir verkningslöst.”

 

Om du till exempel är trött eller sjuk så ser du mer negativt på dig själv och omvärlden än om du är pigg och vital.

 

Kapitel 10 handlar om att höja din energinvå i kroppen så att du kan bli effektivare, må bättre och bli villig att utnyttja dina förutsättningar för att kunna åstadkomma utomordentliga resultat.

 

6 nycklar till en kraftfull fysiologi:

 

1. Använd dig av kraften hos andningen

 

Andningen styr hela vår cirkulation av både blod och lymfa i kroppen.

 

“Har du ett friskt cirkulationssystem, kommer du att leva ett långt, friskt liv.”

 

För att blodet ska kunna transportera det livsviktiga syret till alla celler har vi hjärtat till hjälp.

 

Men det är inte bara blodet som behöver cirkulera och göra sitt jobb; även lymfvätskan i kroppen behöver göra det. Lymfvätskan tar hand om alla gifter och avfallsprodukter från cellerna och transporterar bort det genom lymfkörtlarna.

Problemet är att lymfsystemet inte har någon pump så som blodomloppet har; hjärtat. “Det enda sättet att få lymfan att röra på sig är genom djupandning och muskelrörelser.” Särskilt djup mellangärdes andning är det effektivaste sättet att åstadkomma detta.

Så vill du ha ett friskt cirkulationssystem måste du andas djupt och göra de rörelser som stimulerar det.

 

Forskare har kommit fram till att syrebrist i cellerna spelar en viktigt roll för att cellerna ska bli maligna eller cancerartade.

 

Metod för att hålla cirkulationssystemet friskt;

 

Bör göras 3 minst gånger per dag;

 

  1. Sitt rakt men bekvämt.

 

Att sitta rakt förbättrar inandningen och cirkulationen helt enkelt.

 

  1. Andas in i 1 tidsenhet, till exempel 7 sekunder.

 

Inandningen tar in syre i kroppen.

  1. Håll andan i 4 tidsenheter, till exempel 28 sekunder.

 

Du ska hålla andan 4 gånger inandningen för att låta blodet få syresättas ordentligt.

  1. Andas ut i 2 tidsenheter, till exempel 14 sekunder.

 

Utandningen bör vara dubbelt så lång som inandningen för att det är då du rensar ut giftiga ämnen genom lymfsystemet.

 

  1. Upprepa detta 10 gånger.

 

För att cirkulationssystemet ska få sig en ordentligt genom körare bör du göra detta 10 gånger och minst 3 gånger per dag.

 

Tony hävdar att inget vitaminpiller eller födoämne i världen kan konkurrera med denna metod när det gäller effekten den ger för ditt välbefinnande.

 

Du bör aldrig anstränga och spänna dig. Börja på den tidsenhet som är bekväm för dig och öka sedan gradvis så att du kan hålla andan längre och längre.

 

Det gäller även att röra på sig varje dag för att hålla cirkulationssystemet friskt, helst 30 minuter varje dag.

 

Tony förespråkar simning, löpning eller att hoppa studsmatta i helst 30 minuter varje dag. Just hoppningen har även mycket positiva effekter på kroppen genom att alla organ får sig en omgång rörelse och på så sätt “nollställs”.

 

Man bör motionera på den nivå att andningen fortfarande är djup och regelbunden under hela tiden man motionerar. Därför är det viktigt att inte gå ut för hårt i början.

 

2. Äta mat som är rik på vatten

 

Vi behöver äta en kost som till 70 % består av frukt, grönsaker och groddar.

Anledningen är att om vi inte får i oss tillräckligt med vatten genom just maten är att blodet blir för tjockt, de giftiga avfallsprodukterna från vävnader och cellförändringar stöts inte bort på rätt sätt och blir därför kvar i kroppen och orsaka sjukdomar.

 

Metoden;

 

Ät en rejäl sallad till varje mål mat.

 

Man löser inte detta problem genom att dricka överdrivet mycket. Att dricka mycket straxt innan, under eller straxt efteråt man ätit gör att de enzymer som krävs för att maten ska smältas ordentligt späs ut och då kan inte maten smältas ordentligt.

 

3. Använd dig av effektiva livsmedelskombinationer

 

Vissa livsmedel bör inte ätas tillsammans för att inte störa kroppens matsmältningssystem.

 

Olika livsmedel kräver olika ämnen för att kunna smältas. Livsmedel som är proteinrika; kött, fisk, mejeriprodukter, nötter kräver vissa ämnen för att kunna smältas av kroppen. Stärkelserika livsmedel; potatis, bröd, ris kräver andra ämnen för att kunna smältas.

 

Om man kombinerar proteinrika; kött, fisk, mejeriprodukter, nötter, med stärkelserika; potatis, bröd, ris neutraliserar de olika ämnena, som kroppen utsöndrar för att kunna smälta maten, varandra och maten blir kvar i kroppen längre tid än vad som är nyttigt.

Mat som inte smälts ordentligt blir en grogrund för bakterier som gör att maten jäser och sönderfaller; du får matsmältningsbesvär och gaser bildas.

Det här i sin tur leder att matsmältningen stjäl din energi och underlättar uppkomsten av sjukdomar.

 

Metod för att underlätta matsmältningen;

 

Ät bara en enda typ av vattenfattigt livsmedel åt gången och då i kombination med 70 % grönsaker.

Vattenfattiga livsmedel kan vara proteinrika; kött, fisk, mejeriprodukter, nötter, eller stärkelserika; potatis, bröd, ris.

Ät de proteinrika vattenfattiga livsmedlen tillsammans med 70 % grönsaker!

Ät de stärkelserika vattenfattiga livsmedlen tillsammans med 70 % grönsaker!

 

Ät alltså inte de proteinrika vattenfattiga livsmedlen tillsammans med de stärkelserika vattenfattiga livsmedlen för då blir maten kvar i kroppen för länge och du förlorar onödigt med energi!

Efter en måltid bör du även vänta 3,5 timmar med att äta igen för att matsmältningen ska få arbeta i lugn och ro med att smälta maten.

 

Tony rekommenderar även två böcker om det här; Food Combining Made Easy av Herbert Shelton och Fit for life av Harvey och Marilyn Diamond.

 

I den fysiska boken, som tyvärr inte finns att köpa på svenska längre, finns en jättebra bild på vad som går bra att kombinera och vad man ska undvika att kombinera för att undvika fördröjning av matsmältningen.

 

Proteinrika vattenfattiga livsmedel;

Fisk

Fågel

Kött

Mejeriprodukter

Råa nötter

Oliver

Ägg

 

ska inte kombineras med

 

stärkelserika vattenfattiga livsmedel;

Potatis

Bröd

Bönor

Gryn

Linser

Pumpa

Ärter

 

eller fett och oljor;

Avokado

Grädde

Smör

Majsolja

Nötolja

Olivolja

Sesamolja

Sojaolja.

 

Däremot går det utmärkt att kombinera fett och oljor med stärkelserika vattenfattiga livsmedel.

 

Var måttlig med;

Lök

Purjolök

Schalottenlök

Vitlök

Rädisor

 

för att de är retande av matsmältningssystemet.

 

Sammanfattning;

 

Ät de proteinrika vattenfattiga livsmedlen tillsammans med 70 % grönsaker!

Ät de stärkelserika vattenfattiga livsmedlen tillsammans med 70 % grönsaker och fett och olja!

4. Ät med måttlighet

 

Forskning säger att den enda metod som de hittills känner till som genomgående fördröjer åldrandet och förlänger livslängden är undernäring.

Vill man leva länge ska man snarare vara underviktig än överviktig.

 

Om du nu är en person som vill äta mycket får du antingen se det över tid; du lever längre och får på så sätt äta mer under fler år som du är i livet eller också äta stora mängder av vattenrik mat.

 

5. Ät massor av frukt, men bara på fastande mage

 

Frukt är det perfekta livsmedlet; det ger mängder av näring, är lättsmält och renar dessutom kroppen.

Problemet uppstår när du äter det tillsammans med andra livsmedel!

Frukt smälts först i tunntarmen, men om det redan finns annan mat i magsäcken kan den inte snabbt ta sig dit utan blir kvar i magsäcken och gör att den maten börjar jäsa.

 

Metod för att äta frukt på rätt sätt;

 

Ät frukt och drick nypressad fruktjuice på fastande mage. Man kan äta annan mat redan efter 15-20 minuter efter man har druckit juice utan att den får maten att jäsa i magen.

 

Man ska heller inte köpa färskpressad juice utan göra själv, för den kan köper har upphettats för att hålla längre och har blivit surare på grund av det.

 

Tony tipsar om att äta just frukt och nypressad fruktjuice helst fram till klockan 12 på dagen, eller så långt man klarar sig utan annan mat, för att få frukten att rensa ut så mycket gifter som möjligt ur kroppen.

 

6. Du behöver mindre protein än vad många säger

 

Det finns en myt om att vi behöver mycket protein för att vi ska hålla oss vid bästa möjliga hälsa och välbefinnande.

Vår kropp behöver främst glykos från frukt, grönsaker och groddar, stärkelse, fett och det sista kroppen använder som bränsle är protein.

 

“Ett överskott av protein ger kroppen ett överskott av kväveföreningar, som framkallar trötthet.”

 

Metod;

 

Ät bara kött en gång om dagen, om du nu vill äta kött.

 

Tony tar också upp vad det är som händer i kroppen när man äter för mycket kött; man får förhöjd urinsyra i blodet som kan leda till bland annat gikt, och man får i sig förruttnelsebakterier som är det som gör kött mört.

 

Om du, som jag, känt att du vill avstå kött på grund av moraliska skäl rekommenderar jag detta stycke varmt; det gav mig den knuff som jag behövde för att aldrig vilja äta kött igen!

 

Han skriver också om vad mejeriprodukter gör med våra människokroppar och det är heller ingen vacker läsning. Jag avstår helst även mejeriprodukter, men har svårt att avstå ost helt och hållet trots den äckliga beskrivningen.

 

Tony varnar lite för vad som kan hända när du lägger om kosten till ovanstående rekommendationer; kroppen börjar omedelbart sin utrensning av gifter och du kan få huvudvärk, hosta upp slem och bli lite småsjuk, just för att gifterna som suttit fast i vävnader och slemhinnor nu rörs upp i kroppen på väg ut. Det försvinner dock efter ett par dagar.

 

Nästa kapitel ur boken Din gränslösa styrka handlar om gränsöverskridande.

Ha en underbar dag underbara du!

/Mona

 

PS.1 Om du vill köpa boken Din gränslösa styrka av Tony klicka på länken; Din gränslösa styrka av Anthony “Tony” Robbins

PS2. Vill du läsa mer om Tony Robbins, klicka på länken; https://www.tonyrobbins.com/ 

PS3. Frontbild av rawpixel on Unsplash