Välkommen underbara du! Mitt syfte med detta inlägg är att plocka ut det viktigaste ur kapitel 11, Gränsöverskridandet: vad är det du vill? ur bästsäljaren Din gränslösa styrka av Anthony “Tony” Robbins och ge det till dig på ett lättsmält sätt.

 

I tidigare inlägg har jag gjort en kort sammanfattning om vem Anthony “Tony” Robbins är, och av boken Din gränslösa styrka, så om du vill läsa mer om honom och boken i stort rekommenderar jag att titta där. Länkar till det och de tidigare kapitlen finns längs ner i inlägget.

 

Enligt Tony Robbins själv kan boken Din gränslösa styrka sammanfattas i två ord: “Åstadkom resultat!”.

 

Kapitel 11 heter Gränsöverskridandet: vad är det du vill?

 

Om du inte vet vad du vill spelar det ju ingen roll vad som händer dig, eller?

 

Det här kapitlet handlar om att ta reda på vad det är man vill så att man medvetet kan börja fokusera på att nå dit. När du har målet klart kan du börja tillämpa alla de strategier som boken hittills har tagit upp för att uppnå det du vill. Det är först när du vet vad du vill som du kommer att kunna se nya möjligheter i det du möter.

 

Om du inte vet vad du vill är du inte medvetet fokuserad på att leta efter det som kan hjälpa dig åstadkomma det du vill, och möjligheterna går dig därför förbi.

 

Allt runt omkring dig där du nu befinner dig har en gång funnits som en idé i någons huvud, du måste alltså tänka ut i detalj vad det är du vill för att det ska kunna bli verklighet även i din yttre verklighet.

 

Allt du vill ska ske i den yttre världen, i din fysiska verklighet, måste först skapas i din inre verklighet.

 

En metod för att ta reda på vad det är du vill i livet;

 

1. Börja med att skriva listor på vad det du drömmer om; det du vill vara, göra, ha och dela med dig av.

 

Ta fram papper och penna och börja skriva ned allt du drömmer om. Se till att inte begränsa dig. Skriv ner allt du drömmer om som har med förhållanden, familjen, ditt umgänge, ditt arbete, mentala, emotionella, sociala, materiella och fysiska tillstånd och vad du mer kommer på.

 

“Tänk på att allt är inom räckhåll för dig. Att veta sitt mål är första steget mot att uppnå det.”

2. Titta på listan och räkna ut när du väntar dig att uppnå det resultatet.

 

Du bör ha både kort- och långsiktiga mål så att de håller dig sysselsatt så att du ständigt fyller på din motivation med dagliga steg mot dem.

 

3. Välj ut de 4 viktigaste mål som du har satt upp för dig för kommande år.

 

Du ska då välja ut de mål som engagerar dig mest, som du tycker är de mest spännande och sådant som skulle ge dig den största tillfredsställelsen.

 

Skriv ner dem.

Skriv varför du absolut vill förverkliga dem. Var tydlig och positiv. “Tala om för dig själv varför du är säker på att du kan nå dessa mål, och varför det är viktigt att du gör det.”

Om du kan komma på tillräckligt bra anledningar kan du i princip få dig själv att uppnå vad som helst.

 

För mig är en skräckbild av att om jag inte äter nyttig mat och håller mig smal och fit dör jag ifrån mina små tjejer. Det ger mig den ständiga motivationen att äta sunt och avstå från sådant som gör mig sjuk och fet.

“Om du har ett verkligt kraftigt varför, kan du lyckas med praktiskt taget allting i världen.”

4. Nu när du har en kort lista över dina viktigaste mål för det kommande året, ska du testa dem mot de 5 reglerna nedan.

5 regler för att sätta upp mål;

  1. Skriv ned vad du vill ska hända.

  1. Gör en så detaljerad beskrivning av det som möjligt.

 

Hur ser det önskade resultatet ut, hur låter det, hur känns det, hur luktar det, det kanske till och med smakar på ett speciellt sätt? Ju mer detaljer desto större möjlighet ger du din hjärna att skapa det du vill.

 

Skriv även ner när du ska ha nått målet.

 

  1. Vad är beviset att du nått målet?

 

Om du inte tänkt ut vad det är som bevisar att du nått målet, hur ska du då veta om du har nått det eller inte? Risken är annars att du når målet utan att du vet om det och att du ändå känner dig som en förlorare fast du nått dit du vill.

 

  1. Ditt resultat måste hänga på dig.

 

Du kan inte sätta mål som är beroende av andras ageranden. Se till att ditt resultat kommer som en följd av det du själv kan påverka.

  1. Det du eftersträvar måste påverka även alla andra positivt.

 

Att trampa på andra för att nå det man vill kommer att slå tillbaka på dig; det du ger ut till andra är det du själv får tillbaka.

5. Gör nu en lista på över de viktigaste resurserna som du har tillgång till; karaktärsdrag, vänner, kontakter, ekonomiska tillgångar, utbildningar, tid, energi med mera.

6. Nu ska du koncentrera dig på att minnas tillfällen då du speciellt har använt dig av vissa av de ovanstående resurserna.

 

Tänk på 3-5 tillfällen i ditt liv då du hade total framgång och skriv ner dem.

Beskriv sedan vad det var som gjorde att du lyckades, vilka resurser använde du dig av på ett effektivt sätt och vad var det som gjorde att du kände dig framgångsrik.

7. Vilken slags människa bör du vara för att nå dina mål?

 

Skriv ner karaktärsdrag, färdigheter, attityder trosföreställningar och förmåga till självdisciplin som du personligen behöver ha för att kunna uppnå allt du vill. Ta god tid på dig.

8. Skriv nu ner vad det är som hindrar dig från att redan nu ha det som du vill ha.

 

“Ett sätt att bryta igenom de gränser som du har satt för dig själv är att veta exakt hur de ser ut. Analysera din egen personlighet för att få fram vad det är som hindrar dig från att uppnå det du strävar efter.”

 

Kan du inte planera?

Kan du planera, men är inte bra på att genomföra?

Har du för många saker på gång att ingenting blir bra?

Eller snöar du in för mycket på en sak?

 

Vi har alla våra strategier för att misslyckas, men om du kan få syn på dem kan du också ändra dem.

Vilka är de nödvändiga saker som du konsekvent måste göra för att få eller nå det du vill?

Om du inte vet vad du ska göra kan det vara bra att börja med det du vill uppnå och på så sätt försöka lista ut det bakifrån. Att då studera vad andra har gjort som redan nått dit du vill kan vara en bra metod.

 

“Vilka är de viktigaste åtgärderna, och vad kan du göra idag, imorgon, denna vecka, denna månad, detta år för att nå slutmålet? Genom att steg för steg arbeta dig bakåt från resultatet på alla områden, från yrkeslivet till ditt privatliv, kan du exakt kartlägga den väg du måste följa, men baklänges, från målet till det du kan göra idag.”

 

Att göra något åt de saker som hindrar dig att nå dina mål blir ett första steg mot målet.

9. Nu är det dags att ta tid till att göra en första skiss på en plan för hur du ska kunna nå dina 4 huvudmål. Utgångspunkten bör vara dessa frågor;

 

Vad bör jag göra först för att uppnå detta?

Vad är det som har hindrat mig från att redan ha det och vad kan jag göra för att ändra på den saken?

 

Se till att din plan innehåller något som du kan göra idag, och helst varje dag för att få dig att göra framsteg varje dag och på så sätt hålla motivationen uppe.

10. Nu gäller det att hitta personer att efterlikna, som redan har nått dit du vill.

 

Skriv ner namnen på 3-5 personer som redan har lyckats med det som du vill uppnå. Skriv sedan kort ner de egenskaper och beteenden som gjorde att de fick framgång.

Efter det sätter du dig och blundar och föreställer dig att du kommer att få några råd om hur du ska göra för att nå dit.

Skriv ner de viktigaste uppslag som var och en skulle kunna ge dig om du hade möjligheten att kunna få råden av dem personligen i verkliga livet.

 

I stort sett alla som på något sätt lyckats blivit framgångsrika har haft en form av förebild eller handledare för att nå dit.

Det du nu har gjort är att ge din hjärna en klar och tydlig bild av vad det är du vill uppnå.

 

“Hjärnan är mest mottaglig för upprepningar och djupa känslor, och om du kontinuerligt kan föreställa dig ditt liv sådant du önskar att det skulle vara, och om du föreställer dig detta liv med djupa och intensiva känslor, är du nästan säker på att kunna åstadkomma det du önskar dig.”

11. Nu ska du skapa en föreställning om den perfekta dagen.

 

Om ditt liv var precis så som du vill att det ska vara, hur skulle då den perfekta dagen se ut?

 

Vilka personer skulle finnas med?

Hur skulle den börja?

Vad skulle du göra?

Vart skulle du bege dig?

Vilka miljöer skulle du befinna dig i?

Hur skulle du känna dig när du skulle gå och lägga dig den perfekta dagen?

 

Skriv ner allt detta i detalj.

12. Skapa din perfekta miljö så att du kan befinna dig i en atmosfär som gynnar dig och din kreativitet.

 

Det är nu dags att skapa en plats i din fantasi som lockar fram det bästa hos dig.

När och var är du mest kreativ?

Hur ser det ut där?

Se till att bilderna av denna plats är knivskarpa, klara, ljusa och intensiva och ta dig dit så ofta du kan.

 

“Om du inte vet hur din perfekta miljö skulle te sig, hur skulle du då kunna skapa den?”

 

Mitt eget tips är sedan till att omge dig med föremål eller andra saker som dagligen påminner dig om hur du vill att din perfekta miljö kommer att se ut när du väl nått dit, så att du medvetet kommer ihåg att tänka på den.

 

Tony rekommenderar även att du ser över dina mål med jämna mellanrum, så de hela tiden följer dig som person och ditt eget växande. Så att du verkligen jobbar mot det du innerst inne vill, för det kommer kanske ändra sig, många gånger väldigt snabbt.

Som ett sista råd i detta kapitel rekommenderar Tony att du skriver en förteckning över alla de mål som du redan uppnått och som en gång var ett mål för dig och även saker från din perfekta dag som du redan kan göra, de människor och aktiviteter som du är mest tacksam för att du redan har i ditt liv. Tacksamhet för det vi redan har är en stor del i att kunna få allt annat vi också vill ha.

 

Jag avslutar inlägget med ett citat från kapitlet och som jag nog ska göra en tavla med;

 

“Förverkligandet av dina vildaste drömmar bör börja idag med högst vardagliga handlingar, små steg som för dig in på rätt väg.”

 

Nästa kapitel ur boken Din gränslösa styrka handlar om vikten av att vara exakt i sina målsättningar för att bli så effektiv som möjligt.

 

Ha en underbar dag underbara du!

/Mona

PS.1 Om du vill köpa boken Din gränslösa styrka av Tony klicka på länken; Din gränslösa styrka av Anthony “Tony” Robbins

PS2. Vill du läsa mer om Tony Robbins, klicka på länken; https://www.tonyrobbins.com/

PS3. Boken Din gränslösa styrka av Tony Robbins finns fortfarande kvar i några fysiska exemplar på secondhandbutiker. Om du vill komma till Bokbörsen kan du klicka på länken; https://www.bokborsen.se/?g=0&c=0&q=anthony+robbins&qa=&qt=&qi=&qs=&f=1&fi=&fd=&_s=created_at&_d=desc

PS4. Frontbild av Paweł Czerwiński on Unsplash