Välkommen underbara du! Mitt syfte med detta inlägg är att tipsa om det som vi i familjen kallar för veckoplanering, det betyder så väldigt mycket för hela vår vardag.

Ju fler kurser, böcker och webinarier i personlig utveckling vi tar del av desto tydligare blir vikten av att veta vad man vill, planera för att nå det och faktiskt göra något för att ta sig närmare målet steg för steg.

För att kunna göra det, och samtidigt se till att allt annat som måste göras för att livet ska fungera, som tvättning, städning och handling har vi skapat en Veckoplanering.

Det är ett enkelt rutnät där alla i familjen har en varsin spalt och alla veckans dagar har en egen ruta. Vi kollade på familjekalendrar men det var så lite plats för att skriva att vi skrotade den idén. Vi skriver på datorn för att allt ska få plats.

På söndagarna sätter vi oss ner, Tomas och jag, vilket är synd men tjejerna får vara med när de blir lite äldre, och planerar veckan.

Först svarar vi på frågorna som finns längst ner på planeringen, vi skriver ner svaren i en fin skrivbok, både för att vara fokuserade och för att kunna gå tillbaka och se om vi har gjort de förändringar vi sa att vi skulle. Efter det gör vi veckoplaneringen med utgångspunkt från svaren på frågorna.

Vi har valt olika färger på texten för olika saker; till exempel är svart viktigt, men rött är jätteviktigt, grönt tar oss närmare våra mål och rosa är extra roligheter.

Det absolut viktigaste på hela veckan är de 3 saker som Tomas och jag har att göra som tar oss närmare våra mål och det är olika saker för varje vecka. Det kan vara saker som att ringa någon, att delta i ett webinar eller något helt annat. Vi har även dagliga saker som vi gör varje dag som tar oss närmare våra mål men som inte finns med på planeringen, de har Tomas och jag har nedskrivna på våra Keep-appar med kryssrutor som vi bockar i och ur varefter vi gör dem under dagen, men det är samma saker varje dag. Det är saker som träning, meditation, göra energimedicin med mera. Jag återkommer med vilka morgonrutiner vi har i ett annat inlägg.

Så här ser en vanlig Veckoplanering ut för oss:

 

V.13 Julia Linnea Tomas Mona
M 26 – Planera

– Väckas kl. 6.30

– Städa innan Mamma kommer hem.

– Powerplocka 15 min

– Ta medicin!

– Städa innan Mamma kommer hem.

– Powerplocka 15 min

– Plocka in tvätten från elementen.

– Lägga cirkustvätt på element.

– Ringa Jonas.

– Hämta Julia 13.25!

– Fuffepromenad efter maten

– Powerplocka 15 min

– 21.30 – 23.30 Egentid

– Lägga in blogginlägg

– Blogga på morgonen.

– Kopiera veckoschema i A3

– Leka med tjejerna efter maten

– Powerplocka 15 min

– Jobbar till 17.00

Ti 27 – Planera

– Väckas kl. 6.30

– Gympa

– Städa innan Mamma kommer hem.

– Powerplocka 15 min

– Ta medicin!

– Åka till Öppna förskolan med Pappa

– Städa innan Mamma kommer hem.

– Powerplocka 15 min

– Hämta Julia 13.25!

–  Åka till Öppna förskolan med Linnea och egentid på e.m.

– Storstäda badrummet

– Powerplocka 15 min

– 21.30 – 23.30 Egentid

– Lägga in blogginlägg

-Skjutsa Julia

– Blogga på f.m.

– Plocka in tvätten från elementen.

– Lägga cirkustvätt på element.

– Christie Marie Sheldon eller annan egentid när T lagar mat.

– Leka med tjejerna efter maten

– Powerplocka 15 min

O 28 – Planera.

– Väckas kl. 6.30

– Packa ner sak på P

– Städa innan Mamma kommer hem.

– Powerplocka 15 min

– Ta medicin!

– Städa innan Mamma kommer hem.

– Powerplocka 15 min

– Plocka in tvätten från elementen.

– Lägga cirkustvätt på element.

– Hämta Julia 13.25!

– Fuffepromenad efter maten

– Powerplocka 15 min

– Skriva handlingslista utifrån meny och behov

– 21.30 – 23.30 Egentid

– Lägga in blogginlägg

– Blogga på morgonen.

– Jobbar till 17.00

– Leka med tjejerna efter maten

– Powerplocka 15 min

– Skriva handlingslista utifrån meny och behov

To 29 – Planera.

– Väckas kl. 6.30

– Åka och handla

– Powerplocka 15 min

– 19.00 Myskväll

– Ta medicin!

– Åka och handla

– Powerplocka 15 min

– 19.00 Myskväll

– Plocka in tvätten från elementen.

– Lägga cirkustvätt på element.

– Hämta Julia 13.25!

– Åka och handla

– Fuffepromenad efter maten

– Powerplocka 15 min

– 19.00 Myskväll

– 21.30 – 23.30 Egentid

– Skriva på kursen

– Titta Danielles webinar

– Lägga in blogginlägg

– Blogga på morgonen.

– Jobbar till 17.00

– Powerplocka 15 min

– 19.00 Myskväll

F 30

– Planera.

– Göra riktigt helgfint!

– Ledig. – Ta medicin!

– Dammsuga hela huset

– Snabbstäda badrum

– Powerplocka 15 min

– Kvällen: datenight med utvärdering av veckan

– 21.30 – 23.30 Egentid

– Lägga in blogginlägg

– Blogga på f.m.

– Lägga in fler och mer personliga bilder i min livsvision.

– Fixa till en ny Mindmovie.

– Ringa Sussi.

– Plocka in tvätten från elementen.

– Lägga cirkustvätt på element.

– Powerplocka 15 min

– Kvällen: datenight med  utvärdering av veckan

– Christie Marie Sheldon eller annan egentid när T lagar mat

L 31 – Planera.

– Familje- äventyr

– Moffen är barnvakt en stund.

– Familje- äventyr

– Ta medicin!

– Moffen är barnvakt en stund.

– Hundpromenad med familjen

– Träna med frugan

– Familjeäventyr

– Planeringstid med frugan när Moffen är barnvakt

– Lägga in blogginlägg

– Blogga på f.m.

– Hundpromenad med familjen

– Träna med maken

– Familjeäventyr

– Planeringstid med mannen när Moffen är barnvakt

S 1 april – Planera. – Ta medicin!

– Planera kommande vecka fm

– Skriva in menyn på köksluckan fm

– Hundpromenad efter planering

– Bära in ved

– Powerplocka 15 min

– 21.30 – 23.30 Egentid

– Lägga in blogginlägg

– Blogga på f.m.

– Planera kommande vecka fm

– Skriva in menyn på köksluckan fm

– Hundpromenad efter planering.

– Powerplocka 15 min

– Christie Marie Sheldon eller annan egentid när T lagar mat

– Leka med tjejerna efter maten

– Kolla jobbmailen + SS

 VARJE DAG KOMMER VI ETT STEG NÄRMARE VÅR VISION!

Våra utvärderingsfrågor för varje vecka:

  1. Vad har varit bra under veckan? Varför?
  2.   Vad är det nuvarande största irritationsmomentet? Vad kan vi göra för att lösa det just nu?
  3.   Vad kan ytterligare förbättras och hur?
  4.   Vad har vi gett i både bemötande, service och gåvor? Kan givandet förbättras och i så fall hur och när? (För ju mer du ger, desto mer får du tillbaka.)
  5.   Kan vi effektivisera något? I så fall vad och hur?
  6.   Nya vanor skulle förbättra vårt liv ytterligare? Vilka vanor kan bli ännu bättre? (Ditt liv blir inte bättre än dina dagliga vanor.)
  7.   Vad kan vi sluta med eller ta bort för att livet ska bli ännu bättre? (Ditt liv blir inte bättre än dina dagliga vanor.)
  8.   Finanser; vad har varit bra och varför?
  9.   Vad kan vi göra för att få ännu bättre ekonomi? Investeringar? Fler sätt att tjäna pengar på?
  10.   Vad ska vi ge kommande vecka?
  11.   Vilka äventyr vill vi göra kommande månader? Vilka ska planeras in och vilka ska stimuleras? (De som ska planeras in är de som ska genomföras och de som ska stimuleras är de som vi vill göra men som av olika anledningar inte går att genomföras just nu, till exempel längre resor.)
  12.   Vilka kreativa projekt som har med årstiden att göra kan vi göra med tjejerna kommande månad?
  13.   Vilka aktiviteter ska vi göra enskilt med tjejerna denna månad? (Bra att göra något på tu-man-hand med varje tjej en gång i månaden för att skapa nya minnen och umgås.)
  14.   Vilka, minst 3 st, underbara saker jag ska göra denna vecka för att ta mig ännu närmare min vision?

När vi har gjort klart Veckoplaneringen skriver vi ut den och sätter upp den på en tavla i köket där vi alla kan se den från köksbordet.

För oss har det här med veckoplanering betytt hur mycket som helst!

Nu har vi koll på att det verkligen städas, plockas, gör saker för att det är roligt, prioriterar familjen och att vi medvetet jobbar på att steg för steg ta oss närmare våra mål. Jag rekommenderar det verkligen! Hoppas att detta var till någon hjälp för er med!

Ha en underbar dag underbara du! Steg för steg kan du göra ditt liv ännu mer underbart, vad ska du göra idag?

/Mona