Välkommen underbara du! Mitt syfte med detta inlägg är att ge dig 5 konkreta tips för att familjen ska röra på sig lite mer tillsammans samtidigt som man har roligt.

Alla vet innerst inne att det är nödvändigt att röra på sig för att hålla kroppen i trim, sedan är det ju fortfarande en fråga om man tänker göra det eller inte. De flesta vet också att när man rör på sig så bildas det en hel del må-bra-hormoner i kroppen som gör att man mår bättre även psykiskt. Nu kommer det även forskning som säger att även hjärnan utvecklas när man rör på sig.

Och ingen som är intresserad av böcker, träning och personlig utveckling har väl missat snacket om boken “Hjärnstark : hur motion och träning stärker din hjärna” av Anders Hansen, som handlar om just det. Jag har själv inte läst boken än, men står på kö för att låna den på bibblan.

Boken handlar om att motion, att röra på sig, även utvecklar hjärnan! Det ska bli mycket intressant att få läsa den och då återkommer jag förstås med lite mer om den här. Man ska till och med få träningstips i boken. Vill du inte vänta på det utan köpa och läsa boken själv kan du klicka på länken här; https://www.adlibris.com/se/bok/hjarnstark-hur-motion-och-traning-starker-din-hjarna-9789173630788

Frågan är fortfarande hur man får in själva träningen i vardagen och då helst tillsammans med barnen, så de också får röra på sig lite extra (i vår familj är det egentligen vi vuxna som behöver det mest ;-D)?

Vi har 5 konkreta tips som vi använder hemma med jämna mellanrum för att få till det och de tar inte lång tid alls. Här kommer de:

1. Vi använder våra egengjorda aktivitetstärningar; som egentligen är ett utomhus Yazzy-spel som jag har klistrat på vackert papper på och sedan ritat och skrivit på. De används så här:

  • Välj en tärning och slå med den.
  • Slå med den riktiga tärningen om hur länge eller många gånger du ska göra det, till exempel om du får “plankan” och får en trea då ska du som barn hålla den positionen i 3 sekunder och vi vuxna i 30 sekunder, eller så ska du göra 3 kaninhopp som barn och 30 som vuxen. Jag lovar att alla får sig en genomkörare.

;-D

2. Dansa som idioter i en hel skitbra låt! Ju galnare dans, desto roligare! Alla blir både svettiga och på ett jättebra humör! Jag känner att jag redan ler lite för mig själv när jag tänker på det. AC/DCs “Highway to Hell” och Agnes “Allt ljus är på mig” är favoriter just nu. ;-D Julia gillar just nu “Härligt härligt men farligt farligt” av Björn Skifs. När barnen får välja kan det bli vad som helst… och i ca 3 minuter kan man väl stå ut och rocka loss till vad som helst, nästan.

3. Vi gör en hinderbana, ute eller inne, och kör den tillsammans. Tjejerna gillar det mer än oss, men med riktigt bra musik blir det ändå kul.

4. Vi läser en aktivitetssaga eller aktivitetsbok; en bok där de som lyssnar ska göra de rörelser som står i boken, till exempel “Hopp och stoj” av Hilda Offen.

5. Vi spelar Bamses gympaspel; ett spel där man ska vara fysiskt aktiv. Klicka på länken för att köpa det här; Adlibris Bamsespel

Lycka till med gympandet! Tänk på hur skräckscenariot ser ut om du inte använder kropp och knopp; det avvecklas, påbörjar en långsam förberedelse på slutstationen. Ni som följt mig vet vad jag menar.

Ha en underbar dag underbara du!

/Mona