Välkommen underbara du! Mitt syfte med detta inlägg är att berätta om en 7-dagars kurs som jag går med Mindvalley som handlar om att skapa större medvetenhet runt varför man äter socker. Idag handlar det om dag 2. Eftersom kursen är på engelska sammanfattar jag därför det viktigaste på svenska här för er.

Kursen heter “7 Days to Breaking up with Sugar” och är skapad av Eric Edmeades, som har skapat Wildfit som är ett revolutionerande program som handlar om att skapa medvetenhet runt det man äter.

Ingen har väl missat alla larmrapporter som handlar om vad sockret gör med vår hälsa; jag märker själv att jag vill ha mer och mer socker ju större mängd socker jag äter vid ett och samma tillfälle eller ju mer jag äter det under en längre tid och desto mer vill jag sedan äta! Jag har svårt att styra tankarna från att cirkulera runt godis och fikabröd och det räcker för mig att konstatera att jag i alla fall är beroende av socker. Det är inte bra alls. Samtidigt är det så gott att jag har svårt att avstå helt. Så varför kan jag bara inte sluta äta socker?!! Därför ger jag mig nu i kast med denna kurs.

Syftet med kursen är att öka din medvetenhet om socker, när och hur du använder det och hur det får dig att känna dig. Det handlar om att ge dig tillbaka din frihet att äta det du vill äta, inte vara beroende av socker.

Funderingar från igår;

  • Hur var gårdagen? Den var seg för mig! Jag kände frustration av andra saker och åt då väldigt mycket socker; choklad när jag bloggade (förtjänade det), bulle till fikat i solskenet (firade vårsolen och ledigheten) och chokladpudding till familjefilmen (tröst för att jag var så uttråkad under dagen).
  • Vad observerade du? För min del konstaterade jag att uttråkan och rättfärdiagndet, att jag nu minsann gjort mig förtjänt av lite guldkant på tillvaron var de största anledningarna bakom sockerätandet, men att jag även ville förgylla det positiva med sockerintag! HJÄLP! Det är värre än jag trodde med beroendet. Jag hoppas verkligen att jag får verktyg som fungerar under kursen…
  • Vad tillät du dig att äta igår? Se ovan.
  • Vilka sockerrelaterade känslor upplevde du? Skam, skuld och uppgivenhet när jag föll för frestelsen att äta det med socket i. Njutning när jag åt polkachokladen och Tomas hembakta bulle. Cholkadpuddingen var ren tröst. Just nu är frustrationen över mitt sockerberoende större än någonsin! Måtte jag få hjälp med detta genom kursen!!!

Tanken är att du ska ha blivit lite mer medveten om hur mycket socker egentligen är närvarande livet, hur komplicerat det här med känslor och socker faktiskt är och att du har blivit lite mer medveten om detta. Skojar du?! Jag är smärtsamt medveten just nu.

Intressanta frågor; vad är du mest nervös för att behöva ge upp som innehåller socker? Vad skulle du ha stora problem med att ge upp? Det är mycket intressanta frågor… Mitt behov av att få unna mig något när jag antingen är uttråkad, gjort något som kräver belöning eller muta eller när jag vill göra en stund lite extra speciell är mina riktiga fallgropar och choklad är min stora last.

Uppgift dag 2;

  1. Öka fruktintaget, eller börja ät frukt om du inte gjort det tidigare. Du får äta så mycket frukt du bara kan; villkoret är att du ska äta frukten innan frukost; alltså på tom mage. Frukt är gjort för att passera mag- och tarmsystemet så snabbt som möjligt för att fröna som finns i frukten inte ska ta skada av syran där för att sedan komma ut och på så sätt kan fröna spridas. Du kan äta frukt på andra tider med, men du kommer att kunna förlora viktiga vitaminer, få halsbränna och dra ner matsmältningsprocessen.
  2. Ät det du vill äta, unna dig till och med sådant som du med viljestyrka har försökt stå emot. Det enda du behöver göra är att lägga till medvetenhet;
  3. Lyssna på din inre matängel och matdjävul; du vet den där dialogen som pågår inom dig själv om du ska eller inte ska äta det där goda som innehåller socker. Var riktigt uppmärksam på vad de säger, särskilt matdjävulen.

Notera speciellt vad matdjävulen använder för argument för att få dig att äta socker! För det är först efter att du har blivit medveten om vad den säger som du kan känna igen de fula knepen den använder, och när du blivit medveten om att det är fula knep tappar argumenten greppet på dig! Du kan i fortsättningen avbryta matdjävulen i tid om du känner igen dennes strategier för att få dig att äta socker.

Det var dagens uppgift… och jag kan bara säga att där rök min strategi om att äta frukt istället för att äta godis eller fikabröd! Grönsaker i bitar känns föga lyxigt… hrm… Jag hoppas verkligen att fruktätandet på morgonen tar bort sötsuget helt och hållet, annars vet jag inte alls hur jag ska lyckas bemästra detta… Har du några bra tips så maila mig mer än gärna!

Ha en underbar dag underbara du! Imorgon fortsätter jag att sammanfatta kursen.

/Mona

PS1. Om du hellre själv vill gå kursen gratis kan du klicka här, (kursen är helt på engelska); http://www.mindvalley.com/quests/arabia/7-days-to-breaking-up-with-sugar

PS2. Frontbild av Joanna Kosinska on Unsplash