Välkommen underbara du! Mitt syfte med detta inlägg är att berätta om en 7-dagars kurs som jag går med Mindvalley som handlar om att skapa större medvetenhet runt varför man äter socker. Eftersom kursen är på engelska sammanfattar jag därför det viktigaste på svenska här för er. Kursen heter “7 Days to Breaking up with Sugar” och är skapad av Eric Edmeades, som har skapat Wildfit som är ett revolutionerande program som handlar om att skapa medvetenhet runt det man äter.

Ingen har väl missat alla larmrapporter som handlar om vad sockret gör med vår hälsa; vi äter mer och mer socker, blir mer eller mindre beroende av det och våra kroppar tar stryk av det. Jag läste någonstans att någon hade skrivit att socker var tusentals gånger mer beroendeframkallande än kokain!!

Oavsett sanningsgrad i det, jag märker själv att jag vill ha mer och mer socker ju större mängd socker jag äter vid ett och samma tillfälle eller ju mer jag äter det under en längre tid och desto mer vill jag sedan äta! Jag har svårt att styra tankarna från att cirkulera runt godis och fikabröd och det räcker för mig att konstatera att jag i alla fall är beroende av socker.

När jag väl håller det ifrån mig känner jag inget större sug, men när jag har “unnat” mig det för att jag varit så “duktig” att inte äta det på ett tag, då trillar jag dit direkt och dagen efter är det jättesvårt att behöva ta till viljestyrka för av motstå sockersuget. Det är inte bra alls. Samtidigt är det så gott att jag har svårt att avstå helt. Igår berättade jag om att vi börjat äta efterrätter a lá raw food, man äter maten rå och den innehåller bara växtbaserad icke förädlade råvaror, och när jag äter det känner jag inget som helst sötsug dagen efter. Så varför kan jag bara inte sluta äta socker?!! Därför ger jag mig nu i kast med denna kurs.

Efter att ha tittat på första dagens video måste jag säga att så som Eric Edmeades lägger upp ämnet kommer det att kunna bli en kurs som får i alla fall mig att tänka helt annorlunda om varför och när jag äter socker.

Syftet med kursen är att öka din medvetenhet om socker, när och hur du använder det och hur det får dig att känna dig. Det handlar om att ge dig tillbaka din frihet att äta det du vill äta, inte vara beroende av socker.

Han börjar med att berätta om att en kompis till honom ville känna frihet; få äta vad han ville. Eric frågade då honom om han verkligen var fri att äta vad han ville; kunde han välja att avstå godis och fikabröd om det stod framför honom på ett bord? Nej, det kunde han inte; han kunde inte stå emot, och var låg då friheten?!

Uppgift för idag;

  1. Ät det du vill äta, unna dig, idag behöver du inte stå emot det du annars gör. Det enda du behöver göra är att lägga till medvetenhet;
  2. Läs innehållsförteckningen på allt du äter idag och lägg märke till hur mycket socker, i %, det är i alla saker du äter; sockerarter, fruktos, sirap och alla andra 60 sockersorter som finns. Du kommer att bli både förvånad och beklämd över hur mycket socker det finns i både det ena och det andra.
  3. Fundera över det som i Wildfit kallas för “The Food Timeline”;
    1. Det finns en känsla som du känner precis innan du bestämmer dig för att äta någonting, särskilt något med socker i; vilken känsla känner du? Det brukar vara en lägre känsla; stress, uttråkan, ledsenhet, oro, rastlöshet, ensamhet.
    2. När du har kommit på vilken känsla som utlöser suget att äta det där söta har du kommit på din triggerkänsla! Nu har du kommit på den känsla som gör att du äter socker och du kan då hålla utkik efter den och göra något annat för att tillgodose det behov som egentligen ligger bakom den tillfredsställande känslan.  
    3. Och om du nu äter det där med socker i; kakan, chokladbiten, glassen, smågodiset, kommer du kanske att må bättre?! Vilken känsla hoppas du få uppleva om du åt det söta? Lycka, glädje, trygghet? Vilket behov fyller det söta?
    4. Hur kan du få uppleva de känslor som det söta skulle ge dig, på andra sätt? Vad kan du göra istället för att äta det det där söta som kan ge samma känsla? Kan du ringa någon? Skicka ett sms? Titta på en bild av någon du älskar eller ett underbart minne? Säga en affirmation?
    5. Vilken känsla får du direkt när du bestämmer dig för att äta det där söta? Lägg märke till att den kommer före du faktiskt har ätit det söta! Du får alltså den positiva känslan innan du ens har ätit det söta! Så varför då överhuvudtaget ens äta det söta?! Det är alltså inte det söta i sig som framkallade de positiva känslorna, utan du är programmerad sedan uppväxten med att det söta du äter ger sådana positiva känslor att bara tanken på att äta dem ger dig den känsloförändring som du är ute efter; du behöver inte äta dem för att må bättre!
    6. När du äter första tuggan av det söta; är det så gott som du trodde? Ja, eller nej? Många gånger är det inte så gott som du trodde.
    7. Andra tuggan; är det fortfarande lika gott? Många gånger fortsätter vi att äta fast det inte är gott längre och det är ju ganska dumt, eller hur? Notera om du äter utan medvetenhet, på ren automatik.
    8. Hur mår du efteråt du ätit det söta? Direkt efteråt? 30 minuter efteråt? 60 minuter efteråt?

Det var dagens uppgift… rätt rakt på sak, eller hur? Jag blir ganska tagen på sängen… inte hade jag trott att det skulle förhålla sig så här…

Nog visste jag att jag “tröståt”, men jag trodde att det bara var då jag tyckte att jag hade för mycket att göra eller att jag var uttråkad och kan jag bara lyckas med att inte äta sött då så vore det en stor förändring för mig.

Frågan är bara vad jag kan göra för att framkalla en “guldkant” på tillvaron när jag är uttråkad? Eller när jag känner att jag måste tvinga mig till att göra saker som jag inte egentligen vill, för det är då min största känsla av stress kommer, helst i kombination med tidspress? Att äta något sött då har alltid varit min “quick fix”!

Jag kanske kan äta något annat som känns lyxigt? Frukt skuret i bitar? Vindruvor? Något att plocka med ska det i alla fall vara… Jag får fundera. Det vore ju bra om det var helt sockerfritt, även utan naturligt fruktsocker, men inte med hög fetthalt istället för då blir det ju illa på det sättet istället. Maila mig gärna!

Ha en underbar dag underbara du! 

/Mona

PS1.Imorgon fortsätter jag att sammanfatta kursen. Om du hellre själv vill gå kursen gratis kan du klicka här, (kursen är helt på engelska); http://www.mindvalley.com/quests/arabia/7-days-to-breaking-up-with-sugar

PS2. Frontbild av Viktor Forgacs on Unsplash