Välkommen underbara du! Mitt syfte med detta inlägg är att ge dig en intervju med Sveriges största humörtränare; Jesper Caron! Detta är del 2 av 2.

Läs del 1 här

 

Jag hade den helt magiska förmånen att lyckas få göra en telefonintervju med Sveriges största humörtränare Jesper Caron häromdagen. Får du möjligheten att gå på en av hans föreläsningar kan jag varmt rekommendera det; det är en upplevelse med hög igenkänningsfaktor, skratt och mycket kloka insikter.

 

Eftersom han är en stor inspirationskälla ville jag gärna veta lite mer om vad han har för motton, dagliga vanor och trossatser som gör att han lever det liv han gör idag och når de framgångar han gör.

 

Vad anser du om sömn, många pratar om 8 h, men hur mycket måste man sova för att må bra enligt din erfarenhet?

Det där är väldigt individuellt, det är många faktorer som påverkar. Jag är ju värkfri reumatiker nu och jag märker att när jag är inne i ett skov, som numer är värkfritt, behöver jag sova mer, kanske 10 h per natt och är fortfarande trött. Det som tidigare var värk är nu ett stort sömnbehov.

 

Andra saker som jag märker är att när jag äter kött så behöver jag ha mer sömn än när jag inte äter kött. Att ta bort kött är lika med att ha 1 h mindre sömnbehov. Vi har gjort klockade studier på de som äter kött ibland och då visar det sig att när man äter kött så kräver kroppen 1 h mer sömn, än om man inte äter kött.

 

Stress är en annan sak som ockås påverkar sömnbehovet. Ju mer mentalt uttag du har, desto större sömnbehov har du. Att jag nu tränar aerobisk träning varje dag har också gjort att jag har gått ner i sömn. 6,5 timmar sömn är nu ganska vanligt för mig, men även bara 2-3 timmar per dygn gör att jag numer inte är speciellt trött. Det viktiga är att jag ger mig själv så mycket tid till sömn som jag behöver; jag ställer inte alltid klockan utan sover ut lite då och då.

 

Om du skulle ge någon som vill ha ett underbart liv, men som just nu tycker att livet är blä, 5 råd, vilka råd skulle du då ge?

Om personen inte har någon skada, sjukdom eller något annat som påverkar så är det första;

1.Träna 1 h varje dag. Man kan inte säga att man är olycklig eller inte, om man inte tränar varje dag. Vi är inte byggda för att inte träna, så den där olyckan man känner kanske bara är en brist på rörelse.

2.Se över kvaliteten på sina relationer. Se till att fylla på med relationer som ger, men också se till att underhålla relationer som redan ger så de inte utarmas; ge själv.

3.Fundera ut vad som är meningen med livet. Det måste inte vara att bli en Moder Theresa eller Gandhi, utan att hitta en mening, ett sammanhang, ett sätt att bidra för att känna sig behövd.

4.Hitta något som engagerar en. Att man inte gör det som förväntas av en utan funderar över var hittar jag min grej, som gör mig elektrisk för mig. Det spelar ingen roll om det är knyppling, att lära sig trolla eller plocka svamp.

 

Många gånger kan man hitta det i saker som man är beredd att bråka om, det vill säga att man tycker att något är så viktgt att man är beredd att stå upp för det. Det är jättemånga som jag har träffat som är beredda att bråka för politiken och då har jag verkligen uppmuntrat många att gå in i det eftersom de brinner för det och tycker det är viktigt, då måste ju det vara rätt.

 

5.Fortsätt växa.När någon säger; “Jag borde egentligen vara lycklig.” Ja, då vet jag att det är tillväxten som saknas. Man behöver alltid någonting att jobba med, vi är inte byggda för att stå still. Vad det är är egentligen inte så noga. “Lär dig någonting nytt varje år.” Om man gör det då vet man ju att man alltid växer.

 

Jesper har bland annat lärt sig spanska, bli bättre på miljön och 3D- programmering bara för att lära sig något nytt. I år så har han grottat ner sig i hundratals vetenskapliga studier just inom aerobisk träning för att ta reda på så mycket som möjligt om det. Sömn är ett till ämne som Jesper skulle vilja lära sig mer om men som får vänta tills de andra projeketen är klara.

Vilka är dina viktigaste regelbundna vanor för att göra ditt liv underbart?

 

  • Träna 1 h aerobisk träning varje dag.

  • Att hela tiden skaffa sig nya microvanor för att hela tiden bli bättre, jag har ungefär 300 stycken i omlopp, till exempel att börja med tandtråd, ta D-vitamintablett, fälla ner WC-locket efter sig. Det står mer om detta i “Lyfta sig själv-manualen” som Jesper har skrivit, men det kommer att stå ännu mer om det i hans kommande bok med arbetsnamnet “Humörträning” och den kommer när den är klar ;-D. Det viktigaste är att den blir så bäst som den kan bli, inte när den ska ges ut.

  • Ett delmål är att medvetet lära mig någonting nytt varje dag, som jag skriver ner i min journal, det kan vara vad som helst till exempel GADA som är en syra som bildas i kroppen för att motverka stress och det kan ju vara jättebra att kunna.

  • Att göra en medveten generös handling för alla mina familjemedlemmar; frun, sonen och dottern, varje dag, oavsett om jag är hemma eller inte. “Wow!” säger jag bara! Det ska jag också försöka att lära in! Tänk så mycket bättre relationer alla kommer att kunna få på grund av det! Åh vad klok han är Jesper!

 

 

 

Ytterligare mål i livet?

Livet är väldigt bra just nu, så att göra allt jag kan i min makt för att det ska få fortsätta att vara precis så som det är nu, är väl mitt mål just nu.

 

Vilken fantastisk människa denna Jesper Caron är! Vilka kunskaper han besitter och att han dessutom är så generös att han delar med sig av dessa kunskaper till oss är en stor eloge! Tack! Tack! Tack!

 

Jag har lärt mig så mycket och jag hoppas att ni också har gjort det. Jag visste till exempel inte att han är även NLP-trainer och har gått hypnosutbildningar med Richard Bandler, en av NLP:ns grundare, bara det gör mig imponerad.

 

Får du som sagt möjlighet att gå på en av hans föreläsningar kan jag verkligen rekommendera det och jag ser verkligen fram emot att få läsa hans nya böcker, gör du?

 

Alla inlägg:

Tillbaka till början på inlägget

Del 1

 

Ha en underbar dag underbara du!

/Mona

PS. Frontbilden är från Jesper Carons hemsida; https://jespercaron.se/ , publicerad med hans tillstånd. Besök gärna hans sida, eller gå ännu hellre på en av hans mycket eftertraktade förläsningar, turnéplanen finns på sidan.

Har du inte läst del 1 klicka här för och läsa den. Del1