Välkommen underbara du! Mitt syfte med detta inlägg är att berätta om en 7-dagars utmaning som jag går med Mindvalley som handlar om att skapa större medvetenhet runt varför man äter socker. Idag handlar det om dag 3. Eftersom kursen är på engelska sammanfattar jag därför det viktigaste på svenska här för er.

Kursen heter “7 Days to Breaking up with Sugar” och är skapad av Eric Edmeades, som har skapat Wildfit som är ett revolutionerande program som handlar om att skapa medvetenhet runt det man äter.

Ingen har väl missat alla larmrapporter som handlar om vad sockret gör med vår hälsa; jag märker själv att jag vill ha mer och mer socker ju större mängd socker jag äter vid ett och samma tillfälle eller ju mer jag äter det under en längre tid och desto mer vill jag sedan äta! Det är inte bra alls. Samtidigt är det så gott att jag har svårt att avstå helt. Så varför kan jag bara inte sluta äta socker?!! Därför ger jag mig nu i kast med denna kurs.

Syftet med kursen är att öka din medvetenhet om socker, när och hur du använder det och hur det får dig att känna dig. Det handlar om att ge dig tillbaka din frihet att äta det du vill äta, inte vara beroende av socker.

Funderingar från igår;

  • Vad har du lärt dig de senaste dagarna? Att jag är mycket mer känslomässigt beroende av socker än jag hade ens kunnat föreställa mig.
  • Vad har du observerat? Att sockret finns i nästan allt! Att mitt humör styr sockerätandet!!!
  • Har du lagt märke till ingredienserna i det du äter? Hur många saker som det finns socker i? Ja, till och med i inlagd sill som jag tänkt äta som nyttig frukost…
  • Har du noterat hur de här sötsakerna får dig att må? Först låg, sedan hög och till sist egentligen ännu lägre…
  • Har du frossat lite, det var ju trots allt tillåtet? Ja, i förrgår men inte igår.
  • Och hur mår kroppen på grund av det? Det kändes både som hyckleri eftersom “lyckan” var mycket kortvarig och som ett nederlag eftersom jag vill gå ner några kilon till, inte gå upp i vikt.
  • Har du noterat att ibland när man saker med socker att man kraschar lite efteråt? Absolut! Men jag var inte fullt medveten om det innan.
  • Att du först känner dig lite låg, äter socker och kanske mår lite bättre för stunden, för att sedan känna dig låg igen? Kanske ännu sämre än innan? Se ovan.
  • Har du upptäckt att socker är opålitligt?! Ja en värre beroendeframkallande “drog” än jag tidigare trott.

En intressant fråga är att om socker upptäcktes nu verkligen skulle vara lagligt, med tanke på hur det påverkar oss?

Uppgifter dag 3;

  • Fortsätt att äta frukt, så mycket du vill, men bara på tom mage på morgonen. På sikt är det bra att inte äta frukt varje dag för att ge en bukspottkörteln, lite andrum för att återhämta sig, men nu i denna utmaning ska vi inte bry oss om det.
  • Idag ska du utesluta ALLA former av socker och sockerersättningsprodukter! (Ingen honung, sirap oavsett vad det kommer från, stevia eller liknande.)
  • Du måste alltså läsa innehållsförteckningen på allt! Bara en färdigköpt tomatsås kan innehålla socker! Ska du äta på restaurang måste du fråga, för det är väldigt vanligt att vanliga maträtter innehåller socker.
  • Tänk nu inte; wow sååå restriktiv vill inte jag vara! Så vill inte jag leva mitt liv! Vi pratar om ett experiment under denna utmaning som är under några dagar!!! Det kan du väl stå ut med, eller?
  • Var nu extra medveten om vad matdjävulen säger nu när du har gett makten mer till matängeln! Den kommer att försöka att ta till ännu fulare knep än vad den gjort tidigare! Den kommer till och med att vara ynklig för att du ska lyssna på den.
  • Håll dig från socker idag! Det är en dag! Det klarar du!

Jaha ja… då gäller det att vara ståndaktig! Jag vill verkligen komma ur detta eftersom sockret styr mitt liv! Värre än jag än kunnat föreställa mig! Men hur ska det gå utan chokladtryffeltårta!!! Mitt livselexir… Den innehåller ju honung! 

Det här måste gå bort för mig, förutom godis och fikabröd;

  • granola på andra tider än frukost eftersom den innehåller äppelbitar.
  • äta frukt under dagen.
  • ketchup.
  • chilisås.
  • vitlökssås som vi brukar köpa ibland.
  • senapssill och inlagd sill.
  • många brödsorter.
  • fruktbars, som jag alltid äter på eftermiddagen som extra uppiggning.

Det är bara de saker som jag kom på just nu. Vad ska jag äta?! Jag försöker dessutom att avstå från mjölmat… vilken tur att jag var på biblioteket och lånade en hel trave med inspiration. Jag återkommer med vad jag kommit fram till.

Jag vill bara nämna att jag påbörjat att läsa Marisa Peers “Du KAN bli SMAL” och den är precis i min stil med övningar som ger en en riktig spark i baken och ett tankesätt som inte går att “glömma bort” och som gör en smärtsamt påmind om vad jag kommer att få “betala” för att inte äta rätt. Den ger mig mycket förtröstan om att om den här utmaningen inte hjälper mig med detta så kommer hennes bok att kunna göra det! Jag skriver mer om den här när jag läst klart den.

Ha en underbar dag underbara du!

/Mona

PS1. Om du hellre själv vill gå kursen gratis kan du klicka här, (kursen är helt på engelska); http://www.mindvalley.com/quests/arabia/7-days-to-breaking-up-with-sugar 

PS2. Frontbild av  Thomas Kelley on Unsplash