Välkommen underbara du! Mitt syfte med detta inlägg är att delge dig den andra vanan som framgångsrika människor har enligt Brendon Burchard, författare till bestsellern “High Performance Habits: How Extraordinary People Become That Way”.

 

Brendon Burchard har i den största studien någonsin har tagit reda på vad det är som framgångsrika människor gör för att just bli framgångsrika.

 

Vana nummer 2 hos framgångsrika människor – Få mer energi under dagen;

Det vi mest förlorar vår energi på under dagen är i övergångarna mellan olika aktiviteter.

 

Många av oss har för vana att gå från aktivitet till aktivitet under dagen utan någon som helst mental eller fysisk paus emellan och det tär på oss. Vi hinner inte ställa om oss och ladda om innan vi tar tag i en ny uppgift.

 

Vi behöver en liten paus emellan de olika aktiviteterna för att mentalt och fysiskt ställa om fokus och bli närvarande igen inför den nya uppgiften.

 

Om du inte visste det, så visar de senaste årens forskning att “multi tasking”, att göra många saker samtidigt, är det värsta du kan göra; du både tappar energi och blir ineffektiv. För att både behålla energin och vara effektiv är det ett måste att göra en sak i taget.

 

För att på ett enkelt sätt få till en liten men effektiv paus skapade Brendon en superenkel metod;

 

Release Tension – Set Intension:

 

Mellan varje större aktivitet under dagen;

 

  1. Blunda i 1-3 minuter.

 

Det är viktigt att för en liten stund stänga ute alla synintryck. Sitter du bland mycket ljud kan det vara bra att även kunna stänga det ute med hörlurar utan ljud för att ytterligare lugna ner sinnet med att stänga ner litet.

 

  1. Repetera för dig själv, tyst om det finns andra i närheten; “slappna av”.

 

Målet med detta är just att slappna av i hela kroppen. Känn gärna igenom hela kroppen så att du verkligen blir av med alla spänningar i kroppen.

 

Se också till att släppa alla tankar och bara koncentrera dig på att säga “slappna av” och att verkligen göra det.

 

  1. Innan du öppnar ögonen sätter du en intention för hur du vill att nästa aktivitet ska kännas och vara.

 

Exempel; om jag ska göra en PowerPoint presentation hur vill jag då att det ska kännas att göra den? Jag vill att det ska kännas roligt, kreativt och som om jag verkligen är effektiv i det jag vill säga med den.

 

Hur ska det kännas?

 

Jag vill att andra efteråt ska säga att det var väldigt bra information presenterat på ett mycket bra sätt. Att jag hade hög energi och stort engagemang så att de också blev inspirerade.

 

Vad är alltså min intention inför min PP presentation? Det ska vara roligt, kreativt, informativt och engagerat!

 

  1. Öppna ögonen och sätt igång med det du ska göra.

 

Du hoppar inte bara in i nästa aktivitet utan att först fokusera på vad du vill ha ut av den. Detta ger den mentala och fysiska paus som får dig att fokusera på det du vill, inte bara får se hur resultatet “blir”.

 

Framgångsrika människor har hela tiden ett fokus på vad de vill åstadkomma och det är hemligheten till både engagemanget, energin som räcker till och fokuset på resultatet de önskar. De fastnar inte i “oviktigheter” som tar onödig energi, fokus och tid.

 

Brandon hävdar att om du gör det här, kommer det att förändra ditt liv!

 

Att bemästra övergångarna mellan aktiviteterna gör hela skillnaden, men att även medvetet sätta en intention inför nästa aktivitet tar detta ett steg till mot känslan av självuppfyllelse, självkontroll och effektivitet.

 

Om du inte släpper spänningar under dagen, bygger du istället på dem under dagen och kanske till och med exploderar eller faller ihop på kvällen. och du kanske inte ens vet varför, när du egentligen vill fortsätta att vara ditt bästa jag tillsammans med familj eller vänner.

 

Var den personen som släpper spänning under dagen, inte den som bygger upp spänning under dagen, och sätt intentioner så kommer både du och det du gör att flyta på mycket bättre dagen igenom.

 

Du blir även medvetet syftesstyrd och det kommer också att påverka din känsla av välbefinnande, då du återfår energin och känner att du lägger energi på det som är viktigt för dig och det du vill åstadkomma.

 

Brendon rekommenderar verkligen att du gör detta när du är på väg hem från jobbet så att du laddar om inför mötet med de personer som betyder mest för dig. De förtjänar ditt bästa jag, också!

 

Innan du går in i bostaden; stanna upp, blunda, slappna av i hela kroppen och sinnet och tänk efter vem du vill vara nu, när du kliver in genom dörren? Kärleksfull partner? Hur då? Kärleksfull förälder? Hur då?

 

Hur vill du bli bemött av din partner, barn eller vänner när ni ses?

 

Hur kan du själv agera för att få det bemötandet?

 

Ha en underbar dag underbara du!

/Mona

 

PS1. Vill du veta mer om Brendon Burchard, besök gärna hans hemsida på; https://brendon.com/

PS2. Vill du köpa Brendon Burchards bok High Performance Habits: How Extraordinary People Become That Way 

PS3. Frontbild av Tim Bogdanov on Unsplash