Välkommen underbara du! Mitt syfte med detta inlägg är att ge dig lite tips och inspiration på aktiviteter som du kan tänka för att få ett ännu mer underbart liv!

En ny årstid! Nya chanser! Nya möjligheter!

För mig ger de tankarna alltid en form av iver. En iver att lägga bort sådant som jag inte längre vill ha i mitt liv; en chans till nystart. En av mina härligaste affirmationer, små påståenden man säger till sig själv för att tänka nytt, är; “Idag är en helt ny sida i mitt livs bok.” Jag får så många bra känslor av den; frihet att inte vara bunden till gammalt skräp och dåliga livsval, iver inför att det kan ske en positiv förändring, att jag nu kan välja bättre än igår och uppleva ännu bättre saker i livet, framtidstro att nu kommer det att ska ännu bättre saker och förtröstan att det kommer att det bli bättre!

Samma känsla får jag när jag tänker på någon form av nystart; ny årstid, nytt år, nytt läsår och därför vill jag dela med mig av lite nystartsaktiviteter.

Nystartsaktiviteter:

  • Vad vill du uppnå för nya resultat under resten av livet? Hur kan du börja att agera för att uppnå det?
  • Vad vill du uppnå för nya resultat under resten av året? Hur kan du börja att agera för att uppnå det?

Vilka nya aktiviteter vill du införa som vanor?

  • Jag tänker på aktiviteter som kommer att ta dig mot de resultat du vill uppnå i livet. Om du har svårt att komma ihåg att göra dem, sätt mobilen på påminnelse.
  • Vill du börja meditera för att få in mer lugn och harmoni i ditt liv? Det finns många guidade meditationer för att styra tankarna och känslorna dit du vill. Googla på guidade meditationer och det du vill att den ska innehålla.
  • Vill du börja att röra på dig mer? Du vet väl att allt som inte fyller någon funktion sakta avvecklas; du vill väl fortsätta att kunna använda kroppen fullt ut? Det finns fler gratis träningsprogram än någonsin nu på grund av youtube och appar. Vill du ha fler tips så titta på inlägget jag skrivit just om effektiv och icke tidskrävande träning.
  • Vill du äta bättre för att få mer kraft och energi? Jag märker stor skillnad sedan jag inte äter vetemjöl och socker och undviker mjölk, jag känner mig mycket piggare. Dessutom har jag gått ner 5 kilo sedan påsklovet och det är ju också bra eftersom jag burit på en del övervikt.
  • Har du någon hobby som du vill utöva mer? Hur ska det i så fall gå till?
  • Vill du resa mer, oftare och längre tisperioder? Kan även planerandet av resorna ge dig glädje? I så fall rekommenderar jag dig att börja planera redan idag.
  • Vill du, till exempel, ha in mer glädje i livet? Vilka aktiviteter gör dig i så fall mest lycklig och glad? Hur kan du få in dem oftare i livet? Helst någon av dem varje dag.

Vilka aktiviteter, som du ofta gör, vill du bli av med och varför?

  • Det första steget är att identifiera vilka aktiviteter du vill bli av med och varför, hur påverkar de dig negativt? Skriv gärna ner dem.
  • Nästa steg är att bli medveten om är om du verkligen måste göra dem? Kan du leva med att inte göra dessa aktiviteter? Hur skulle det påverka ditt liv med att inte göra dem? Är det mest positivt eller negativt med att inte göra dem? Kan någon annan som du känner göra dem, någon som tycker att just detta är roligt? Och kan du i så fall byta aktivitet med dem, så att du kan göra något annat för dem som du tycker är roligare? Kan du betala för att någon annan gör dem?
  • Om du nu måste göra dem, hur kan du göra om dem så de upplevs som positiva istället? Till exempel, om du hatar att dammsuga precis som jag, kan du då lyssna på en bra föreläsning eller ljudbok samtidigt, så att du kan förena nytta med nöje?
  • Kan du ändra din attityd om aktiviteten? Om du hatar att dammsuga, men dammsugaren låter så mycket att du inte kan lyssna på något upplyftande samtidigt, kan du då tänka något som gör att du ändrar attityd om aktiviteten? Till exempel att dammsuga gör att mitt hem blir rent och fräscht och då har jag lättare att fokusera på det som verkligen betyder något i livet.

Hur skulle ditt liv se ut, 5 år från och med nu, om du lyckats att få in de aktiviteter som påverkar ditt liv på bästa sätt oftare? Vad skulle du vinna på det?

Måla gärna upp ett drömscenario runt hur ditt liv skulle te sig då, när du lever ditt drömliv, så du kan motivera dig med de inre bilderna när viljestyrkan inte är på topp.

Hur ser ditt liv ut, 5 år från och med nu, om du inte lyckats att få in de aktiviteter som påverkar ditt liv på bästa sätt oftare? Vad skulle du förlora på det?

Måla gärna upp ett skräckscenario runt hur ditt liv skulle te sig då, så du kan motivera dig att verkligen göra dessa aktiviteter med de inre bilderna när viljestyrkan inte är på topp. Mina skräckbilder motiverar mig faktiskt mer än mina drömbilder.

Vilka nya aktiviteter ska du redan idag planera in inför nästa vecka?

Jag ska försöka att få till att vara ute mer, oavsett väder, och helt undvika negativa samtal, det kan bli en riktig utmaning, definiteivt det med samtalen.

Ha en underbar dag underbara du!

/Mona

PS1. Frontbild av Dave Contreras on Unsplash