Välkommen underbara du! Mitt syfte med detta inlägg är att ge dig konkreta tips på vad 10 kategorier av negativa känslor vill säga dig och vad du kan göra för att må ännu bättre. Tipsen är inte mina egna utan kommer från Tony Robbins, en av världens bästa livsförbättringscoacher.

Nu när jag legat i sängen en vecka på grund av en rackarns förkylning har jag gjort som Therese Lindgren gjorde när hon inte mådde så bra; legat och tittat en hel del på Youtube.com och där hittade jag ett ljudklipp som jag bara måste delge till er! Det är återigen från Tony Robbins, min största favorit just nu för att han har så konkreta och handfasta råd för att bli medveten och sedan hur man bör agera på det för att maxa sitt mående och sina resultat i livet. Detta klipp handlar om känslor, vad de vill säga dig och vad du uppmanas att göra för att må som allra bäst.

Alla kategorier av negativa känslor, som nämns nedan, uppstår av en speciell anledning och det är att ge dig ett meddelande om att det måste ske en förändring, en eller två saker, för att du ska må bra. Och hur skulle det kännas om du visste att du på några sekunder kunde komma ur dessa känslor, skulle det vara användbart? Tony säger att det är fullt möjligt bara man vet hur, och det kommer här.

Gör så här;

Identifiera signalen;

vilken av dessa kategorier hamnar känslan under? De olika kategorierna är lite grovt tillyxade men välj den kategori som passar mest. För signalen är en signal för att du behöver agera och du behöver agera på olika sätt för olika känslor; antingen behöver du kommunicera dina känslor på ett annat sätt eller så behöver du ändra på ditt beteende. Vi behöver göra en förändring för att få det vi verkligen vill ha. Signalerna är inte negativa! De finns för att guida oss, att få oss att agera; det blir en startsignal för att agera.

Uppskatta att du känner denna känsla för den är ett meddelande, den vill hjälpa dig.

Förträng aldrig en känsla, den är ett guidningssystem om att du tycker att något inte är bra. Nedan följer specifika åtgärder för specifika känslor.

Om du igorerar någon av dessa signaler kommer känslorna bara att bli värre och intensifieras tills dess att du lyssnar på dem och förstår att du måste ändra något; din upplevelse av situationen, ditt sätt att kommunicera med andra om dina behov eller ändra ditt beteende! Bara då kan du få en annan respons som gör att du upplever en annan känsla och få ett annat resultat!

De olika kategorierna, av dessa negativa känslor, uppmanar olika ageranden för att du ska få det du verkligen vill;

Obekväm;

uppmanar att du förändrar ditt sinnestillstånd, för oavsett varför du känner som du gör kommer du inte att uppskatta att vara här, göra det bästa av situationen eller förstå vad detta verkligen handlar om. Om du inte tar dig ur denna känsla kommer du lätt att börja fantisera ihop både den ena och den andra dåligheten i livet runt det som du tror utlöste känslan och det skapar bara misstänksamhet och andra värre känslor som är betydligt svårare att ta sig ur.

  1. Ändra ditt sinnestillstånd, det finns massor av olika sätt att göra det på; stanna upp och djupandas, tänk på något du är tacksam för, någon du älskar eller bara varsebli vad du ser eller hör för att skifta sinnestillstånd.
  2. Klargör vad du vill! Det är det denna signal/känsla försöker berätta för dig; vad är det du vill just nu som du upplever att du inte får?
  3. Agera omedelbart mot det du vill! Gör något för att få det du vill; uttryck vad du vill eller agera mot det och känslan av obekvämhet försvinner. Sluta sitt och gnäll, klargör vad du vill och gör något åt det.

Rädsla, ångest, oro, skräck;

talar om för oss att vi måste förbereda oss på att ta tag i något eller undvika något som är på väg att ske.

  • Vad behöver jag förbereda mig på så att jag inte misslyckas? Du kanske redan är så förberedd som du bara kan bli, det finns ju en gräns för hur mycket man ska förbereda sig på, och då kanske du behöver ändra på din upplevelse av situationen inte ditt beteende och fokusera på det som är positivt i detta.

Sårad;

talar om för dig att du har en förväntan som inte har blivit uppfylld och du har en känsla av saknad. Den är mer intensiv än känslan av att känna sig obekväm.

  1. Vad behöver förändras? Antingen upplevelsen av situationen eller ditt agerande. Är min upplevelse av situationen verkligen adekvat, eller överdriver jag? Har jag verkligen en anledning att känna förlust av något just nu? Måste jag ändra mitt sätt kan kommunicera till andra vad det är jag vill för att kanske kunna få det jag vill. Måste jag ändra på mitt beteende så att jag har större chans att få som jag vill? Sedan är det kanske så att jag inte kan få som jag vill och för att jag då inte ska känna mig sårad behöver jag tänka annorlunda om hela situationen. För att ändra resultatet måste jag ändra på mig! Mitt tänkande eller mitt beteende!

Ilska, irritation, raseri;

talar om för dig att någon av dina viktiga värderingar/gränser/regler håller på att överträdas, antingen av dig själv eller av någon annan. Ilska kan också vara smärta som du inte gett uttryck för under en längre tid.

  1. Kommunicera till andra att du har denna värdering/gräns/regel och att den är viktig för dig och att du behöver hjälp, men var också öppen för att alla andra kanske inte har samma värdering/gräns/regel, kanske måste ni kompromissa?
  2. Vad behöver förändras? Antingen upplevelsen av situationen eller ditt agerande. Är min upplevelse av situationen verkligen adekvat/passande/realistisk, eller överdriver jag? Måste jag ändra mitt sätt att kommunicera på till andra vad det är jag vill för att kanske kunna få det jag vill. Eller måste jag ändra mitt beteende? Sedan är det kanske så att jag inte kan få som jag vill och för att jag då inte ska känna mig arg och så vidare behöver jag tänka annorlunda om hela situationen, jag kanske måste ändra mina värderingar/gränser/regler för att inte alltid behöva vara arg? För att ändra resultatet måste jag ändra på mig! Mitt tänkande eller mitt beteende!

Frustration;

talar om för dig att du måste ändra ditt förfarande för att nå dina mål! För du kommer inte att nå dina mål på det här sättet, det är därför som du är frustrerad; du försöker på samma sätt gång på gång utan att nå ett annat resultat! Det finns ett talesätt; man borde betraktas som galen om man tror att man kommer att få nya resultat med att fortsätta att göra om samma sak om och om igen, men som man redan vet inte fungerar.

Besvikelse;

talar om för dig att du måste inse att en förväntan som du har förmodligen inte kommer att infrias om du inte ändrar din förväntan så att den blir mer passande till; tiden du har satt av, situationen och människorna som är inblandade. Ofta handlar det om att vi vill att saker ska kortare tid att uppnås.

Skuld- eller skamkänslor;

talar om för dig att du har våldfört dig på någon av dina egna värderingar/gränser/regler och att du måste göra något åt det genast för att inte göra om det i framtiden! Dessa känslor är inte meningen att de ska förgöra dig utan få dig att göra bättre i framtida situationer! Du behöver göra fel till rätt; be om ursäkt till någon, om det går, eller förlåta dig själv så du kan gå vidare i livet och göra bättre! Ibland kan man till och med känna skuld och skam för något man inte ens har en anledning till och då behöver man inse att det är mina tankar jag behöver ändra på; återigen ändra tankesätt eller beteende så kommer känslan att försvinna.

Otillräcklighet eller ovärdighet;

talar om för dig att du måste göra något för att bli bättre inom detta område! Det behöver inte betyda att du måste bli perfekt på det, men att du måste bli bättre än vad du för tillfälligt är.

Är detta verkligen en passande/realistisk känsla? Eller överdriver jag?

Bör jag ändra mina värderingar/kriterier för att inte känna så här? Väldigt ofta har vi orealistiska krav på oss själva som orsakar dessa känslor, sänk dem så du mår bra, ingen gillar översitteri och dessutom förstör dem mer än vad de gör nytta.

Bör jag ändra min kunskap eller mitt beteende för att inte känna så här? Behöver jag öva på detta?

Överlastad, överväldigad, stressad, deprimerad, uppgivenhet;

talar om för dig att du måste omvärdera vad som är viktigt i denna situation! Vad är det som faktiskt är absolut nödvändigt just nu och vad är en önskan?

  • Skriv ner de saker som är allra viktigast just nu.
  • Prioritera dem.
  • Ta det som står överst på listan och gör något åt det! Ta bara en sak i taget för din hjärna kan bara hantera en sak i taget. Det kommer att göra att du känner att det finns hopp och känslan av uppgivenhet kommer att lätta. Din självkänsla kommer att öka när du känner att du kontrollerar händelserna istället för att händelserna kontrollerar dig! Du måste antingen förändra din syn på saken eller ditt beteende!

Ensamhet;

talar om för dig att du behöver känna en samhörighet med männsikor, och då menas det inte i en sexuell samhörighet, utan kanske någon att umgås med, någon att prata med, någon som behöver en, någon att skratta med. Känslan talar om att du tycker om människor, att vara med folk.

  • Vilken typ av samhörighet du vill känna?
  • Agera omedelbart mot att få det.

Alla dessa känslor försöker att tala om för dig; hallå, det som du gör just nu fungerar inte, du måste förändra något! Ändra på din upplevelse av situationen, dina kriterier för hur saker och ting bör vara, förändra sättet du kommunicerar på om dina behov eller förändra ditt beteende!

Kom ihåg att alla känslor, bra eller dåliga, inte beror på saker runt omkring dig, utan de beror på dina tolkningar av det som sker. Inget i livet har någon mening innan du ger det en mening, så om du inte tycker om hur du känner dig; ändra din mening! Hur kan jag ändra meningen av detta så att det stärker mig istället för att det stjälper mig?

Visst är han bra Tony Robbins?! Jag rekommenderar varmt allt han gör! Googla, gå till hans websida eller kolla på Youtube om ni vill ha ännu mer inspiration.

Ha en underbar dag underbara du!

/Mona

 

PS1. https://www.tonyrobbins.com/

PS2. Frontbild av Mohamed Nohassi on Unsplash