Välkommen underbara du! Mitt syfte med detta inlägg är att delge lite information från ett webbinar med Eric Edmeades från Wildfit som jag tittade på härom dagen och som handlar om att vi känner 6 olika sorters hunger och hur vi bättre kan kontrollera dem för att äta och må bättre.

Ni som har läst mina inlägg om sockerutmaningen vet att jag är ett fan av Eric och att jag mer än gärna vill gå kursen Wildfit, så därför vill jag passa på att delge allt jag kommer över därifrån för det tilltalar och hjälper mig så mycket, och då tänkte jag att det kanske kan tilltala och hjälpa er också. Vill du läsa lite mer om Eric så sök på sockerutmaningen dag 1.

Webbinaret handlade lite allmänt om Wildfit, vad det kommer att ta upp och så, men sedan delgav Eric oss mycket värdefull information om att vi kan känna 6 olika typer av hunger;

  • Näringshunger

  • Törst

  • Variationshunger

  • Lågt blodsocker

  • Emotionell hunger

  • Tom-i-magen-hunger

Näringshunger;

Är den genuina formen av hunger och den uppstår när kroppen behöver viss form av näring. Dock har våra kroppar blivit lärda att äta allt inom synhåll, så var försiktig för näringshungern är inte alltid uttryckt på rätt sätt. I Wildfit-kursen går man igenom vilka näringsämnen din kropp behöver utifrån att du har lärt om, så att du kan känna med kroppen vad den behöver; åh det vore väl underbart att få lära sig!!!

Problemet som vi nu har i de rikare länderna i världen är att vi blir fetare och fetare men många dör samtidigt av undernäring! Dels beror det på att vi äter fel typ av mat; högkalorier men med minimal näring och dels beror det på att många grönsaker och frukter är så “snabbodlade” att de saknar många av de näringsämnen som våra kroppar egentligen behöver, och då har vi inte ens tittat på vad alla gifter som mycket mat innehåller.

Vi har ett hormon, leptin, som frigörs från hjärnan när vi börjar bli överviktiga och som får oss att röra på oss, MEN det som är det mest skrämmande av alltihop är att det blockeras av insulin på grund av att vi äter för mycket socker!! Alltså vi äter så fel kost att vi förstör vår egen hormonproduktion och då blir vi naturligtvis överviktiga. Börja läs innehållsförteckningen ska ni få se.

Jag har faktiskt varit helt utan socker sedan sockerutmaningen och njuter av lite cholkadtryffeltårta ca varannan helg, men märker redan då hur dadlarna påverkar sockersuget. Jag mår allra bäst att avstå helt, då känner jag att det är jag som bestämmer över mitt ätande och inte “sockerdjävulen”.

Törst;

Sedan långt tillbaka i tiden har vi inte haft möjlighet att bära med oss vatten, vi fick den mesta vätskan via maten, så kroppen sätt att signalera att den behöver vätska är många gånger just genom hunger; alltså prova med att dricka vatten när du är hungrig så kanske hungern försvinner.

Variationshunger;

Är en utvecklingsförsvarsmekanism för att vi inte ska förlita oss på en enda matkälla; för att kroppen ska försäkra sig på att få all näring den behöver. Så när du tror att du är hungrig kanske det bara är kroppen sätt att tala om att du behöver variera kosten lite mer, inte äta mer.

Lågt blodsocker;

Är en vanlig sak numer i vår tid och misstas ofta för hunger. För att råda bot på detta gäller det att avstå, eller om man nu inte vill det i alla fall undvika, alla former av socker. Det gäller även att begränsa sitt fruktintag, det ska vara säsongsbaserat det vill säga inte ätas varje dag, för då skapar det samma sockersug som vanligt socker.

Emotionell hunger;

Är en av de vanligaste och farligaste sorterna av dysfunktionellt ätande! Det är många överviktiga som äter ihjäl sig på att tröstäta, för det är det det handlar om; man äter för att tillfredsställa en form av inre tomhet!

Så som vårt samhälle ser ut idag med så snabbt tempo och färre mänskliga givande relationer växer vi människor bokstavligt; vi tröstäter oss till döds istället för att tillfredsställa det verkliga behovet av mänsklig samhörighet.

Dessutom utnyttjar livsmedelsindustrin detta i sin marknadsföring, att spela på våra känslor. Två exempel på detta är dels för en mycket känd coladryck som signalerar gemenskap med jämnåriga bara man dricker den och dels ett chokladgodis där man får mycket bra relationer över generationerna bara man äter godiset. För dem som redan känner sig ensamma och tomma är detta rena rama “tvånget” att äta, ingen vill väl känna sig så, problemet är att tomhetskänslan och ensamheten blir ännu värre efter ätandet eftersom det då även många gånger är påspätt med skuld och skam.

Det man måste göra för att komma ifrån denna typ av hunger är att se till att fylla på det egentliga behovet av mänsklig kontakt, att våga ta kontakt med nya människor, kanske som har liknande intressen eller engagemang som du själv. Idag när vi har sociala medier är det faktiskt lättare än tidigare.

Tom-i-magen-hunger;

Är en överlevnadsstrategi och den är gjord för att när magsäcken är tom, ska din beteendemässiga respons vara att se dig omkring och “Om jag ser mat, ska jag äta den”.

Men det är inte hunger, det är bara en känsla. Våra magsäckar är designade att töja på sig, för vi brukade vara vana att behöva fasta eller svälta under perioder och för att helt enkelt överleva behövde vi kunna “äta upp oss” inför vintern precis som många djur gör. Men under vår tid nu är så inte fallet för oss i i-världen, vi behöver inte tillgodose den känslan.

Det är dessutom mycket bra att periodvis vara “tom” i magen så länge du är “näringsmätt”, för då kan magen få återhämta sig lite.

Jag hoppas att ni fick någonting matnyttigt ;-D med er av detta, jag ska precis gå och dricka lite vatten, jag känner mig lite hungrig. och se om jag bara var törstig.

Ha en underbar dag underbara du!

/Mona

PS1.Om du vill veta mer om “Wildfit” kan du klicka på länken; https://getwildfit.com/wf90/?nab=1

PS2.Frontbild av Dan Gold on Unsplash