Välkommen underbara du! Mitt syfte med detta inlägg är att ge dig 9 steg för att coacha dig själv på bästa sätt enligt Marisa Peer, en av världens mest framstående hypnoterapeuter.

 

Marisa själv säger att hon har lärt sig allt från sina klienter, vad som är de vanligaste problemen för oss människor och hur vi gör för att ta oss ur dem.

 

Nu ger hon dig 9 steg för att coacha dig själv på bästa sätt för att du ska må bra och kunna uppleva det som gör dig lycklig;

 

1.Du är tillräcklig!

Människor som tror och/eller känner att de inte är tillräckliga kan aldrig få tillräckligt, de upplever en ständig inre tomhet och det kan driva dem till både det ena och det andra eländet. För att motverka detta måste man börja säga till sig själv att man är tillräcklig, alltid har varit och alltid kommer att vara.

 

Marisas bästa metod är att skriva “Jag är tillräckligt!” mitt på badrumsspegeln så du kommer ihåg att säga det till dig själv minst varje gång du borstar tänderna. Skriva det även på skärmsläckaren eller låsskärmen och sätt påminnelse på mobilen så att du verkligen omprogrammerar din egen syn på dig själv.

 

2.Lovprisa dig själv!

Det är mycket viktigare att bli lovordad av dig själv än av andra. Det har en mycket stor påverkan och du behöver göra det varje dag.

 

Vad vill du höra för lovordanden av andra?

 

“Du är underbar!”

“Du är fantastisk!”

“Det där var verkligen superbra gjort!”

“Du betyder så fantastiskt mycket för mig!”

“Du är så fin!”

“Du kommer alltid på så bra idéer för att lösa utmaningar!”

“Vad modig du var som vågade göra det där, fast du var så nervös!”

“Tänk vad klok du är!”

 

Börja att säga det till dig själv. Det har mycket större effekt än om någon annan lovordar dig.

 

Det kan vara så att folk lovordar för att de har en dold agenda, de vill ha något av dig eller vill att du ska göra något för dem.

 

Då blir lovordandet förknippat med villkor och det är inte bra, du är bra precis som du är, oavsett omständigheter, och när du lovprisar dig själv har du ju inga dolda avsikter, så då blir lovprisandet äkta.

 

3.Hur du hanterar kritik och destruktiv kritik

Det är många av oss som har en negativ förmåga att ta in kritik men stöta bort lovordanden, speciellt bland kvinnor. Vi tar åt oss av det som är negativt, men vägrar ta åt oss av det positiva.

 

“Ska du verkligen ha det där på dig?” “Nä, det ska jag nog inte.” Som om det skulle vara sant att jag var ful i det, allt beror ju på tycke och smak. Och vad jag vet skiftar det när det gäller personer, agendor och humör, så varför ta åt sig av vad någon annan tycker och tänker? Det enda som är viktigt är ju vad jag själv tycker, eller hur? Om jag känner mig fin, så är jag fin!

 

“Åh vad du är snygg i det där!” “Tycker du? Äsch, den här gamla trasan.” istället för att säga; “Tack! Vad glad jag blir!”

 

Den värsta kritiken är den du ger dig själv! Sluta med det omedelbart!

Tänk på om du skulle säga det till din bästa vän innan du säger något till dig själv. Om du inte skulle säga det, ska du inte heller säga det till dig själv, det göra bara dig själv illa, riktigt illa.

 

Vägra från och med nu att ta åt dig av vad andra säger som inte är sant eller snällt!

Om någon säger något elakt, eller som verka elakt, gör så här;

-Fråga dig själv om det är sant?

 

Det kan ju vara så att du har gjort något fel, men inte är medveten om det, så om det är sant, be om ursäkt och försök att göra bättre nästa gång.

 

Om det inte är sant, säg;

“Tack för att du delar med dig av det.” och låt det sedan vara.

 

Det blir oerhört obehagligt att inte bli emotsagd och personen backar oftast.

 

Om personen som kritiserar inte ger sig, eller det är något mycket kränkande du fått höra, säg;

“Visste du att de mest kritiska människorna oftast har mest kritik sparat för sig själva. Det är för att de inte riktigt tycker om den de ser i spegeln.”

 

Det ger garanterat resultat! Om man mår riktigt bra så har man inget behov av att trycka ner andra.

 

4.Din hjärna gör det som det tror att du vill att den ska göra. Hjärnan lyssnar på din inre dialog och gör det som den tror gagnar dig bäst.

 

Om du haft ett missfall och sagt till dig själv; “Det där var det värsta jag varit med om, jag skulle hellre dö än att behöva gå igenom det igen.” Då tror hjärnan att det är en befallning och ser till att du inte blir gravid igen. Marisa har hjälpt många kvinnor bli av med sin barnlöshet genom hypnos och genom att ändra den inre dialogen.

 

Din hjärnas jobb är att lyssna på det du säger och ge regissera efter det, så håll den inre dialogen positiv runt det du vill ha mer av, och negativ runt det du inte vill ha mer av.

 

5.Den andra uppgift din hjärna har är att hålla dig borta från smärta och mot njutning, och den kommer ALLTID att göra mer för att undvika smärta, än ta dig mot njutning

 

Hjärnan kan till och med skapa fysiska sjukdomstillstånd för att få dig att undvika sådant som du sagt till dig själv varit fruktansvärt och “aldrig ska göra om igen.” Panikångest är ett sådant sjukdomstillstånd.

 

Säg till exempel aldrig att du är nervös, säg att du är exalterad. För kroppens signaler är de samma vid nervositet som vid exaltering. Men hjärnan tolkar det som något positivt, och kommer på sikt förstå att det här är något som du vill göra och stötta dig i det genom att lägga ner de “nervösa” symptomen.

 

Om du är otydlig med vad du vill kommer hjärnan att bli förvirrad och du kommer att bli motarbetad.

Ge hjärnan klara kommandon och måla upp underbara inre bilder av hur du vill ha det, så kommer hjärnan att förstå vad det är du vill och ta dig mot njutning.

Om det inte är tillräckligt med motivation för hjärnan, kan du måla upp skräckbilder av hur ditt liv kommer att se ut om du inte uppnår det du vill uppnå, och då kommer hjärnan definitivt att förstå vad du vill undvika och den regisserar dig då för att undvika det.

 

6.Ditt sinne responderar bara på två saker;

 

  • bilderna du skapar i ditt huvud; alltså gör det som jag skrev om ovan för att få hjärnan att samarbeta. Hjärnan reagerar även på symboliska bilder! Var försiktig med symboler både på gott och ont, eller använd dem till din fördel.

 

  • orden du säger till dig själv; prata bara gott om det du vill uppnå eller ha, och dåligt om det du vill undvika eller inte ha.

 

 

  1. Gör så som framgångsrika människor gör – gör det du hatar först, för att nå dit du vill

För att nå dit du vill, måste du kanske göra sådant du hatar, för annars kan du inte nå dit du vill.

 

Om du vill resa jorden runt måste du få ihop pengar för att kunna göra det, då kanske du måste ta ett jobb som du inte gillar för att kunna göra det du verkligen vill senare. Gör du inte det kommer du heller inte kunna göra det du verkligen vill.

 

Alla som är framgångsrika har gjort detta mer eller mindre medvetet.

 

8.Acceptera aldrig ett avvisande

Framgångsrika blir visst avvisade, men accepterar det inte, utan fortsätter tills de lyckas.

 

9.Agera mot ditt mål varenda dag

Det betyder att du inte tappar fokus och att det blir en vana. Eftersom din hjärna älskar det som är bekant, kommer den att hjälpa dig att hålla fast vid den vanan och det kommer över tid att göra att du lyckas snabbare med det du vill än om du bara stötvis kommer att agera mot det du vill.

 

Kom ihåg; det finns inga misslyckanden, bara resultat och utan resultat ingen erfarenhet om vad som fungerar eller inte fungerar. Ju fler ageranden mot dina mål, desto mer erfarenhet. Och ju mer erfarenhet desto större kunskap om hur du ska gå vidare mot dina mål.

 

Ha en underbar dag underbara du!

/Mona

 

PS1. Vill du veta mer om Marisa Peer kan du klicka på länken; https://www.marisapeer.com/

PS2. Frontbild av Stefan Cosma on Unsplash