Välkommen underbara du! Mitt syfte med detta är att ge dig en övning från Tony Robbins, världens främsta livsstilscoach, för att du ska kunna uppleva de känslor som gör dig lycklig.

 

Enligt Tony Robbins som har arbetat med personlig utveckling sedan tonåren, och coachat andra lika länge, krävs det 3 saker för att vi ska kunna uppleva en känsla, om en av de 3 saknas, uppstår inte den känslan.

 

Tony Robbins, med sin gedigna erfarenhet inom den personliga utvecklingen, säger att det krävs 3 saker för att vi ska kunna känna varje känsla;

  1. hur vi använder vår kropp i en given stund

  1. vad vi fokuserar på

  1. vilket språk vi använder

 

Varje känsla har också ett recept; det vill säga du gör vissa saker med kroppen, använder ett speciellt språk och fokuserar på vissa saker för att en speciell känsla ska uppstå!

 

Detta är helt fantastiskt! För det räcker att ändra på en av dessa 3 saker för att få en oönskad känsla att försvinna!

Jag tycker att det är lättast att ändra på hur jag gör med kroppen för det är påtagligt och enkelt!

 

Jag har länge försökt att styra mina tankar för att må bättre och nå ett ännu bättre resultat i livet, att fokusera på rätt saker och använda ett positivt språk, med det är svårt. Särskilt när en negativ känsla så som frustration, överväldigande eller uppgivenhet har infunnit sig. Att jag då kan använda kroppen för att bryta det gör jättestor skillnad för mig, det är mer påtagligt och lättare att komma ihåg att göra.

 

Tony berättar att vi har några få grundkänslor som vi ofta upplever för att de är invanda. De behöver inte alls vara till vår fördel, bara invanda.

 

Ni som läst tidigare inlägg vet att vår hjärna tycker om det som är invant och välbekant, oavsett om det är bra för oss eller inte. Hjärnan är designad för att hålla oss vid liv, inte göra oss lyckliga. Det är vårt jobb att styra hjärnan och kroppen medvetet så att vi blir lyckliga.

 

Frågan är då bara vad är det du gör med kroppen, vilket språk du använder och vilket fokus du har för att framkalla de känslor som känns bekanta för dig?

Och är det de känslor som du vill känna mestadels?

 

Övning;

  • Vilka känslor upplever du varje vecka?

  • Skriv ner alla positiva känslor du upplever minst en gång i veckan.

  • Skriv ner alla negativa känslor du upplever minst en gång i veckan.

  • Ringa in de två positiva känslorna som du upplever oftast.

  • Ringa in de två negativa känslorna som du upplever oftast.

  • Vad gör du med kroppen för att framkalla dem?

  • Vad använder du för språk för att framkalla dem?

  • Vilket är ditt fokus för att framkalla dem?

  • Hur ska du använda din kropp för att framkalla de positiva känslorna oftare?

  • Hur ska du använda ditt språk för att framkalla de positiva känslorna oftare?

  • Vad ska du fokusera på för att framkalla de positiva känslorna oftare?

 

Resten av frågorna och hur du ska kunna använda detta rent praktiskt kommer i morgondagens inlägg.

 

Ha en underbar dag underbara du!

/Mona

 

PS. Frontbild av Alicia Jones on Unsplash