Välkommen underbara du! Mitt syfte med detta är att ge dig en övning från Tony Robbins, världens främsta livsstilscoach, för att du ska kunna uppleva de känslor som gör dig lycklig. Det här är del 2 av 2.

 

Enligt Tony Robbins som har arbetat med personlig utveckling sedan tonåren, och coachat andra lika länge, krävs det 3 saker för att vi ska kunna uppleva en känsla, om en av de 3 saknas, uppstår inte den känslan.

 

Tony Robbins säger att det krävs 3 saker för att vi ska kunna känna varje känsla;

  1. hur vi använder vår kropp i en given stund

  1. vad vi fokuserar på

  1. vilket språk vi använder

Varje känsla har också ett recept; det vill säga du gör vissa saker med kroppen, använder ett speciellt språk och fokuserar på vissa saker för att en speciell känsla ska uppstå!

Detta är helt fantastiskt! För det räcker att ändra på en av dessa 3 saker för att få en oönskad känsla att försvinna! Jag tycker att det är lättast att ändra på hur jag gör med kroppen för det är påtagligt och enkelt!

 

Tony berättar att vi har några få grundkänslor som vi ofta upplever för att de är invanda. De behöver inte alls vara till vår fördel, bara invanda.

 

Ni som läst tidigare inlägg vet att vår hjärna tycker om det som är invant och välbekant, oavsett om det är bra för oss eller inte. Hjärnan är designad för att hålla oss vid liv, inte göra oss lyckliga. Det är vårt jobb att styra hjärnan och kroppen medvetet så att vi blir lyckliga.

 

Frågan är då bara vad är det du gör med kroppen, vilket språk du använder och vilket fokus du har för att framkalla de känslor som känns bekanta för dig?

 

Och är det de känslor som du vill känna mestadels?

 

Fortsättning på gårdagens övning;

I gårdagens inlägg skulle du bland annat skriva ner de negativa känslor som du upplever minst en gång i veckan och ringa in de 2 som du upplevde oftast.

  • Då är nästa fråga; vad skulle du vilja känna istället för den första av dessa känslor?

  • Hur gör du med kroppen när du känner den önskade känslan, den känsla som du skulle vilja känna i stället?

  • Vad fokuserar du på när du känner den önskade känslan?

  • Vilket språk använder du när du känner den önskade känslan?

  • Vad skulle vara enklast för dig att ändra, så att den negativa känslan först och främst bryts? Hur du använder kroppen? Det du fokuserar på? Eller ditt språk?

  • Vad ska du då göra nästa gång när du känner den negativa känslan som gör att den bryts? Det gäller att vara uppmärksam och bryta så fort som möjligt eftersom det är lättare då.

  • Nu har du alltså bestämt dig för att göra något speciellt för att bryta den negativa känslan. Då är det dags för att ta ännu ett steg för att vända det negativa helt och hållet till något positivt; vad ska du göra med kroppen, fokusera på och säga som gör att du medvetet framkallar hela den positiva känslan?

För mig är den första negativa känslan som jag känner oftast uttråkan och jag vill hellre känna inspiration och skaparlust. Jag har då bestämt mig för att;

  1. Stanna upp och andas djupt, sträcka på mig och röra på kroppen lite så att jag får lite mer energi, bland annat slå en knuten näve i den andra öppna handflatan precis som; “Nu får det vara nog med uttråkan, nu ska jag banne mig ta tag i något”. Rörelse ger energi enligt Tony Robbins.
  2. Säga till mig själv; “Vad bra att jag har tråkigt, det betyder att jag har dötid och kan hitta på något kul!”
  3. Sedan fokuserar jag på hur många roliga kreativa projekt jag har gjort sedan tidigare; pysslat, sytt kuddöverdrag, renoverat, inrett med mera, för att kanske få inspiration till att hitta på något kul. Om inte annat så kanske jag kan få en spark i ändan för att göra något av allt det där som jag har på hög som jag vill laga, stryka eller på något annat sätt fixa med.

 

Fortsättning på övningen;

  • Vad skulle du vilja känna istället för den andra av dessa känslor?

  • Hur gör du med kroppen när du känner den önskade känslan, den känsla som du skulle vilja känna i stället?

  • Vad fokuserar du på när du känner den önskade känslan?

  • Vilket språk använder du när du känner den önskade känslan?

  • Vad skulle vara enklast för dig att ändra, så att den negativa känslan först och främst bryts? Hur du använder kroppen? Det du fokuserar på? Eller ditt språk?

  • Vad ska du då göra nästa gång när du känner den negativa känslan som gör att den bryts? Det gäller att vara uppmärksam och bryta så fort som möjligt eftersom det är lättare då.

  • Nu har du alltså bestämt dig för att göra något speciellt för att bryta den negativa känslan. Då är det dags för att ta ännu ett steg för att vända det negativa helt och hållet till något positivt; vad ska du göra med kroppen, fokusera på och säga som gör att du medvetet framkallar hela den positiva känslan?

Den andra negativa känslan som jag oftast känner är frustration. Frustration för att det är stökigt hemma, för att jag inte hinner det jag vill hinna, för att jag inte har pengar till det jag skulle vilja göra, köpa eller bidra med. För att det finns så många kurser som jag vill gå och inte har möjlighet till just nu. För att hemmet och tomten i min drömvärld är så mycket bättre än verkligheten just nu. Jag vill mycket hellre känna tacksamhet, harmoni och uppskatta det jag har!

 

Jag har då bestämt mig för att;

  1. Stanna upp och andas djupt, sträcka på mig och röra på kroppen lite så att jag får lite mer energi, bland annat sträcka ut armarna med händerna och ansiktet mot himlen. Rörelse ger energi enligt Tony Robbins.
  2. Säga till mig själv; “Jag är tillräcklig! Det jag gör just nu är tillräckligt! Det jag har just nu är tillräckligt! Det jag bidrar med just nu är tillräckligt, jag måste inte bidra med pengar! Tack för att jag lever ett så underbart liv med min familj i ett fritt, fredligt och rikt land som Sverige! Jag är så tacksam! Tack! Tack! Tack!”
  3. Sedan fokuserar jag på att jag lever, att både jag och min älskade familj är fullt friska, att vi har varandra, ett hem, mat och vatten, värme, frihet, fred och ett liv i överflöd om man jämför med miljarder människor på denna jord.

 

Jag tänker verkligen göra mitt bästa för att få in medvetenheten om detta, dessa rörelser, fokus och språk, för om jag lyckas att vända de negativa mest upplevda känslorna, med medvetenhet och hårt arbete förstås, till att skifta till positiva känslor; hur mycket bättre kommer inte mitt liv att kunna bli?! Då kommer mitt liv att kunna ta ett jättekliv framåt i livskvalitet!! Det vill jag uppleva!

 

Tony Robbins säger till och med att det sker en kemisk förändring i kroppen när man skiftar negativa känslor mot positiva, det kan man numera även bevisa. Negativa hormoner som bryter ner kroppen, byts ut mot hormoner som stärker kroppen.

 

Är du med?

 

Ha en underbar dag underbara du!

/Mona

 

PS. Frontbild av Jordan Whitfield on Unsplash