Välkommen underbara du! Mitt syfte med detta inlägg är att skriva lite om den bästa träningen – den som blir av.

Är du en träningsmänniska? Alltså tränar du regelbundet, helst flera gånger i veckan? Har du förmånen att älska det? I så fall avundas jag dig!

Jag tränar regelbundet 6 dagar varje vecka och har gjort nu i över 1,5 år, men ser mig fortfarande inte som en “träningsmänniska”.

Jag älskar inte att träna, men jag gör det för att må bra och för att jag ska stå ut med att göra det måste det antingen vara både riktigt kul och tankeutmanande, eller så måste det ta väldigt kort tid och vara riktigt givande samtidigt.

Det där med att vara riktigt kul och samtidigt tankeutmanande är för mig avancerad step-up eller aerobics med en riktigt pedagogisk ledare, men eftersom vi bor på landet går det bort, det tar för lång restid. Då återstod det där med att träningen ska ta kort tid samtidigt som den ska vara effektiv.

Jag Googlade lite och hittade en app som heter “Pilates Lumowell” och började med den. Träningen tar bara cirka 10 minuter om dagen och den ger en bra styrka och smidighet. Eftersom jag hade väldigt dålig kondis och muskelstyrka när jag började att träna passade denna app mig fantastiskt. Den har även lite lättare alternativ för den som är otränad.

Efter att ha hållit på med detta ett bra tag kände jag att det inte gav så mycket och Googlade igen. Vishen Lakhiani som har grundat Mindvalley, ett webbaserat och fysiskt lärandecenter, är mycket för att effektivisera allt för att få tid över till andra viktiga saker också. Han pratade då om “The Minimum Effective Dose”, alltså den minsta möjliga men effektivaste dosen av träning, och då handlade bland annat om Tabata, 7 minutersträning, kettlebell och även deras eget träningsprogram 30×30: Total Transformation med Christine Bullock. Det som är gemensamt för dessa program är att man, på mycket kort tid, tränar effektivare med alla muskelgrupper för att nå bästa möjliga resultat. Det ska helt enkelt vara effektivare att träna väldigt kort tid varje dag än timmar några gånger i veckan.

Om det är effektivare eller inte vet jag inte, men för mig så handlar det om att antingen så blir det av med träning under en kort stund nästan varje dag, jag brukar lata mig på lördagar, istället för att det inte blir av alls!

För mig måste träningen vara en självklar rutin som jag inte måste övertala mig själv till att göra varje dag, för då blir den inte heller av.

Jag måste göra det 6 dagar i veckan, för hoppar jag över en dag så måste jag övertala mig själv igen till att jag verkligen behöver träna. En inre skräckbild om hur mitt liv kan bli om jag inte tränar fungerar också som en riktig piska och morot i ett.

Eftersom jag har hjärt- och kärlsjukdomar på både min mammas och pappas sida och riskerar att få det med, min farfar dog strax över 50 i hjärtinfarkt och min mormor av brusten aorta, vill jag verkligen göra allt jag kan för att motverka det. Min inre skräckbild som jag motiverar mig själv med är att jag dör ifrån min älskade familj och att barnen blir utan sin mamma innan de har ens hunnit blivit vuxna, om jag inte tränar och äter rätt! Den fungerar fantastiskt både för att träna och för att låta bli “fel” mat!

Min viljestyrka behöver jag sällan använda längre, min skräckbild gör jobbet. Så om du vill börja träna och/eller äta rätt för att finnas här på jorden längre kan jag verkligen rekommendera att måla upp en inre riktigt hemsk bild som hjälper dig med motivationen! Jag lovar att mer än halva jobbet är klart.

För att jag ändå ska vara på den säkra sidan att jag verkligen kommer att fortsätta med att träna livet ut, tränar jag som sagt 6 dagar i veckan och då korta pass. Förutom Pilates Lumowell, kan jag rekommendera 7 minutersträning, Tabata och 30×30: Total Transformation med Christine Bullock från Mindvalley. Alla program, förutom det från Mindvalley, kan du hitta gratis på Youtube.

Jag tränar på morgonen för annars hittar jag också på ursäkter, jag måste verkligen ordna alla saker runt omkring för att träna, och ändå har jag tränat 6-7 dagar i veckan i över 1,5 år. Så visst går det även att få någon som egentligen inte gillar att träna att verkligen komma igång med det med rätt motivationsbild och stöttande vanor. Dessutom har jag gått ner en hel del i vikt och det är ju också bra om man vill leva längre, och det vill jag verkligen! Jag vill bli gammal och frisk med min familj och förhoppningsvis få barnbarn att mysa med.

Så oavsett om du tränar mycket eller lite, flera gånger i veckan eller bara en gång så är den träning som blir av faktiskt den bästa! Den som inte blir av är inte mycket till nytta, eller hur?!

Ha en underbar dag underbara du!

/Mona

PS1. Mitt favoritträningsprogram från Youtube just nu är; https://www.youtube.com/watch?v=mmq5zZfmIws&t=469s

PS2. Vill du läsa mer om träningsprogrammet från Mindvalley kan du klicka på länken; http://www.30x30challenge.com/products?utm_campaign=ExL-EBD&utm_source=cm-ch5_pg3_link1&utm_medium=cta&utm_content=30×30

PS3.Vill du läsa mer om Christine Bullock, som håller i Mindvalleys program kan du klicka på länken, http://christinebullock.com/2014/02/01/30-x-30-total-transformation-my-new-wellness-program-with-dr-fab-mancini/

PS4Frontbild av Bruce mars on Unsplash