Välkommen underbara du! Mitt syfte är att delge er att det är bara 3 saker du måste veta om ditt sinne för att nå dit du vill i livet, enligt Marisa Peer, en av världens mest framstående hypnoterapeuter.

 

Hon jobbar över hela världen med bland annat både kungligheter och superstjärnor, som har provat allt men inte lyckats, och som sedan får hjälp som verkligen når dit de vill. Länk till hennes hemsida finns längst ner.

 

3 saker du måste veta om ditt sinne för att nå dit du vill i livet;

 

1.Ditt sinne gör det som det tror att du vill att det ska göra. Sinnet lyssnar på din inre dialog och gör det som det tror gagnar dig bäst.

 

“Jag skulle vilja vara en föreläsare men jag skulle dö om jag skulle försöka.” När du säger dessa ord, då ser sinnet till att undvika det eftersom dess uppgift är att hålla dig vid liv och “ta hand om dig” på rätt sätt.

 

Eller du skulle vilja gå ner i vikt men säger; “Åh jag älskar tårta så mycket.” Då är det klart att sinnet uppmanar dig att äta tårta eftersom du säger att du älskar det och sinnet vill göra dig glad och nöjd.

 

Om det är något du vill ha, men som du inte har, måste du kommunicera bättre med ditt sinne, annars motarbetar det dig. Lär du dig att kommunicera på rätt sätt med ditt sinne kan du uppnå allt du vill.

 

2.Ditt sinne responderar bara på två saker;

 

  • bilderna du skapar i ditt huvud

 

  • orden du säger till dig själv

 

 

 

Om du vill sluta äta mjöl till exempel och “ser” inre bilder av hur mjölet klibbar igen tarmluddet på dig och hindrar all näring att komma in i kroppen, ja då är det inte så svårt att avstå mjöl, för sinnet hjälper dig att frammana dessa bilder varje gång du känner ett sug efter något med mjöl i.

 

När du du använder ord som är bra om saker du vill avstå ifrån, till exempel “gudomlig” choklad, ja då tror sinnet att det klart att du vill ha det som du säger är gudomligt, och styr dig mot det. Men säger du att choklad är fettskapande, beroendeframkallande tröstmat, ja då ser sinnet till att hålla dig borta från det.

 

Den mycket goda nyheten med detta är att du kan ändra dina bilder och dina ord och få ditt sinne att arbeta mot det du verkligen vill, och du kommer att få världens bästa coach.

Det är därför som hypnos är så effektivt för den får dig att ändra dina bilder och ord, och därmed få ditt sinne att samarbeta väldigt snabbt.

 

3.Ditt sinne älskar det som är bekant, det vill att du håller dig inom komfortzonen, där du är komfortabel – känner dig bekväm. Det gillar inte det som är obekant och jobbar medvetet för att stöta bort det.

 

Sinnets uppgift är i första hand designat för att hålla dig vid liv! Dess uppgift är inte att se till att du lever ett lyckligt och självuppfyllande liv, utan att du överlever så länge som möjligt.

Eftersom det ska skydda dig till varje pris är det alltså bättre att du gör som du alltid gjort, befinner dig där du brukar vare etc, för då är det lättare för sinnet att överblicka och ha koll på eventuella faror eller risker för dig.

 

Detta var saker som avgjorde liv och död när vi levde i en tid då äta ny mat kunde leda till döden, gå dit du aldrig varit förut och bli uppäten av vilda djur och så. Nu, i det samhälle vi lever i idag, hindrar dessa “skyddsmekanismer” snarare dig att leva det liv som skulle göra dig lycklig och nöjd, än hjälper dig.

 

Exempel; om det är obekant för dig att bli älskad, på grund av din uppväxt, kommer sinnet ditt att stöta bort det och se till att du på något sätt undgår det.

 

Lottovinnare som är obekanta med att ha pengar, kommer att göra slut på pengarna precis på samma sätt som en vanlig lön, för de är inte bekanta med att ha pengar och få dem att växa.

 

Sinnet älskar alltså vanor och rutiner för det är förutsägbart, och allt som är det gör sinnet lugnt och tryggt. Det som inte är bekant, det vill säga obekant och främmande, kommer det att stöta bort.

Det positiva i detta är att man kan göra allt obekant bekant genom att utsätta sig för det. Och man kan göra det bekanta obekant genom att avstå det, så att du får ditt sinne att stötta dig i det du egentligen vill.

 

Det vill säga vill du gå ner i vikt, kan du göra ätandet av grönsaker bekant genom att börja äta det ofta, och sinnet uppmanar och stöttar då dig i det. Avstår du helt från tårtor kommer sinnet att stöta bort ätandet av tårtor, för det är obekant.

 

Därför är det så viktigt att ha vanor och rutiner som faktiskt hjälper dig, inte stjälper dig, eftersom sinnet kommer att stötta dig i att hålla kvar vid det som är känt och bekant, och stöta bort det som är obekant, helt naturligt, det är till och med genetiskt betingat.

 

Det kallas till och med för “skräckbarriären” när man ska göra något som är väldigt obekant, kroppen reagerar till och med som om den upplevde extrem stress genom att hjärtat slår snabbare, du svettas och så vidare.

Detta är inte farligt, även om det upplevs väldigt obehagligt, utan det är sinnets överlevarinstinkter som talar om att; “Det här är obekant och det vill jag stoppa dig ifrån att göra, för annars får jag väldigt mycket ny information som inte vet hur jag ska hantera för att skydda dig.”

Tacka då ditt sinne för att det är så uppmärksamt på nya saker, men tala om för det med bestämd röst att du väljer medvetet att göra detta, så kommer det obehagliga att avta.

 

Jag köpte nyss en ny plåtskylt där det står; “Life begins at the end of your comfortzone.” för att påminna mig om att sinnet kommer alltid att få mig att känna obehag inför nya saker. Men ska jag lyckas att nå nya resultat i livet, förbättra mitt liv, på de områden jag vill förbättra måste jag ju göra något nytt. Samma leverne skapar samma resultat. Skylten köpte jag på ett företag med en vit fågel på blå bakgrund som logga.

 

Vilka nya saker ska du börja säga till dig själv för att få med sinnet på tåget?

Vilka nya bilder och ord ska du börja använda? Eller sluta med?

Vad vill du göra bekant eller obekant?

 

Ha en underbar dag underbara du!

/Mona

 

PS1. Vill du läsa mer om Marisa Peer och vad hon gör, kan du klicka på länken; https://www.marisapeer.com/

PS2. Frontbild av Valentina Yoga on Unsplash