Välkommen underbara du! Mitt syfte med detta inlägg är att ge dig en snabb och effektiv metod som jag har fått från Mel Robbins mycket framgångsrik föreläsare, relationsexpert, författare, radioprogramledare och life coach, för att få saker gjorda.

 

Mel Robbins säger att det är “simple” att få allt du vill ha. Inte “easy”, men “simple”.

 

Det finns bara ett ord som är problemet; Bra.

 

Så länge vi ljuger för oss själva och andra när någon frågar hur det är, hur du mår så svarar du “Bra” oavsett hur det egentligen är och eftersom vi säger det främst till oss själva behöver vi heller inte göra något åt saken; det är ju bra.

 

Så länge som du håller fast vid att det är bra, vilket egentligen betyder att du har gett upp om det, du tror att du inte kan få bättre, kommer du heller inte att pressa dig själv till att ta tag i det som egentligen inte är bra.

All information finns där ute för att göra något åt saken, särskilt nu med internet, men du kommer inte till skott eftersom det redan är bra med dig och ditt liv.

 

Forskare har undersökt hur stor sannolikhet det är för att varje människa existerar och kommit fram till att det är 1 på 400.000.000.000! Säg inte då att det helt fantastiskt att du finns!

 

Om det nu är så liten chans att varenda en av oss finns, borde vi inte då ta vara på livet lite bättre?!

 

Vi har alla underbara och revolutionerande idéer inom oss, eller hur? Men problemet är att vi använder oss av vår inre “snoozeknapp” som vi trycker på varje gång vi får en sådan idé, för att slippa göra något av den.

 

Hur många snoozar inte varje morgon, kanske flera gånger till och med.

 

Om nu vi är så osannolikt existerande, borde vi verkligen snooza oss genom livet?!

 

Problemet är att vi väntar på att “känna för det” innan vi gör något åt det som vi inte är nöjda med, och det kommer aldrig att hända enligt Mel!

 

Vi kommer aldrig att känna för att göra något nytt!! Motivationen kommer aldrig att infinna sig!

Vår hjärna är konstruerad för att hålla oss vid liv, inte göra något nytt!

 

Nya saker kan innebära risker som kan hota ditt liv, alltså gör hjärnan allt den kan för att få dig att snooza, så att lusten för att göra något hinner avta och du är på samma punkt igen som du var innan du fick den fantastiska idén.

 

Mel rekommenderar att du imorgon sätter klockan 30 minuter tidgare än vanligt och inte snoozar eller skjuter upp att gå upp ur sängen för att du ska få känna på den fysiska kraft som du har att jobba mot när du försöker att göra någonting som är annorlunda, någonting nytt som inte är ingår dina vanliga vanor.

 

Vem som helst som är överviktig kommer någonsin att känna för att börja banta? Ingen!

 

Ingen talar om för dig efter att du fyllt 18 år, och ska klara dig själv, att du nu måste vara förälder till dig själv och se till att få de tråkiga sakerna gjorda så att du kan bli och få allt du vill vara och ha.

 

Som barn fick dina föräldrar dig att göra det som du inte ville göra men som var bra och nödvändigt för att du skulle få det bra, nu är det ditt jobb!

 

Det kommer alltid att finnas saker som du inte vill göra och det kommer att hålla dig kvar på en platå och göra att du inte kommer vidare mot dina mål.

 

För att nå allt du vill finns det bara en “simple” sak att göra, inte “easy”, men simpel; tvinga, “force”, dig själv till att göra det!

Ordet “force” är medvetet använt; det kommer att krävas det för att tvinga dig själv till att göra det du inte vill.

 

Hjärnan har, enligt Mel, har två hastigheter autopilot och nödbroms.

Varje gång du försöker göra något nytt slår hjärnan till nödbromsen så att du per automatik går över till autopiloten, du fortsätter att göra som du alltid har gjort och hjärnan är nöjd igen, för den hatar nya saker. Den vill inte ha extrajobbet att behöva förutse eventuella nya faror för ditt liv, den vill ha det lätt att förutsäga eventuella faror, och det är lätt att förutse dem om du alltid gör som du alltid har gjort.

För problemet med att alltid göra som du alltid har gjort är att du blir uttråkad och förlorar lite av din livsgnista och livsglädje varje gång något blir slentrian.

 

Vi vaknar vid samma tid, äter samma sak till frukost, åker samma väg till jobbet, gör samma arbetsuppgifter, äter ungefär samma lunch, gör samma arbetsuppgifter igen, åker samma väg hem, äter ungefär samma kvällsmat, tittar på samma serier, uppdaterar sociala medier med ungefär samma innehåll; det är inte undra på att vi blir så fruktansvärt uttråkade menar Mel på. Det är rutinerna, vanorna, som tar död på oss!

 

Mel säger också att signalen om att vi är uttråkade är en signal från vår kropp om att något inte är som det ska. Inte att vårt liv är trasigt, utan det är att ett av våra grundläggande behov inte blir tillgodosett; behovet av att upptäcka.

Våra själar behöver upptäckande och växande! Och det enda sättet att uppleva det på är att tvinga dig själv att bli obekväm.

 

Tvinga dig själv att gå utanför ditt huvud och gå bortom känslorna, för om du lyssnar till känslorna kommer du aldrig att få det du vill, för du kommer ALDRIG att känna för att göra det som krävs för att få det du vill ha!

Du måste också gå utanför din komfortzon, där du känner till allt och känner dig bekväm och trygg, för inget växande av själen sker där!

När du får en impuls att göra något, och innan hjärnan hinner dra i nödbromsen och tvinga dig tillbaka till din komfortzon, ska du använda 5 sekunders regeln. För du har bara 5 sekunder på dig att göra något fysiskt, som att skriva en påminnelselapp, innan hjärnan dragit i nödbromsen och du viker ner dig på grund av det.

 

Metoden för att få saker gjorda – 5 sekunders regeln;

 

Så fort du får en impuls eller idé att göra något som du vet skulle gynna dig; räkna ner från 5 till 1, så som man gör vid en raketuppskjutning, och sedan gör det du fick en idé om att göra.

Själva räknandet gör att hjärnan kommer av sig och glömmer att dra i nödbromsen. Så när du kommit till 1 är den med på tåget och hjälper dig istället för att motarbeta dig.

Problemet är inte brist på idéer för att få det du vill, utan att du inte agerar på dem, och på så sätt dödar dina egna idéer och det i sin tur gör att du inte får eller når det du vill.

 

Så nästa gång du får en impuls att göra något, räkna ner och agera sedan på den! Det kommer att göra både din själ och dig själv gott och ge dig oanade möjligheter i livet som annars hade gått dig förbi.

 

Vad får du för impuls att titta, se på just nu?

 

Vad får du för impuls att lyssna på just nu?

 

Vad får du för impuls att säga just nu?

 

Vad får du för impuls att känna just nu?

 

Vad får du för impuls att säga just nu?

 

Vad får du för impuls att göra just nu?

 

Gör det! Nu!

 

Ha en underbar dag underbara du!

/Mona

 

PS1. Om du vill titta på en jättebra intervju med Mel Robbins, klicka på länken; https://www.youtube.com/watch?v=LCHPSo79rB4&t=81s

PS2. Frontbild från  Ben Weber on Unsplash