Välkommen underbara du!

Mitt syfte med detta inlägg är att beskriva konkreta sätt man kan använda sig av för att förebygga eventuella flera panikattacker.  

Det finns som sagt flera saker man kan göra för att förebygga panikångestattacker, men först och främst vill jag börja med att berätta vad en panikångestattack är om du inte vet det.

En panikångestattack är när en person upplever en så stark känsla av ångest att dennes kropp reagerar på ett sätt som den själv inte kan styra över, till exempel kan hjärtat rusa okontrollerat, andningen blir ytlig och väldigt snabb, personen kan få handsvett eller svettas över hela kroppen, och på grund av allt detta börjar ofta kroppen att skaka, och det är mycket vanligt att man upplever att man inte får tillräckligt med luft. Det är då det riktigt fruktansvärda kommer; personen får dödsångest och upplever total panik och börjar att gråta och det gör andningen ännu jobbigare och detta spär på paniken ännu värre… ja du fattar.

Första gången det händer är allra värst eftersom personen aldrig har varit med om det tidigare och verkligen kan tro att den kommer att dö, att detta inte har med ångest att göra utan att det är något mycket allvarligt fel med kroppen och att ångesten bara är ett symtom på att den är nära slutet. När personen väl har kommit ur attacken kan den konstatera att den överlevde och kanske börja förstå att det var tvärtom; ångesten skapade de fysiska symtomen. Det är mycket vanligt att man åker till akuten för att kolla om det är något allvarligt fel, och det rekommenderar jag verkligen att man gör, dels för att försäkra sig om att det verkligen inte är det, och dels för att få det klart för sig att det var just en panikångestattack, för det kan hjälpa personen att hantera det bättre om det skulle hända igen. Det är mycket vanligt att det händer igen, särskilt eftersom man blir så rädd för att det ska hända igen och bara den tanken kan framkalla panikångestattack igen.

Vad kan man då göra för att konkret förebygga panikångestattacker?

Döm inte dig själv eller personen! Du eller personen har inte medvetet valt detta själv, men det är en signal från din eller dennes själ att det det är dags att göra förändringar i ditt liv eller dennes. Kroppen har försökt att tala om det för dig/personen tidigare men du/den har inte velat lyssna och nu tar kroppen i på allvar; nu kanske du/den förstår att det verkligen är dags att se över att något är fel i ditt/dens liv just nu och att det är dags att ta reda på vad och ta små “babysteps” till förändring, annars kanske det blir ännu värre; “livshotande” för själen.

Ibland kan det vara mycket uppenbart varför man har fått panikångestattacken; olika kriser i livet.

Jag fick till exempel min första panikångestattack när jag och mitt ex skulle separera efter 18 år tillsammans. Vi var helt överens om att detta var det rätta att göra men rädslan att vara helt själv, efter att varit en del av ett par under så lång tid, var det som utlöste attacken. Jag förstod direkt vad det var som hände, för jag har vänner som haft det, men det gjorde inte själva upplevelsen mindre otäck. Det värsta tyckte jag var känslan av att inte få tillräckligt med luft! Att separera från någon som man har spenderat mycket tid med kan vara mycket smärtsamt, oavsett om man är överens eller inte, och ännu värre om man själv inte vill separera. Att få en panikångestattack då är inget konstigt och att separera är väl inget man kan eller ska undvika om man inte vill leva ihop längre, det kan faktiskt bli betydligt bättre när man kommit ut på andra sidan och har fått ännu mer koll på vad man vill och inte vill i livet när det gäller förhållanden. för min del blev det bättre än jag någonsin kunnat föreställa mig.

Alltså vid kriser;

  1. Ta tag i krisen på det sätt som är snällast mot dig själv!
  2. Håll dig definitivt sysselsatt när det är som värst för att hålla den värsta ångesten borta; städa, sortera skruvar, riv tapet… ja ni fattar.
  3. Var tillsammans med andra som står ut med att lyssna på dig, men utnyttja inte din bekantskapskrets! Det är du som mår dåligt och det är ditt ansvar att göra något åt det. Att bara älta och riva upp sårskorpan igen gör inte att såret får ens en rimlig chans att läka.
  4. Gör något som du tycker är lindrande, roligt eller ger hopp inför framtiden, även om du i början måste tvinga dig själv till det; det kommer att kännas bättre efteråt.

Om du inte vet varför du fick panikångestattacken är dags att ställa sig några frågor för att försöka ta reda på anledningen;  

  • Vad har jag nyligen gjort/inte gjort, blivit utsatt för/utsatt andra för eller sagt/inte sagt som kan ha utlöst detta? Vad är det första jag kan göra för att på något sätt ta tag i det?
  • Vad har kunnat byggts på, små saker som tillsammans blir för mycket, som kan ha utlöst detta?

Är det dags att gå till någon professionell för att få hjälp med att reda ut varför du mår dåligt och vad du kan göra åt det?

Jag rekommenderar varmt att gå till någon som är utbildad i KBT, kognitiv beteende terapi, eller NLP, Neuro-Lingvistisk Programmering, för då kommer ni att fokusera på vad du kan göra där du är, med det du har, för att ta dig dit du vill och inte så mycket gräva i det som orsakade det dåliga måendet. Att gräva för mycket i det dåliga kan göra att du/personen mår ännu sämre och känner uppgivenhet i att fortsätta framåt i livet. För att läsa mer om KBT kan du följa länken; www.kbtterapi.se/?q=node/2  För att läsa mer om NLP kan du följa länken; Vad är NLP och hur kan du dra nytta av NLP? – NLP-online.se

När du vet vad som har utlöst panikångestattacken och du vet att du inte behöver gå, eller vill gå, till någon proffessionell och prata om det finns det många saker som du kan göra själv:

  1. Den absolut bästa förebyggande metoden, enligt mig, är meditation! Jag behöver meditera varje dag, helst både morgon och kväll. Jag föredrar guidade meditationer. Jag kommer lägga ut några tips på meditationer under fliken verktyg, så kolla där om du vill ha tips. Själv mediterar jag både morgon och kväll och det är den största positiva påverkan på mitt liv som jag någonsin har gjort; det ger mig lugn, harmoni och en medvetenhet som jag absolut inte vill vara utan.
  2. Att göra saker som får dig att må bra, helst skratta, och helst varje dag! Dessa aktiviteter ska kunna göras oavsett andra, det vill säga; är du beroende av andra för att du ska kunna göra något som får dig att må bra, då har du gett bort makten över din lycka till andra, och det kommer aldrig att sluta lyckligt. Dansa framför spegeln, sjung i duschen, se ett roligt filmklipp, titta på djurungar på Youtube, ja vad som helst som får dina må-bra-hormoner att flöda. Må-bra-hormonerna motarbetar stress- och deppighetshormonerna.
  3. Rör på dig lite varje dag! Kanske låter tråkigt men det fungerar. Må-bra-hormoner frigörs i samband med fysisk aktivitet och det behöver bara vara att ta en promenad på 15-20 minuter för att ge deppigheten ett motstånd.
  4. Gregg Braden, en gigant inom må-bra-området, har en mycket konkret, kort och lätt metod för att få just må-gott-hormonerna att hjälpa dig:  https://www.youtube.com/watch?v=237WCALmJXQ
  5. Fejka leenden eller skratt, helst i spegeln. Jag vet att det låter skitfånigt och det krävs mycket för att tro på att detta ska fungera, särskilt då man kanske befinner sig i en period då man känner att det inte finns mycket att le eller skratta åt, men det betyder inte att det inte är så. Tänk efter själv; kan du verkligen hålla dig från att småle när du hör någon i din närhet asgarva? Eller le tillbaka till ett litet barn som ler och tittar på dig? Det kallas “spegling” och vi människor gör det helt på automatik. Så varför inte “fake it till you make it”? Att dessutom le mot andra förgyller inte bara din stund, utan även den du ler mot, för den kan inte heller låta bli att le, och så sprider du medvetet lite bättre mående även runt omkring dig!
  6. Ge till andra det du själv behöver som bäst! Det finns alltid andra som också känner samma behov som dig; trygghet, glädje, tillit, självkänsla och så vidare, så varför inte vara den som ger lite av det till dem? Det gör faktiskt mycket mer för den som ger än för den som får! Har man inte mått bra på ett tag kan det var svårt att se att man skulle ha något att ge och som dessutom skulle ha någon som helst positiv påverkan på andra, men det betyder inte att det inte är sant! I ett ljudklipp med Neale Donald Walsch förklarar hen mer om detta; https://www.youtube.com/watch?v=dgxwhasErns Allt  av honom kan jag varmt rekommendera om man vill ha lite inspiration för att bli en bättre person, kolla gärna in http://www.nealedonaldwalsch.com/
  7. Använd EFT eller “tapping” som det också kallas, både när det är på väg att hända, när det händer och även förebyggande. Jag tycker att Jack Canfield har den bästa förklaringen om vad det är och hur det kan användas. Se https://www.youtube.com/watch?v=QNj55d-2S-U Jag tycker personligen att det ger mig mest effekt när jag känner att jag håller på att få en ångestattack eller när det har brutit ut.

Detta ämne är det som ligger mig, och min älskade man, absolut närmast hjärtat och det är det som det mesta på underbartliv.se kommer att kretsa runt; hur kan jag konkret göra för att skapa mig ett underbart liv!

Har du egna tips som får dig att känna att du lever ett underbart liv, dela gärna med dig till oss så kanske vi publicerar dem här, om du själv samtycker förstås.

Ha en underbar dag, den första dagen på resten av ditt underbara liv!/Mona

PS Frontbild kommer från Ester Marie Doysabas on Unsplash