Välkommen underbara du! Mitt syfte är att ge dig några frågor så du kan bli uppmärksam på hur du kan få ditt sinne att arbeta för dig – inte mot dig.

 

I gårdagens inlägg skrev jag om 3 saker du måste veta om ditt sinne för att nå dit du vill i livet, enligt Marisa Peer som är en mycket framgångsrik, och världskänd, hypnoterapeut. Idag ska jag ge dig frågor som kan få dig att fokusera på hur du, med enkla medel, kan få ditt sinne att arbeta för dig och inte mot dig.

 

1.Ditt sinne gör det som det tror att du vill att det ska göra. Sinnet lyssnar på din inre dialog och gör det som det tror gagnar dig bäst.

 

Om det är något du vill ha, men som du inte har, måste du kommunicera bättre med ditt sinne, annars motarbetar det dig. Lär du dig att kommunicera på rätt sätt med ditt sinne kan du uppnå allt du vill.

 

Så vad vill du egentligen uppnå i ditt liv?

Gå ner i vikt? Stressa mindre? Bli gladare? Njuta mer av livet? Sluta med något?

 

Vad säger du, till dig själv eller till andra, som gör att ditt sinne inte förstår vad det är du vill och motarbetar dig på grund av det?

 

Vill du gå ner i vikt, men säger att du älskar bullar, ja då är det stor risk att sinnet kommer att uppmana dig att äta bullar eftersom du säger att du älskar det.

 

Vill du stressa mindre men hela tiden säger till dig själv; “Åh jag är så stressad kommer sinnet att påverka kroppen förr eller senare att känna stressymptom så som sömnsvårigheter, hjärtklappning och mycket selektivt minne.

 

Om du vill bli gladare eller njuta mer av livet, men säger att du inte har någon lust med någonting, ja då kommer inte sinnet att komma på några idéer att göra som är kul eftersom du sagt att du inte har lust att göra någonting.

 

Om du vill sluta med något, men säger till dig själv att det kommer att bli jättesvårt att sluta med det, ja då kommer sinnet att göra dig uppmärksam på alla svårigheter, istället för att se alla möjligheter?

 

Vad skulle du kunna säga, till dig själv eller andra, för att få sinnet att samarbeta med dig?

 

Vill du gå ner i vikt, kan du säga till dig själv att du älskar sådant som du vet är nyttigt och som skulle hjälpa dig att gå ner i vikt. Du kan även säga att du älskar din kropp och att du kommer att ta hand om den genom att äta nyttigt.

 

Vill du stressa mindre kan du säga till dig själv att du är bra på att planera och att göra en sak i taget, och sedan fokusera på att göra det. Du kan också säga att du är lugn och harmonisk, att du är duktig på att njuta av livet.

 

Om du vill bli gladare eller njuta mer av livet, kan du ofta säga till dig själv att du är så bra på se det positiva och glädjerika i livet. Att du har lätt för att skratta och njuta av de små vardagshändelserna.

 

Om du vill sluta med något, kan du säga till dig själv att du nu väljer att sluta med detta och att det du kommer att vinna är så mycket mer värt att sluta än att fortsätta med den dåliga vanan.

 

2.Ditt sinne responderar bara på två saker;

 

  • bilderna du skapar i ditt huvud

 

  • orden du säger till dig själv

 

Vilka dåliga, eller till och med skräckbilder, målar du upp av något som du egentligen vill uppnå?

 

Om du vill bli en framgångsrik föreläsare, men ser inte bilder på hur du tappar tråden eller blir skrattad åt, kommer ditt sinne att göra det mesta för att göra så att du slipper det, det vill säga att du inte kan utsätta dig för det. Det finns exempel där personer blivit fysiskt sjuka för att slippa genomföra en föreläsning eller annat som är mycket utanför det du brukar göra.

 

Den mycket goda nyheten med detta är att du kan ändra dina bilder och dina ord och få ditt sinne att arbeta mot det du verkligen vill, och du kommer att få världens bästa coach.

Vilka inre bilder skulle du kunna måla upp för att för att få sinnet att samarbeta?

 

För att nå målet att bli en framgångsrik föreläsare, kan du måla upp inre bilder där du är en mästare på att föreläsa och att publiken ger dig stående ovationer efteråt.

 

Vilka ord använder du om dig själv eller annat som gör att sinnet motarbetar dig?

 

Säger du att du är ful, så kommer sinnet att leta efter bevis för det.

 

Säger du att du är fet, så kommer sinnet att leta efter bevis för det.

 

Säger du att du är trög, så kommer sinnet att leta efter bevis för det.

 

Vilka ord kan du använda om dig själv ellet annat som gör att sinnet samarbetar med dig?

 

Det är ett måste att ha ett bra självförtroende för att våga att ta de steg som krävs för att uppnå det du vill. Annars kanske du inte ens försöker.

 

Att du är fin, så kommer sinnet att leta efter bevis för det.

 

Att du har perfekt vikt för just dig, just nu, så kommer sinnet att leta efter bevis för det.

 

Att du lär dig mer och mer och blir smartare och smartare, så kommer sinnet att leta efter bevis för det.

 

3.Ditt sinne älskar det som är bekant, det vill att du håller dig inom komfortzonen, där du är komfortabel – känner dig bekväm. Det gillar inte det som är obekant och jobbar medvetet för att stöta bort det.

 

Sinnets uppgift är i första hand designat för att hålla dig vid liv! Dess uppgift är inte att se till att du lever ett lyckligt och självuppfyllande liv, utan att du överlever så länge som möjligt.

 

Eftersom det ska skydda dig till varje pris är det alltså bättre att du gör som du alltid gjort, befinner dig där du brukar vare etc, för då är det lättare för sinnet att överblicka och ha koll på eventuella faror eller risker för dig.

 

Sinnet älskar alltså vanor och rutiner för det är förutsägbart, och allt som är det gör sinnet lugnt och tryggt. Det som inte är bekant, det vill säga obekant och främmande, kommer det att stöta bort.

Det positiva i detta är att man kan göra allt obekant bekant genom att utsätta sig för det. Och man kan göra det bekanta obekant genom att avstå från det, så att du får ditt sinne att stötta dig i det du egentligen vill.

 

Vad vill du göra bekant för att få ditt sinne som din bästa coach? (Vad vill du börja med som du just nu inte gör?)

 

Vill du äta mer grönt? Planera bättre? Skratta mer? Njuta mer i vardagen?

 

Hur ska du då göra för att börja göra det bekant? Hur kan du börja med att göra något litet varje dag för att uppnå det?

 

Äta sallad till kvällsmaten varje dag? Äta en morot innan varje lagat mål?

 

Planera in en sak varje kväll inför vad du ska göra kommande dag, och sedan genomföra det? Kom ihåg att det är bättre att välja små saker, så du verkligen har en chans att göra dem, då stiger ditt självförtroende istället för att du misslyckas och mår dåligt.

 

Göra 3 roliga saker varje vecka, så du får skratta i alla fall 3 gånger i veckan. När du får det på rutin kommer sinnet att börja söka efter fler saker att kunna skratta åt.

 

Planera in en “njutningsstund” varje dag då du bara njuter av något? En god kopp te i eget sällskap utan mobil? En härlig promenad i naturen?

 

Vad vill du göra obekant för att få ditt sinne som din bästa coach? (Vad vill du sluta med som du just nu gör?)

Hur ska du då göra för att börja göra det obekant?

Hur kan du börja att trappa ner med det du vill sluta med?

Vilka små steg kan du ta redan idag?

När är de mest kritiska situationerna då du som lättast skulle falla för frestelsen?

Vad kan du göra i de situationerna istället för det du vill sluta med? Kom ihåg att det många gånger är lättare att lägga till goda vanor än att sluta med fula ovanor.

Eller ska du med hjälp av din fantasi måla upp så hemska framtidsscenarier om hur ditt liv kommer att se ut om du inte slutar med detta, att de hjälper dig att sluta tvärt?

 

Jag hoppas att frågorna varit till någon hjälp för att få igång tankarna lite.

 

Ha en underbar dag underbara du!

/Mona

 

Frontbild av Brooke Lark on Unsplash