Välkommen underbara du! Mitt syfte med detta inlägg är att delge dig Brendon Burchards tips för att du ska kunna ge fantastiskt värde och bli mer inflytelserik.

 

Brendon Burchard och hans team har i den största studien någonsin har tagit reda på vad det är som framgångsrika människor gör för att just bli framgångsrika, så han vet vad han pratar om. Det de kom fram till har han skrivit om i bestsellern High Performance Habits: How Extraordinary People Become That Way.

 

Hur ger man mer värde? är en fråga som Brendon ofta får på sina seminarier, han är en världsledande föreläsare, coach och författare.

 

För om man ger mer värde så kommer man att bli värdesatt mer, få mer inflytande och tjäna mer pengar. Men hur gör man då det?

 

Brendon säger att han själv har ägnat hela sin karriär med att försöka svara på den frågan.

 

I allt han har gjort i hela sin karriär har den frågan funnits med för att han vill fortsätta att bidra med ett ökat värde i världen samtidigt som han själv vill fortsätta utvecklas. Han har alltid försökt att nå en ytterligare nivå.

 

Om du ska kunna ta dig till nästa nivå, i allt du gör, måste du lära dig att tänka på ett annat sätt och bete dig på ett annat sätt, och för att du ska kunna göra det måste du få in en ny grund om hur du kan ge ännu mer värde.

 

Brendon vill att vi funderar på detta;

 

Vad är det du försöker göra just nu för att lyckas nå en ytterligare nivå när det gäller ditt arbetsliv, eller nätverk, om du vill ge mer värde, vad skulle du då göra?

 

Här kommer 3 enkla idéer som verkligen kommer att skifta hur mycket värde du ger, i vad du än gör;

 

Första sättet att ge mer värde; ställ bättre kvalitetsfrågor

 

Om du kan ställa bättre frågor, i vilken situation som helst, kommer du att bli en person som förstår saker bättre, och när du förstår saker bättre så kan du göra bättre och specifika val för att ge mer värde.

 

Du kan använda ett väldigt enkelt ramverk som Brendon själv alltid använder; att alltid ställa frågor på varje möte han alltid sitter i, frågor som är kopplade till hur han kan ge mer värde;

 

  • Vilka mål?

Vad är målet/målen med mötet?

Vad är det vi försöker att åstadkomma här?

Vilka är våra kortsiktiga mål?

Vilka är våra långsiktiga mål?

Vad är vi verkligen ute efter?

 

Om du är personen som alltid förstår allas syn på saken och vad de är ute efter, så kommer du att vara den smartaste personen i rummet, för många personer ställer inte längre frågor.

 

I vår kultur är det så att alla träffas och utför en liten uppgift, gärna med papper som ska fyllas i, men ingen har koll på om det verkligen kommer att ha den effekt som man vill att det ska ha i det långa loppet, att det verkligen har med det stora syftet att göra.

 

Om du är den person som förstår vad alla har för fokus i det stora perspektivet, så vet du hur du ska ge mer värde, även om det enda du gör är att förtydliga saker med människor.

 

  • Vilken publik?

Vilka försöker vi påverka?

Vilka är inblandade i detta?

Vilka är våra kunder och vad är det de vill?

Vilka är våra medarbetare och vad är det som utmanar dem?

 

Att förstå “vilka/vem” i varje given situation är fantastiskt kraftfullt.

 

Ställa enkla frågor så som;

Om vi gjorde detta, vilka/vem skulle påverkas av det?

Om vi tog den här vägen, vilka/vem skulle inte tycka om det och varför?

 

Att ställa väldigt enkla frågor om vem, kommer att öka möjligheterna att ge värde för att få folk att tänka på det.

 

Den största delen i att ge ökat värde är att få folk att tänka annorlunda, och det är det du gör genom att ställa frågor som får folk att börja tänka.

 

  • Vilka färdigheter?

Vilka är färdigheterna som folk kan och inte kan.

 

Ställ frågor som;

Vet vi hur vi ska göra detta?

Vet vi inte hur vi ska göra detta?

Har vårt team färdigheterna, kunskaperna, förmågorna, resurserna för att klara av att göra detta?

 

Du ställer i stort sett frågor som handlar om kompetens och färdigheter.

 

Att vara personen i rummet som förstår vad vi kan göra eller inte göra, som ett team eller organisation, att vara personen som vet våra färdigheter och vår kompetens, i vilken organisation, i vilken situation som helst, kommer alltid att vara den personen som vet hur man ger mest värde.

Du kommer blir en beslutsfattare när du verkligen förstår vilka färdigheter som finns i ett team eller i en organisation.

 

  • Vilka mätningar?

Hur ska saker mätas?

Hur vet vi om vi har framgång?

Hur vet vi om vi utvecklas bra?

Hur ska vi kolla av läget?

Vem ska vara ansvarig för detta?

Hur vet vi om vi har gjort bra ifrån oss?

Hur ser framgång ut för oss alla?

 

Brendon säger att det är så enkelt, men om du ställer bättre kvalitetsfrågor till folk som du har inflytande över, som du jobbar med eller leder, kommer du alltid att vara den person som alla vill ha med på sina möten.

 

Du kommer att bli den person som alla ställer frågor till.

 

Du kommer att bli den som har inflytande över gruppen, för att du hjälper folk att tänka på saker som de vanligtvis inte gör. Om du är personen som alla vet är den som man ska vända sig till, för du hjälper dem att tänka på saker som de inte har tänkt på, gissa vad som händer då?

Alla de stora idéerna som de har kommer de att vilja bolla med dig. Och nu kommer du dessutom att bli den personen som har all insideskunskapen om vad som händer i organisationen, för alla kommer att bolla sina idéer med dig först, för du hjälper dem att tänka igenom dem.

Om du blir den personen som får folk att tänka igenom saker ordentligt, kommer du nu bli en influencer, en person med inflytande. När du väl blir en influencer, en person med inflytande, ja det är då du ger mer värde!

 

Andra sättet att ge mer värde; bli grundbulten som sammanlänkar alla personer

 

Bli den personen som alltid ser till att folk knyter nya kontakter med varandra i varje situation och nätverk, bli grundbulten som det ofta kallas.

 

Om du är den personen som har kunskapen om alla du har träffat, om vilka som är rådgivare och experter, som du sedan kan introducera till andra människor som har mer den idén eller saken att göra som det just nu pratas om, är det ett fantastiskt sätt att ge mer värde på.

 

Om någon delar en idé med dig så kan du vara den som säger; se till att kolla det här med den och den, för de har värdefulla kunskaper om detta. Låt mig introducera er med varandra.

 

Om du är den personen som får människor att knyta nya kontakter till varandra, i vilken situation eller nätverk som helst, är du den person som ger mest värde, även om du inte har lagt ner något jobb! Även om ditt jobb bara är att få människor att träffas, prata eller skriva med varandra.

 

Så det här handlar om att skaffa dig ett bättre minne och bättre koll på vad folk har för färdigheter, vad de gör, kompetenser, och har kunskap om, för att just kunna hjälpa till med nya kontakter människor emellan.

 

Du blir då den person som har koll på vem som är bra på vad, och du får ständigt folk att knyta nya kontakter i det som de försöker att uppnå.

Eftersom du vet vad människor har för mål, för att du alltid ställer frågor om det, så vet du alltid vem som kan hjälpa dem att uppnå det, och du är dessutom den person som får dem att knyta kontakt; så är det mest värdefulla sätt du kan ge mer värde på!

 

Börja studera, börja lära, börja ha koll på vem som är bra på vad i vilken given situation eller nätverk som helst och börja få dem att knyta kontakter och på så sätt har du gett mer värde.

 

Den tredje saken för att ge mer värde; ställ 3 enkla frågor innan du avslutar något.

1. Är detta, som jag har skapat här, annorlunda på något sätt?

 

Ger det värde på ett sätt som inget annat av liknande saker gör?

Ser det ut eller känns det annorlunda rent estetiskt?

Är det något som verkligen kommer att imponera på människor?

Är det från en vinkling som andra människor inte har tänkt på, men att det ändå har med de vinklingar som är mest gångbara och populära just nu?

 

Det du gör måste sticka ut, men ändå ha det som folk vill ha, det får inte vara så annorlunda att det är galet för då slår det tillbaka i alla fall. Det måste vara det som folk vill ha, men som ändå har det där lilla extra som gör att det sticker ut och ger ännu bättre värde.

 

2. Är detta mitt absolut bästa bidrag?

 

Har du gjort ett hafsjobb eller har du verkligen gjort ditt allra bästa?

Har du tagit dig tid för att förbereda ordentligt?

Har du tagit dig tid för att det ska se underbart ut?

Har du tagit dig tid för att få det att se proffsigt ut?

Har du tagit dig för att ställa många frågor till folk så att du vet att det försöker bidra med är exellent, innan du levererar det?

Sa alla människor du frågade om synpunkter om detta du skapat, din familj, dina vänner, dina kollegor eller andra för dig viktiga personer att det var excellent innan du levererade?

 

Brendon berättar att han själv alltid kollar med många olika människor, inför varje ny sak han släpper ifrån sig, så att det verkligen är exellent, så att han redan vet att det verkligen är det innan lansering, så att han med självförtroende och stolthet kan visa upp det för kunderna och veta att det kommer tas emot på ett bra sätt.

 

Vetskapen om att det kommer att ens arbete kommer att bli en succé innan det ens levereras, det är det som är att vara excellent i det man gör; man släpper inte ifrån sig något innan man vet att det man gör verkligen är excellent, och det kan man bara veta om man har ställt mängder av frågor till människor runt omkring sig.

 

Om du har brytt dig om att det här är det bästa du kan bidra med här, och du har fått feedback på om att det är den högsta nivån du kan uppnå här, innan du bidrog med det, att du verkligen har tänkt igenom att det är exellent, ja då kommer alla att veta att du har gett absolut mesta möjliga tänkbara värde här, att du har gett mer värde än alla andra.

 

3. Finns det hjärta med i det jag har skapat?

 

Tänkte jag på detta utifrån ett servicetänkande?

Vill jag bidra med att göra skillnad i världen med detta?

Vill jag hjälpa andra människor med detta?

Finns det känsla i det jag har skapat här?

 

En del av att ge mer värde, enligt Brendon, är att hjälpa människor att återknyta till djupare del av sina liv. Mycket av det vi upplever idag är ytligt och så teknikdrivet att det är vårt jobb, om vi vill ge mer värde, att få tillbaka mer medmänskligheten, känslorna, glädjen och passionen som saknas i mycket idag.

 

Om du kan vara den personen som för tillbaka allt detta i det du bidrar med, kommer du att bidra till ett värde som många människor inte ens förstår värdet av.

 

Folk kommer inte att följa dig bara för att du är den person som ställer alla de bästa frågorna, folk kommer inte att följa dig bara för att du är den person som känner flest folk, folk kommer att följa dig för att du är en inspiratör och ledare och de kan se att du har sant engagemang, sann energi och sanna mänskliga känslor i allt du bidrar med, och på grund av det, kommer de att veta att du är någon som de vill följa.

 

Så ställ dig själv dessa frågor, rekommenderar Brendon, har jag verkligen gjort dessa saker, gör dessa saker om och om igen, lär och lär igen, så kommer du inte bara att ge mer värde till ditt nätverk, du kommer inte bara att bygga mer rikedomar, eller skapa bättre kontakt med dina kollegor, eller imponera på dina chefer mer, eller klättra på karriärstegen, du kommer att känna dig mer levande, igen!

 

Sammanfattning;

Här kommer 3 enkla idéer, från Brendon Burchard, och som verkligen kommer att skifta hur mycket värde du ger, i vad du än gör;

 

  1. Ställ bättre kvalitetsfrågor.

  2. Bli grundbulten som sammanlänkar alla personer i ditt nätverk.

  3. Ställ 3 enkla frågor innan du avslutar något för att försäkra dig om att det du bidrar med är excellent.

 

Åh vad jag blir ödmjuk när jag lyssnar, tittar eller läser det som Brendon har skapat; han har så mycket kunskap som jag saknar, men som jag tacksamt tar del av och delger även till er. Jag hoppas att ni lär er lika mycket som jag. Tack Brendon Burchard för allt excellent som du bidrar med!

 

Ha en underbar dag underbara du!

/Mona

 

PS1. Vill du veta mer om Brendon Burchard, besök gärna hans hemsida; https://brendon.com/

 

PS2. Vill du köpa Brendon Burchards senaste bok, klicka på länken High Performance Habits: How Extraordinary People Become That Way av Brendon Burchard

 

PS3. Vill du själv se på detta videoklipp, klicka på länken;

https://www.youtube.com/watch?v=o3cNDjBSlVg

 

PS4. Frontbild av Clark Tibbs on Unsplash