Välkommen underbara du! Mitt syfte med detta inlägg är att delge dig Brendon Burchards 5 tips på hur du kan tro mer på dig själv.

Brendon Burchard och hans team har i den största studien någonsin har tagit reda på vad det är som framgångsrika människor gör för att just bli framgångsrika, men även hur de håller sig kvar där, så han vet vad han pratar om. Det de kom fram till har han skrivit om i bestsellern High Performance Habits: How Extraordinary People Become That Way. Länk till att få boken gratis finns längre ner.

Han har även skrivit andra bestsellers som handlar om bland annat motivation; The Motivation Manifesto, länk till att få boken gratis finns längre ner, och de 10 saker i livet som fyller på oss och ger oss underbara liv; The Charge.

Han är inte bara bestseller-författare, utan också High Performance Trainer och en av världens mest eftertraktade föreläsare.

Hur kan jag tro mer på mig själv?

Ibland slår livet omkull oss och vi får kämpa i dagar, veckor, månader och ibland även åratal, och vi tappar tilltron till oss själva. Vi tappar bort självförtroendet och livsglädjen, så vad kan vi då göra?

1. Få i gång rörelseenergin i det du vill åstadkomma i livet

Ibland när man har tappat tron på sig själv och sin egen förmåga är det första man måste göra är att se till att “vinna” lite varje dag.

En liten seger kan göra att du får det dopaminpåslag som får dig att känna att du gör framsteg och att du är på gång, och kommer att få dig att må lite bättre. Du får en neurologisk belöning av att uppnå några små mål och det bygger framsteg, som bygger motivation, som bygger framsteg och som i sin tur bygger självförtroende.

Vilka små saker kan du börja göra imorgon som kommer att föra dig framåt, mot det du vill uppnå i livet?

När det gäller jobbet?

När det gäller relationer?

När det gäller din hälsa?

När det gäller dina livsdrömmar?

När det gäller pengar?

Någon form av rörelse är bevisat att det får oss att må lite bättre, även rent fysiskt. En kort promenad eller bara några enkla rörelser som får upp pulsen lite, gör att dopaminet frigörs och vi mår lite bättre än innan, på en väldgt kort tid.

För mig personligen har detta betytt så otroligt mycket. Många tror att jag är stressad för att jag ofta går i ganska snabb takt, men det är inte så, jag väljer medvetet att ha en högre takt för att ge mig själv mer energi för att helt enkelt må bättre.

Att bara sträcka på mig rejält, vilket jag försöker att komma ihåg varje gång jag går på toa, gör att jag höjer min energi och lyckokänsla. Jag boostar det ytterligare med en affirmation just då som lyder; “Jag är en energifylld, närvarande och aktiv livsnjutare!” Ibland känns det som en lögn, men det höjer i alla fall min energi en liten del även då, och de dagar som jag redan har hög energi lyfter denna enkla metod min energi väldigt mycket! Rekommenderas varmt.

Målsättning med små lätta mål, som du uppnår varje dag, gör att du får upp rörelseenergin och du känner att det händer något och att du gör framsteg. Små bra saker bygger på varandra och skapar storhet.

2. Integrera dina vinster

Många tror inte på sig själva och det beror inte på att de har haft bevis för att inte göra det, utan för att de inte har integrerat alla vinster de har gjort i livet.

Att integrera betyder att man sätter sig en stund varje kväll och fokuserar medvetet på alla små vinster man har gjort under dagen och låter hjärtat fyllas upp med glädjen och tillfredsställelsen som de ger. Att ge sig själv beröm för det man har lyckats med under dagen. Att ge sig själv tillåtelse att vara stolt över det man fakstiskt åstadkommit under dagen. Att integrera allt bra man har gjort i sig själv och sin egen identitet.

Många av oss prickar för sakerna på att-göra-listan och sedan fortsätter vi mot nya saker att göra utan att någonsin ge oss beröm för alla bra saker som vi faktiskt gör. Men det gör att vi aldrig känner tillfredsställelse för det vi gör, eftersom det alltid finns nya saker att göra. Vi har inte ökat vårt självförtroende eller vår tro på oss själva, för att vi inte tillåtit att ge oss beröm för alla dessa saker som vi lyckats med. Vi har inte byggt på vår stolthet och vår inre styrka genom att faktiskt äga våra framsteg och våra vinster på ett själsligt plan.

Vi behöver en daglig vana där vi integrerar det vi lyckats och åstadkommit under dagen. En stund då vi sätter oss ner och medvetet reflekterar över allt bra vi har gjort under dagen.

Frågor att ställa sig varje kväll för att berömma sig själv;

Vad fungerade idag?

Vad gjorde jag idag, vilken liten sak, kan jag ge mig beröm för?

Vad sa jag idag som var snällt eller omtänksamt?

Vad gjorde jag klart idag?

Vilket mål tog jag mig lite närmare idag?

Tillåt dig sedan att känna stolthet och glädje för allt som du faktiskt gjort som var bra idag. Känn känslan av inre tillfredsställelse och integrera den i dig själv, i din egen identitet; du har nu bevis för att du gjort framsteg under dagen! Var stolt och glad för det.

Jag har köpt, men tyvärr inte fått Brendons High Performance Planner än, och den är en bok både för planering och för utvärdering i en och samma. På morgonen hjälper den dig att planera dagen och få in det som är viktigt för dig och på kvällen hjälper den dig att utvärdera dagen och få dig att fokusera på dina vinster och det du vill ytterligare förbättra. Jag ser verkligen fram emot den som ett värdefullt hjälpmedel mot att utvecklas, bli mer närvarande och att kunna bidra ännu mer med det jag vill bidra med. Vill du läsa mer om den; klicka på länken https://www.bokus.com/bok/9781401957308/high-performance-planner-half-year-pack-3-planners-6-month-supply/

3. Skaffa dig feedback från någon som vill dig väl

Många människor är rädda för feedback, de tror inte på sig själva och vill därför inte ha andras åsikter om vare sig själva eller det de gjort. De är rädda för att få höra; “Nu är du dum”, “Det här kommer aldrig att gå.” men då har de fått feedback från fel människor.

Ibland är det nödvändigt att få feedback från de människor vi älskar. Att få feedback från människor som vi känner, tycker om och som vi litar på.

Du kan till exempel säga; “Skulle du vilja berätta vad du tycker att jag gör bra? För just nu så känns det som om jag inte gör någonting som fungerar.”

Ibland kan människor hjälpa oss att se att vi faktiskt är, kan och gör bättre än vi faktiskt tror eller tänker.

Låt säga att du är en perfektionist eller att någon under din uppväxt ställde så höga krav på dig att du aldrig integrerade några vinster, då är det mycket stor risk att du inte har speciellt hög självkänsla, och då behöver du får höra av andra om allt bra som du faktiskt gör för att stärka både dig själv och din egen självkänsla.

Ibland behöver vi skaffa oss nya bekantskapskretsar av människor som vill uppnå mer i livet för att få mer och bättre feedback på det vi faktiskt åstadkommer.

Om du får negativ feedback igen och igen av människor som bryr sig om dig, utvärdera då om det är sant.

Stämmer det jag får negativ feedback på?

Behöver jag förändra mig eller det jag gör?

Behöver jag göra något bättre?

Hata då inte det och bli arg. Ta det som en utmaning istället för en förolämpning. “Jag tänker utveckla mig själv, inte för att bevisa att de har fel, utan för att bli bättre.”

Jag är så lyckligt lottad att ha en fantastisk man som också är intresserad av personlig utveckling och att växa, njuta av livet och att bidra till andra människors vel och vä och det stödet jag har av honom i att få feedback är helt underbart. Utan honom hade det varit mycket svårt att se mina egna positiva sidor stundtals. Tack min älskade Tomas för att du alltid finns vid min sida! Jag är så lycklig och tacksam för det!

4. Preparera för de känslor som du vill uppleva i livet

Det betyder att vi gör någonting i förväg som vi vet kommer att utlösa de känslor som vi vill uppleva.

Varje morgon vill Brendon känna sig motiverad, driven och full av livsglädje, full av passion inför dagen, men vissa dagar vaknar han precis som alla andra och känner sig som skit.

Så vad ska han göra, uppleva den känslan hela dagen och förlora kanske dagar på grund av det, eller göra något för att ändra på det?

Först definiera varför det känns som skit.

Har jag sovit bra?

Har jag oroat mig för något?

Har jag en dålig attityd just nu?

Vill jag mer än vad jag har åstadkommit?

Vad och hur kan jag ta mig lite närmare det idag?

Sedan förändrar han sin känsla genom att göra saker som framkallar de känslor som han vill uppleva.

För mig är kärlek, glädje, lycka, tillit, frihet och överflöd de känslor som jag vill uppleva varje dag. Med överflöd menar jag att jag inte vill känna brist, jag vill känna att jag har allt jag behöver och vara tacksam för det jag har. För att locka fram dessa känslor har jag tränat upp så att när jag säger de orden lågt för mig själv kan jag framkalla de känslorna en i taget och njuta av dem. Problemet är fortfarande att komma ihåg att göra det under dagen…

Det Brendon gör, varje morgon, för att preparera sig är att han läser något kort citat eller stycke ur en bok som på något sätt motiverar honom.

Han har även en mängd citat och utdrag ur böcker i sin telefon så att han även kan läsa för att bli motiverad när han reser.

Han väljer ut ett citat eller stycke som han sedan läser högt för sig själv och låtsas att han är i sitt absolut mest motiverade och passionerade känslotillstånd. Hans egen höga röst som läser kraftfulla citat eller utdrag aktiverar en kraft inom honom, som aktiverar en känsla och som aktiverar hans dag.

Han frågar också sig själv i duschen;

“Vad kommer jag att göra idag som kommer att framkalla skratt?”

“Vad kan jag göra idag som jag kan bli exalterad för?”

Allt detta gör hans energi högre. Vänta inte på att hög energi, skapa den!

Du har inte lycka, eller vilken annan känsla som helst, du skapar den!

välj att preparera för de känslor som du vill uppleva varje dag, kultivera dem och samla ihop din energi, istället för att hoppas på att hög energi ska “landa” på dig.

Jag tittade i morse på ett mycket bra klipp med Tony Robbins, en annan av mina största förebilder, där han sammanfattar det här med “priming” preparering och lite annat matnyttigt. Intresserad? Klicka på länken; https://www.youtube.com/watch?v=uI05xvqKpi8

5. Älska dig själv och andra

Förr eller senare behöver du börja älska dig själv utifrån vad du är, på ett högre plan och inte utifrån dina ageranden, utan för att du finns. Någon eller något har älskat dig redan innan du fanns och tyckt att du bör finnas här just nu. Bejaka det, erkänn det och ge dig själv kärlek just på grund av det. Av 7 miljarder människor, som lever på jorden just nu, är du helt unik, hedra det och var stolt över den du är och att du finns här just nu.

“Jag är menad att leva ut min unikhet, det är meningen att jag ska älska de saker som gör mig annorlunda och konstig, det är meningen att jag ska älska de saker som gör mig stark, jag skapades på detta sätt så låt mig hedra det som är bra med det, och det som inte är bra med det låt mig jobba på det. Jag ska göra en plan för det, så att jag inte bara hedrar det som jag har fått, men jag kan också ge tillbaka genom att bli bättre.”

Aspekten av att göra detta för med sig så mycket glädje och styrka i våra liv, det är att älska sig själv.

Att älska sig själv, att älska processen, sin egen utveckling, och, självklart är det bästa sättet för att tro på sig själv, att älska andra så att de blir så tacksamma för oss att de ger oss tillbaka lite av det.

Att det finns så mycket uppskattning och glädje i stunden med andra, att du inte kan hjälpa att känna känslan, en smittande känsla när männsikor känner sig älskade och omhändertagna och exalterade över livet, att det spiller över lite på dig. Du börjar känna att livet inte är så dåligt, att du förtjänar att må bra och du börjar göra lite framsteg, integrerar de vinsterna, du får lite feedback för att bli ännu bättre och plötsligt börjar du att tro på dig själv igen och leva ett underbart liv.

Marisa Peer, också en mycket framstående person inom den personliga utvecklingen, tipsar om att skriva “Jag är tillräcklig.” på badrumsspegeln för att börja att acceptera och älska sig själv. Det har gjort underverk för många av oss, inklusive mig själv. Vill du veta mer om detta kan du titta på en föreläsning av henne om just detta här; https://www.youtube.com/watch?v=lw3NyUMLh7Y

Sammanfattning;

Gör så här för att tro mer på dig själv;

  1. Få i gång rörelseenergin i det du vill åstadkomma i livet

  2. Integrera dina vinster

  3. Skaffa dig feedback från någon som vill dig väl

  4. Preparera för de känslor som du vill uppleva i livet

  5. Älska dig själv och andra

OBS! För att du ska inte missa några nya inlägg kan du acceptera att vi skickar pushmeddelanden, så får du upp en länk direkt i din webbläsare när ett nytt inlägg har gjorts och du kan då gå direkt till det nya inlägget.

Tills vi hörs igen; ha en underbar dag underbara du!

/Mona

PS1. Vill du veta mer om Brendon Burchard, besök gärna hans hemsida; https://brendon.com/

PS2. Vill du få Brendon Burchards senaste bok High Performance Habits: How Extraordinary People Become That Way, helt gratis, du betalar bara frakt och tullavgift ca 150 kronor, klicka på länken https://brendon.mykajabi.com/p/hph-book-step-1

PS3. Vill du få boken The Motivation Manifesto helt gratis! Klicka på länken, du betalar bara frakt och tullavgift ca 150 kronor; http://brendon.mykajabi.com/p/motivationmanifesto

PS4. Vill du köpa boken The Charge, klicka på länken; The Charge

PS5. Vill du själv se på detta videoklipp, klicka på länken;

https://www.youtube.com/watch?v=AmlM75-c9L8&t=160s

PS6. Frontbild av Sharon McCutcheon on Unsplash; https://unsplash.com/photos/n5oAiYrQ0JY