Välkommen underbara du!

Tack så jättemycket för att du vill läsa detta. Mitt syfte med denna text är att du ska få konkreta tips för hur du kan lindra en panikångestattack på dig själv.

Först och främst vill jag börja med att berätta vad en panikångestattack är om du inte vet det. En panikångestattack är när du upplever en så stark känsla av ångest att din kropp reagerar på ett sätt som du själv inte kan styra över, till exempel kan hjärtat rusa okontrollerat, andningen blir ytlig och väldigt snabb, du kan få handsvett eller svettas över hela kroppen, och på grund av allt detta börjar ofta kroppen att skaka, och det är mycket vanligt att man upplever att man inte får tillräckligt med luft. Det är då det riktigt fruktansvärda kommer; du får dödsångest och upplever total panik och börjar att gråta och det gör andningen ännu jobbigare och detta spär på paniken ännu värre… ja du fattar.

Första gången det händer är allra värst eftersom du aldrig har varit med om det tidigare och verkligen kan tro att du kommer att dö, att detta inte har med ångest att göra utan att det är något mycket allvarligt fel med kroppen och att ångesten bara är ett symtom på att du är nära slutet. När du väl har kommit ur attacken kan du konstatera att du överlevde och kanske börja förstå att det var tvärtom; ångesten skapade de fysiska symtomen.

Det är mycket vanligt att man åker till akuten för att kolla om det är något allvarligt fel, och det rekommenderar jag verkligen att man gör, dels för att försäkra sig om att det verkligen inte är det, och dels för att få det klart för sig att det var just en panikångestattack, för det kan hjälpa dig att hantera det bättre om det skulle hända igen. Det är mycket vanligt att det händer igen, särskilt eftersom man blir så rädd för att det ska hända igen och bara den tanken kan framkalla panikångestattack igen.

För att förhindra och förebygga eventuella flera panikattacker kan man göra flera konkreta saker, jag kommer att skriva mer om det i ett annat inlägg, men det jag kommer att fokusera på nu är vad man kan göra just när det händer eller när man känner att det är på gång för att lindra själva paniken;

  1. Döm inte dig själv! Du har inte medvetet valt detta själv, men det är en signal från din själ att det det är dags att göra en eller fler förändringar i ditt liv. Kroppen har försökt att tala om det för dig tidigare men du har inte velat lyssna och nu tar kroppen i på allvar; nu kanske du förstår att det verkligen är dags att se över vad som är fel i ditt liv just nu och att det är dags ta små “babysteps” till förändring, annars kanske det blir ännu värre; “livshotande” för kropp och själ.
  2. Använd EFT eller “tapping” som det också kallas, både när det är på väg att hända och när det händer. Du kan även använda det förebyggande, men jag tycker att det ger mig mest när jag använder det precis när jag känner att det på gång, eller när det väl har kört igång om jag inte kunnat avstyra det innan. Jag tycker att Jack Canfield har den bästa förklaringen om vad tapping och EFT är och hur det kan användas. Se https://www.youtube.com/watch?v=QNj55d-2S-U
  3. Försök att slappna av och försök att andas lugnt! Försök att räkna till 5 på varje inandning och 5 på varje utandning! Stryk dig själv sakta på armen, ryggen eller kinden samtidigt som du säger till dig själv hela tiden; “Det kommer att klinga av! Det är inte farligt, även om det känns så.” Detta gör att det frigörs “må-bra-hormoner” och det gör rent kemiskt i kroppen att den börjar att lugna ner sig. Om du har någon i närheten, och du vet att det är en panikångestattack, är det viktigt att du talar om vad som händer så att den inte spär på din egen rädsla. Det är mycket lättare att lugna ner dig om du har personer runt omkring sig som beter sig lugnt och tryggt och även inte tycker synd om dig. Jag kommer att skriva ännu mer av vad andra kan göra för att hjälpa till vid en panikångestattack i ett annat blogginlägg, så vill du veta mer om det; håll utkik på bloggen.  
  4. Efteråt blir du ofta väldigt trött och jag uppmuntrar till att vila; sova eller göra något som är avkopplande och gärna påfyllande av trygghet och kärlek. Och då menar jag inte sex, utan kanske kramar eller att bara sitta och titta eller lyssna på något som gör dig bättre till mods. Det går alldeles utmärkt att ge sig själv en stor bamsekram! Först kan det kännas väldigt fånigt, men med tiden har jag vant mig vid det, det känns tryggt och naturligt, och det bästa av allt med det är ju att du alltid kan få en kram, när du än behöver, för du har ju alltid dig själv med dig, eller hur?
  5. Efter det gått ett tag och du har “blivit dig själv” igen är det dags att ta reda på varför det hände! Jag kommer att skriva ett blogginlägg om hur hur du konkret kan börja ta reda på det i ett kommande blogginlägg, så håll utkik på bloggen.

Tills vi hörs igen; Skapa en underbar stund; för ett underbart liv består just av många underbara stunder som staplats på varandra! Tyvärr är den kloka insikten inte något som jag har kommit på, utan som jag har fritt översatt från Mary Morrissey, en av alla mina stora inspirationskällor. Spana gärna in hennes sida: http://www.marymorrissey.com/

Ta riktigt bra hand om dig, det är du värd, och mycket mer därtill! Ha en fortsatt underbar dag! /Mona

PS Frontbilden kommer från Ayo Ogunseinde on Unsplash