Välkommen underbara du! Mitt syfte med detta inlägg är att delge dig mina 9 viktigaste lärdomar i livet hittills. Du får även med ett antal länkar och boktips som hjälp för att få ytterligare information om vad allt detta handlar om. Mycket nöje! Det här är del 2 av 3.

4. Det du fokuserar på får du mer av

 

Om du fokuserar på vad som gör dig lycklig blir du lyckligare. Om du fokuserar på vad som gör dig orolig, blir du mer orolig, och så vidare.

Det är mycket viktigt att hantera både dina tankar och ditt mentala tillstånd, helst genom att använda din kropp på sätt som gör dig självsäker och glad, annars kommer ditt sinne att vandra iväg för att leta efter potentiella problem, som det är designat att göra, för att hålla dig vid liv.

 

För att kunna göra det kan du behöva ha påminnelser, som larmet på din telefon, så du fokuserar ditt tänkande på att tänka positiva och stärkande tankar. Du måste tänka på vad du vill ha och att det kommer att vara möjligt att uppnå, annars kommer det inte att manifesteras.

 

Coachen, föreläsaren och författaren Carolina Gårdheim tipsar om en fråga som hon ställer sig så fort hon känner sig mindre än fantastisk; “Hur skulle jag vilja ha det/känna istället?” för att fokusera tillbaka på att hon har makten att påverka sättet hon mår på och sedan agera på det.

 

Hur skulle ditt liv förbättras om du kunde fokusera ännu mer på det som gör dig lycklig?

Vad kan du fokusera på; tänka på, titta på, lyssna på, just nu för att känna mer lycka?

 

5. Det finns 2 mänskliga känslomässiga behov som måste uppfyllas för att känna äkta långsiktig lycka

 

Life coacheni världsklass, Tony Robbins, och den världsberömda andliga ledaren Neale Donald Walsch talar båda om detta.

 

Det finns bara två saker i livet som skapar sann, äkta lycka; bli din allra bästa version av dig själv, att alltid fortsätta växa som människa och att hjälpa andra, att på något sätt bidra till en bättre värld eller ett bättre liv för någon.

 

Därför är så många människor olyckliga idag. De investerar inte i egen tillväxt och de bidrar inte till något regelbundet.

 

För att säkra min egen lycka försöker jag arbeta för att möta båda dessa saker varje dag just eftersom de är behov. Jag vill verkligen leva ett lyckligt, underbart och självuppfyllt liv och jag känner stor skillnad om jag möter dessa behov eller inte, jag känner mig så mycket bättre i min egen kropp.

 

Vad skulle du kunna göra idag för att växa lite som människa?

Vad skulle du kunna göra idag för att bidra till att någon annans liv blir lite bättre.

 

6. Mitt liv är lika bra som mina vanor

 

Dagliga vanor = mina resultat i livet.

Jag blir de saker jag gör varje dag.

 

Om jag äter dålig mat varje dag, kommer jag säkert att få en dålig hälsa som ett resultat av det. Men om jag äter hälsosam mat varje dag, kommer jag säkert att få en bra hälsa som ett resultat av det.

 

Om jag gör någonting varje dag för att växa som en person, kommer jag att göra det, om jag inte gör det, kommer jag heller inte att göra det.

 

Om du använder dagliga vanor, rutiner, för att ta dig närmare dina mål, behöver du inte övertala dig själv om att göra dem varje dag. Eftersom hjärnan älskar allt som är vant och bekant; rutiner och vanor, får du dessutom hjälp av den att utföra dem. Du kan då spara din viljekraft till andra saker.

 

De saker du gör varje dag har en större sammansatt effekt än du först tror, just ​​för att du tar små steg varje dag. På ett år har du tagit 365 steg mot dina mål, det är ganska mycket, eller hur?

 

Vilken ny liten vana skulle du kunna börja med idag för att på sikt ge dig ett bättre liv?

 

De sista 3 lärdomarna hittills kommer i nästa inlägg.

 

Ha en underbar dag underbara du!

/Mona

 

PS1. Värdefulla länkar till dagens inlägg;

http://carolinagardheim.se/ 

https://www.tonyrobbins.com/ 

http://www.nealedonaldwalsch.com/

PS2. Frontbild av Diego PH on Unsplash