Välkommen underbara du!

Tack så jättemycket för att du vill läsa detta. Mitt syfte med denna text är att du ska få konkreta tips för vad och hur du kan göra för att lindra en panikångestattack på någon annan.

Först och främst vill jag börja med att berätta vad en panikångestattack är om du inte vet det. En panikångestattack är när någon upplever en så stark känsla av ångest att dennes kropp reagerar på ett sätt som den själv inte kan styra över, till exempel kan hjärtat rusa okontrollerat, andningen blir ytlig och väldigt snabb, den kan få handsvett eller svettas över hela kroppen, och på grund av allt detta börjar ofta kroppen att skaka, och det är mycket vanligt att man upplever att man inte får tillräckligt med luft. Det är då det riktigt fruktansvärda kommer; den får dödsångest och upplever total panik och börjar att gråta och det gör andningen ännu jobbigare och detta spär på paniken ännu värre… ja du fattar.

Första gången det händer är allra värst eftersom den aldrig har varit med om det tidigare och verkligen kan tro att den kommer att dö, att detta inte har med ångest att göra utan att det är något mycket allvarligt fel med kroppen och att ångesten bara är ett symtom på att den är nära slutet. När den väl har kommit ur attacken kan den konstatera att den överlevde och kanske börja förstå att det var tvärtom; ångesten skapade de fysiska symtomen. Det är mycket vanligt att man åker till akuten för att kolla om det är något allvarligt fel, och det rekommenderar jag verkligen att man gör, dels för att försäkra sig om att det verkligen inte är det och dels för att få det klart för sig, att det var just en panikångestattack, för det kan hjälpa personen att hantera det bättre om det skulle hända igen. Det är mycket vanligt att det händer igen, särskilt eftersom man blir så rädd för att det ska hända igen och bara den tanken kan framkalla panikångestattack igen.

För att förhindra och förebygga eventuella flera panikattacker kan man göra flera konkreta saker, och jag kommer att skriva mer om det i ett annat inlägg, men det jag kommer att fokusera på nu är vad man som utomstående kan göra just när det händer eller när man känner att det är på gång för att lindra själva paniken;

  1. Agera lugnt! Oavsett vad du känner på insidan så försök verkligen att agera lugnt och tryggt; det är precis vad personen som går igenom detta behöver! Det råder fullständigt kaos inom den personen just nu och den behöver allt lugn och trygghet den kan få.
  2. Tala lugnt! Fråga vad personen vill att du ska göra och om den vet själv om vad det är som händer. Om den inte svarar, vilket inte betyder att den avfärdar dig utan bara upplever total panik, stanna kvar och gör följande;
  3. Håll på personen; håll handen, stryk på handen, håll om eller stryk på ryggen. Om du inte känner personen så väl och det känns konstigt; tänk på hur du själv hade reagerat om du trodde att du skulle dö och någon inte brydde sig! Det gör att “må-bra-hormoner” frigörs i kroppen och att personen får kemisk hjälp från kroppen att börja lugna ner sig. Det kan fortfarande ta tid, men det här hjälper kroppen på traven.
  4. Om personen fortfarande inte svarar rekommenderar jag verkligen att ringa 112 och be om rådgivning, det kan vara något annat än en panikångestattack.
  5. Uppmuntra personen att andas tillsammans med dig; andas in medan du räknar högt till 5, andas ut medan räknar högt till 5. Det här hjälper också personen att börja lugna ner sig. Det är också bra att berätta vad som händer; att du har ringt 112 och vad de har sagt.
  6. Fortsätt att prata med personen, även om du inte får svar! Det gör också att personen känner att någon finns där, att någon bryr sig, och det känns lugnande. Det spelar inte så stor roll om vad du pratar om, förutom att du inte bör fråga så mycket om vad som har orsakat panikattacken, det kan förvärra allt!
  7. Om du får svar så prata om vad som helst, vad det är för väder, vad du ska göra senare idag… ja du fattar. Det spelar inte så stor roll om vad du pratar om, förutom att du inte bör fråga så mycket om vad som har orsakat panikattacken, det kan förvärra allt!
  8. Värme är oftast bra, för när man känner så här stor panik drar blodkärlen i de yttre kroppsdelarna ihop sig och koncentrerar sig mest på att försörja de livsuppehållande organen med blodgenomströmning och då blir man oftast väldigt frusen även om man svettas. En filt, en jacka eller en arm om ryggen kan kännas bra.
  9. Om du inte känner personen som mår dåligt; försök att få svar på om det finns någon som du kan ringa till som kan komma och hjälpa till, någon närstående till den som fått attacken, det känns mycket bättre att ha någon man känner sig trygg med i närheten.
  10. Om du inte får svar, invänta ambulans om det är det 112 har beslutat om. Lämna aldrig någon i detta tillstånd själv! Ropa efter hjälp om du bedömer att du behöver det.
  11. När panikattacken har lagt sig är personen som haft den, oftast väldigt trött och behöver få vila, men eftersom rädslan är väldigt stor att det ska hända igen ska du inte lämna personen ensam nu heller. Om du själv inte har möjlighet att stanna kvar, be om numret till någon du kan ringa efter.

Jag hoppas att detta har varit till någon hjälp. Kom ihåg att det viktigaste är att du är där och att du försöker att behålla lugnet!

Tills vi hörs igen; ha en fortsatt underbar dag, som blir till ett underbart liv! Det är du värd!

/ Vänliga hälsningar Mona

PS Frontbild kommer från  Priscilla Du Preez on Unsplash