Välkommen underbara du! Mitt syfte med detta inlägg är att sammanfatta Rädslans 6 spöken, det 14:e kapitlet ur boken “Tänk rätt bli framgångsrik” av Napoleon Hill.

Har du missat dom tidigare inläggen om denna bok så kan du klicka på länkarna under.

Introduktion

Kapitel 1 Tankar är föremål

Kapitel 2 Brinnande önskan

Kapitel 3 Tro

Kapitel 4 Självsuggestion

Kapitel 5 Specialkunskap

Kapitel 6 Fantasin

Kapitel 7 Organiserad Planering

Kapitel 8 Beslutsamhet

Kapitel 9 Uthållighet

Kapitel 10 Hjärntrustens styrka

Kapitel 11 Det undermedvetna

Kapitel 12 Hjärnan

Kapitel 13 Det sjätte sinnet

 

I detta kapitel skriver Hill om att det är nödvändigt att studera sig själv för att se hur många av rädslans spöken som står i vägen för dig. För att kunna tillämpa alla principer för framgång som hela boken “Tänk rätt bli framgångsrik” handlar om, som jag sammanfattat om i tidigare inlägg, måste man göra sig av med; obeslutsamhet, tvivel och rädsla.

 

För att det sjätte sinnet, som du behöver använda dig av för att kunna ta vara på alla möjligheter, ska fungera måste ditt sinne vara fritt från dessa negativer; obeslutsamhet, tvivel och rädsla. Obslutsamhet leder till tvivel, och tvivel leder till rädsla! Det är sedan rädslan som på olika sätt hindrar dig i att tro, göra planer och sedan följa dem tills du lyckas!

 

“Det finns 6 huvudsakliga rädslor som vi alla någon gång lider av.”

 

Den vanligaste kommer först;

1. Rädsla för fattigdom; denna rädsla förlamar förnuftet, förstör fantasin, dödar självförtroendet, avskräcker initiativ, leder till bristande målsättning bland annat.

2. Rädsla för kritik; gör att vi frölorar initiativförmågan, fantasin, begränsar vår individualitet och bryter ner vårt självförtroende bland annat. Här kommer en påminnelse till alla vuxna; tänk noga på detta när du kritiserar ett barn!!

3. Rädsla för att bli sjuk; du kan bli sjuk på riktigt om du fokuserar mycket på detta!

4. Rädsla för att förlora någons kärlek: svartsjuka tar upp allt ditt fokus istället för att göra sådant som tar dig dit du vill nå.

5. Rädsla för att bli gammal: man är rädd för att bli sjuk och beroende av andra och det gör också att man tappar din drivkraft.

6. Rädsla för döden: man låter sin rädsla för det oundvikliga paralysera sin förmåga att leva.

 

Om ni har läst tidigare sammanfattningar så förstår ni att dessa konsekvenser förstör alla chanser att lyckas nå sina mål.

 

De tre översta är grunden för det mest av vår oro. Och alla andra rädslor kan sorteras under någon av dessa 6.

Rädsla är inget annat än ett sinnestillstånd, och sinnestillstånd kan man kan man kontrollera och styra.

Om du ska lyckas med att bli framgångsrik måste du lyckas med att tämja ditt sinne och dina tankar, det är ditt ansvar och du kan inte komma undan det, det är bara dig det hänger på!

 

I beskrivningen nedan av vilka symptomen är av de olika rädslorna får vi ytterligare en klarhet i hur och varför dessa 6 rädslor förstör våra chanser att lyckas med våra mål i livet.

Symptom på rädsla för fattigdom:

  • Likgiltighet – man orkar inte bry sig om att ta ansvar för sitt eget liv och sina resultat.
  • Obeslutsamhet – man vet inte hur man ska göra, därför gör man ingenting och når därför heller ingenting.
  • Tvivel – man ger upp innan man ens försökt.
  • Oro – man ger upp innan man ens försökt.
  • Negativt tänkande – man övertalar sig att det är omöjligt så varför ens försöka.
  • Senfärdighet – man kommer aldrig till skott.

Symptom på rädsla för kritik:

  • Självupptagenhet – nervositet och blygsel hindrar en i det man vill.
  • Brist på hållning – dålig kroppshållning, dåligt minne sprider osäkerhet och obehag hos andra.
  • Personlighet – man vågar inte stå för sina åsikter och undviker att ta tag i sådant som behövs ta tag i.
  • Mindervärdeskomplex – visar sig ofta i skrävel för att dölja osäkerheten.
  • Extravagans – inre osäkerhet kompenseras med yttre attribut, kan resultera i slöseri med pengar.
  • Brist på initiativ – man tar inte vara på de möjligheter som bjuds.
  • Brist på ambition – man viker ner sig både mot sina egna mål och andra.

Symptom på rädsla för att bli sjuk:

  • Inbillning – man letar efter tänkbara symptom på sjukdomar istället för att fokusera på något bra.
  • Hypokondri – man fokuserar så mycket på sjukdomar att man blir sjuk på riktigt.
  • Motion – ens upplevda sjukdomar hindrar en från motion och då går man miste om det som håller kroppen frisk.
  • Mottaglighet – man bryter ner kroppens eget försvar mot sjukdomar med sina egna tankar.
  • Ynklighet – man vill ha medlidande, man använder sina sjukdomar som ursäkter för att inte agera mot sina mål.
  • Omåttlighet – man hamnar i missbruk.

Symptom på rädsla för att förlora någons kärlek:

  • Svartsjuka – misstänksamhet mot alla förstör alla chanser till samarbete.
  • Söka fel –  hos andra för att må bättre själv, förstör alla chanser till samarbete.
  • Speldjävulen – ja det vet vi alla vad det kan ställa till med.

Symptom på rädsla för att bli gammal:

  • Att utveckla ett mindervärdeskomplex bara för att man blir äldre – gör att du övertalar dig själv med att inte ens försöka.
  • Att man inte gör någonting för att nå sina drömmar på grund av att man inbillar sig att man är för gammal – gör att du övertalar dig själv med att inte ens försöka.

Symptom för rädsla för döden:

  • Ovanan att tänka på döden istället för att jobba för att njuta av livet – gör livet allmänt dött redan innan döden.

Människan kan inte skapa någonting som hon inte först formar i sin tanke, alltså gäller det att styra sina tankar! Man kan även som människa fånga upp andras tankeimpulser, därför är det väldigt viktigt att skydda sitt sinne mot negativitet.

 

Från webinaret med Jack Canfield som jag tittade på i torsdags gav han ett mycket konkret exempel på hur negativa tankar kan påverka en människa att tappa sin kraft. Han uppmanade publiken att tänka negativa tankar om en kvinna som var frivillig på scenen och hon orkade inte längre hålla emot när Jack försökte trycka ner hennes arm. När sedan publiken tänkte positiva tankar lyckades hon hålla emot. Samma sak hände när hon själv tänkte negativa eller positiva tankar om sig själv eller något som hon gjort. Detta är riktigt obehagligt! Jag tänker främst på barn som blir lätt påverkade av vuxna och även deras tankar, så som oss föräldrar och lärare.

 

På föreläsningen fick vi ett enkelt men effektivt tips på hur man kan skydda sig mot negativitet; man tänker sig helt enkelt att man står i en fontän där vattnet sprutar runt dig men inte på dig, som om vattnet är en skyddande vägg. Att tänka så inför, eller när du upptäcker dig mitt i en negativ situation, gör att du behåller din styrka. Jag återkommer med fler matnyttiga tips från föreläsningen i senare inlägg.

Hill sammanfattar i princip hela bokens innehåll i detta långa men innehållsrika citat:

“Det enda du har full kontroll över är dina tankar. Detta är den mest inspirerande och viktigaste sanningen av alla. Den reflekterar hela människans gudomliga natur. Dina tankar är också det enda som kan få dig att bestämma över ditt öde. Kan du inte kontrollera ditt eget medvetande, så kommer du heller inte att kunna kontrollera något annat.”

Hill skriver att hjärnkontroll är resultatet av självdiciplin och vana. Antingen är det du som kontrollerar din hjärna eller så kontrollerar din hjärna dig! Det finns tyvärr inga genvägar eller kompromisser i detta.

För att lyckas med att kontollera hjärnan är det mest praktiska sättet att se till att den alltid är sysselsatt med något bestämt, byggt på en klar plan. Hill uppmanar oss att studera de som har lyckats med det de vill i livet, för de har alla lyckats med att kontrollera sina sinnen och sina hjärnor; det är omöjligt att lyckas utan denna kontroll.

 

Vad gör du för att kontrollera din hjärna?

För mig är det superviktigt att vara medveten och bryta en negativ tanke så snart det bara går! Rätt ofta måste tanken ha gått så långt att jag märker i mina egna känslor eller ageranden vad mina negativa tankar har lett till innan jag kan ens bli medveten. Men då gäller det att stoppa direkt och fokusera på något som är positivt för att bryta det! För du kan inte tänka på både positiva och negativa saker samtidigt och då bryter det positiva det negativa och då kan jag må bättre och agera bättre.

Det är jättesvårt att styra sina tankar, men det går lättare och lättare ju mer medveten man blir om hur mycket oro och rädsla faktiskt ställer till med, och motivationen till att jobba med det stärks för mig nu när jag vet vad som annars händer.

Tidigare inlägg om denna bok:

Början på detta inlägg

Introduktion

Kapitel 1 Tankar är föremål

Kapitel 2 Brinnande önskan

Kapitel 3 Tro

Kapitel 4 Självsuggestion

Kapitel 5 Specialkunskap

Kapitel 6 Fantasin

Kapitel 7 Organiserad Planering

Kapitel 8 Beslutsamhet

Kapitel 9 Uthållighet

Kapitel 10 Hjärntrustens styrka

Kapitel 11 Det undermedvetna

Kapitel 12 Hjärnan

Kapitel 13 Det sjätte sinnet

 

 

I kapitlet finns det även med en hel del, 5,5 sidor, med provokativa frågor att svara på för att bli medveten om vilka rädslor man själv lider av. Av utrymmesskäl utelämnar jag dem här. Jag kommer att skriva ner frågorna imorgon för att du ska kunna göra dem för man lär sig fantastiskt mycket av dem.  Jag själv lider mest av rädslan för fattigdom och rädslan för kritik. Inte vackert alls, men som sagt medvetenhet är det första steget till att kunna göra något åt det.

 

Ha en fortsatt underbar dag underbara du!

/Mona

 

PS.1 Om du vill veta mer om rädsla och vad den gör kan du klicka på länken och höra vad Bob Proctor säger om det; https://www.youtube.com/watch?v=DwLy2eCgivM 

PS.2 Frontbild av Mubariz Mehdizadeh on Unsplash