Välkommen underbara du! Mitt syfte med detta inlägg är att delge dig Brendon Burchards tips för att undvikea att bli utbränd.

 

Brendon Burchard och hans team har i den största studien någonsin har tagit reda på vad det är som framgångsrika människor gör för att just bli framgångsrika, men även hur de håller sig kvar där, så han vet vad han pratar om. Det de kom fram till har han skrivit om i bestsellern High Performance Habits: How Extraordinary People Become That Way. Länk till att få boken gratis finns längre ner.

 

Han har även skrivit fler bestsellers som handlar om bland annat motivation; The Motivation Manifesto, länk till att få boken gratis finns längre ner. och de 10 saker i livet som fyller på oss och ger oss underbara liv; The Charge.

 

Han är inte bara bestseller-författare, utan också High Performance Trainer och en av världens mest eftertraktade föreläsare.

 

Är du den hjälpsamt utbrända?

 

Är du den personen som alltid säger; Låt mig hjälpa dig, jag vill ge värde till andra människor, ge service och så vidare?

 

Men att du ibland känner att du kompromissar med ditt eget mående, din egen mentala hälsa, din egen agenda och ditt eget liv?

 

Att du är den person som alltid är den mest hjälpsamma i dina relationer med andra, men inte får det tillbaka?

 

Eller att du ibland bara ger och ger och ger så mycket att du har glömt bort dig själv, att du håller på att förlora dig själv?

 

Oroa dig inte, det händer för oss alla ibland.

 

Om du är en person som bryr dig om andra, om du är en person som ger, som har hög nivå av omtänksamhet och empati, som vill ge och serva andra, vilket är ett stort behov hos oss människor; sluta inte att göra det.

Folk tror att de måste sluta att ge för att spara på sig själva, men det det slutar med är att de sedan mår dåligt av att inte göra det, eftersom det är ett mänskligt behov. De vill ge och bry sig om och när de inte gör det på den nivå som känns rätt så slår det tillbaka och de mår i alla fall inte bra. Det handlar mer om att hitta rätt balans mellan att ge till andra och ge till sig själv.

Det är fullt möjligt att uppnå balans i livet. Problemet är att det är så många som misslyckas med detta att det blir en kulturell trossats om att det måste vara så, att det är omöjligt att få till balans i livet.

 

Miljoner människor världen över lever i balans. Problemet är att du inte hör så mycket om det, och det är för att de inte klagar och gnäller så som de som inte har balans i livet gör.

 

Du kan uppnå den magiska hemligheten som gör att du kan ge, men som inte gör dig utbränd och som tar från dina egna behov.

 

För att få balans i att ge;

 

1. Du måste ha klart för dig vilka dina behov är

 

Vilka är dina riktiga behov och prioriteringar? Som du inte vill kompromissa med eller komma ur balans med.

 

Många har en lång lista på vad de inte vill i livet, men har mycket dålig koll på vad de verkligen vill i livet.

 

Om du inte är klar med vad du vill i livet, för det du gör, för dina egna vanor, för ditt egna välmående, om det inte finns en lång lista över hur du vill att ditt liv ska vara, hur dina dagar ska se ut, vilka vanor du vill ha, över det du värderar, prioriterar, som är stort och viktigt för dig, nedskrivet någonstans så är det inte på riktigt. Och dina dagar och ditt liv kommer att styras av slumpen, inte rutiner.

Ju mer ditt liv kommer att styras av slumpen, desto mer kommer du att blanda ihop olika områden i livet och vad som är viktigt för dig, med allt vad alla andra vill och du kommer att uppleva obalans, så se till att skriva ned vad det är du vill och vad som är viktigt för dig.

 

Hur ser din idealdag ut?

Varför?

Vad krävs för att du ska kunna leva sådana dagar varje dag?

Om det är stor skillnad mot dina “vanliga” dagar, hur kan du då ta dig ett litet steg mot det redan idag?

Vad vill du absolut inte vara utan i ditt liv eller din dag?

Varför?

Hur kan du få in mer av det, eller räcker det som det redan är idag?

Vilka är dina 3 viktigaste ledord?

Varför?

Kan du skriva ner dem så du ser dem varje dag och sedan försöka att aktivt leva efter dem?

Om du skulle klara av det; hur skulle ditt liv då se ut?

Varför?

Vilka är dina behov som måste tillgodoses för att du ska må bra?

Varför?

Räcker det du gör för att tillgodose dem idag?

Om inte, hur kan du ännu bättre tillgodose dem?

Var kan du skriva ner alla dessa frågor och svar?

Vore det bra för dig om du läste dem varje dag, eller i alla fall en gång i veckan och kollade av om du lever enligt dina egna värderingar och behov?

När och var i så fall?

Rutiner och vanor i detta är a och o. Brendon själv har söndagar som din utvärderingsdag, då han poängsätter sig själv i 10 livskategorier. 1 är urkasst och 10 är superbra.

 

Hans livskategorier, som han kollar av varje söndag, är;

 

  • Hälsa

 

  • Familj
  • Vänner
  • Kärleksrelationen
  • Uppdrag/arbete
  • Finanser
  • Äventyr
  • Hobbies
  • Andlighet
  • Känslor

 

 

 

Sedan vet han om hans liv är i balans inom och mellan kategorierna och vet också var han behöver lägga in mer krut för att det ska bli balans igen.

 

Jag är väldigt imponerad över hans självdisciplin och tänk. Jag har precis beställt hans The High Performance Planner från Bokus för att försöka att bli ännu mer fokuserad och effektiv i att ta mig mot mina mål.

 

Brendon har själv jobbat med att ta fram detta kombinerade planerar- och utvärderingsverktyg i 3 år och använt hans studier om högpresterande som en utgångspunkt. Han har även testat den på en hel del av sina klienter och vänner för att göra den så bra som den bara kan bli. Den hjälper dig med både planering och utvärdering i 60 dagar. Jag köpte för ett helt år på en gång. Vill du själv köpa den kan du klicka på länken;

https://www.bokus.com/bok/9781401957230/the-high-performance-planner/ .

 

2. Du måste veta var du verkligen ger mest värde och som verkligen gör skillnad

 

Det finns säkerligen en mängd människor som ber dig om saker. Är du dessutom en högpresterare, så är det ännu fler som ber dig eftersom de vet att du är bra på att få saker gjorda.

Då är det ännu viktigare att veta var du ger mest värde och som verkligen gör störst skillnad. Fokusera sedan på de sakerna, inte allt annat. Annars kommer du att lägga din energi på fel saker och förlora både din balans och dig själv längs vägen. Du måste veta vad du är bäst på, dina unika styrkor och talanger för att ge mest unikt värde.

Brendon rekommenderar sedan att lägga 60 % av din tid på de sakerna som verkligen ger unikt värde och sedan 40 % på de andra nödvändiga sakerna som också måste göras.

Om du lägger den mesta tiden på det som verkligen gör skillnad så kommer du att nå mycket stora resultat inom det, och du kommer att känna att det du gör verkligen betyder något, att du faktiskt gör skillnad. Det kommer att motverka känslan av frustration och överväldigande.

 

3. Säg nej, säg nej tidigt, säg nej ofta

 

Allt som inte är viktigt för dig, eller som inte kommer att bidra till ökat värde måste få ett nej. Det måste få ett automatiskt nej, ett första- gången-nej och ett omedelbart nej.

 

Fega inte ur och dra ut på det, säg nej direkt, det är mer respektfullt både mot den som frågar och dig själv.

 

Du sätter gränser genom att säga nej, inte med ett ja som du säger nej till senare. Du lär dig själv att säga nej genom att ge dig tillåtelse att göra det. Du värderar dig själv och värdet på det som du kan bidra med genom att säga nej till allt annat som kommer din väg.

 

Om det är så att den, eller de, du servar och anledningen till varför du ska göra en viss sak kan argumentera för att detta är viktigt för dig eller det du ger värde med, hur du kan bidra och göra det bra utan att det blir en distraktion i ditt liv, ja då kan det bli ett ja, men kan den/de/det inte det; ja då blir det fortfarande ett nej.

 

Ju högre nivå du presterar på, ju mer framgångsrik du blir och självuppfyllelse, desto mer bör du säga nej, säger Brendon.

 

I början när du precis är i startgroparna med det du vill bidra med och göra, ja då får allt ett ja eftersom du lär dig, utvecklar förmågor och försöker tjäna pengar.

 

Men när du har lärt dig, utvecklat en del förmågor och börjat tjäna pengar kommer fler människor att lita på dig och be dig om saker och då bör de flesta saker få ett automatiskt nej, tills du kan rättfärdiga det, tills de kan rättfärdiga det.

 

Om inte du, eller någon annan, kan övertyga dig om varför du ska säga ja för att det är viktigt för dig eller det du ger värde med, ja då blir det ett nej.

 

4. Ha en veckovis ärlighetssittning

 

Avsätt en stund varje vecka då du sätter dig ner och ärligt svarar på om du bland annat har skyddat det som är viktigt för dig och det du ger värde med.

Har du fallit för andras frestelser när det gäller distraktioner?

Har du brutit mot dina egna värderingar?

Har du prioriterat bort dig själv, det som är viktigt för dig och det du bidrar med värde, framför andras agendor?

 

Genom att ha en utvärdering varje vecka gör att du blir mer fokuserad och omsorgsfull när situationer som du “fallit igenom” uppstår. Du blir mer på din vakt och kan hantera dessa situationer på ett ännu bättre sätt i framtiden.

Den största anledningen till att folk blir utbrända är inte något plötsligt. Utan något som pågår vecka efter vecka efter vecka efter vecka med att kompromissa med dig själv.

 

Så om du kollar läget med dig själv varje vecka är det mer sannolikt att du kommer att sluta med det och säga; “Jösses, kolla vad dåligt jag hanterade denna vecka, kolla vad dåligt jag var på att säga nej och hur mycket nya saker jag tog på mig fast jag borde ha sagt nej.”

 

Därför behöver du en veckovis utvärdering då du håller dig själv ansvarig för hur du har tagit hand om dig själv och det som är viktigt för dig. Om det sedan är att skriva dagbok eller prata med någon som du kan vara ärlig med, det spelar mindre roll.

 

Gör du nu dessa 4 saker är det mycket större chans att du kommer att säga att; Mitt liv är i balans. Jag är lycklig med mängden jobb jag gör och så mycket som jag ger till mina förhållanden med olika människor, istället för att känna att allt och alla bara tar saker ifrån dig.

 

Om du ska få en balans, eller inte, i ditt liv hänger på dig. Det är ditt ansvar. Det är ditt liv, ingen annan kommer att göra ditt liv underbart. Det är helt och hållet upp till dig att sätta gränser för dig själv och det som är viktigt för dig, det som ger värde för dig, som skyddar dig och de sätt som ditt liv mest underbart! Gör du det kommer du att leva ett underbart liv!

 

Sammanfattning;

För att du ska kunna undvika att bli utbränd måste du;

  1. Ha klart för dig vilka dina behov är

  2. Veta var du verkligen ger mest värde och som verkligen gör skillnad

  3. Säga nej, säga nej tidigt och säga nej ofta

  4. Ha en veckovis ärlighetssittning

 

OBS! För att du ska inte missa några nya inlägg kan du acceptera att vi skickar pushmeddelanden, så får du upp en länk direkt i din webbläsare när ett nytt inlägg har gjorts och du kan då gå direkt till det nya inlägget.

 

Tills vi hörs igen; ha en underbar dag underbara du!

/Mona

PS1. Vill du veta mer om Brendon Burchard, besök gärna hans hemsida; https://brendon.com/

PS2. Vill du få Brendon Burchards senaste bok High Performance Habits: How Extraordinary People Become That Way, helt gratis, du betalar bara frakt och tullavgift ca 150 kronor, klicka på länken https://brendon.mykajabi.com/p/hph-book-step-1

PS3. Vill du få boken The Motivation Manifesto helt gratis! Klicka på länken, du betalar bara frakt och tullavgift ca 150 kronor; http://brendon.mykajabi.com/p/motivationmanifesto

PS4. Vill du köpa boken The Charge, klicka på länken; The Charge

PS5. Vill du själv se på detta videoklipp, klicka på länken;

https://www.youtube.com/watch?v=7RtcPUa9fTY&t=393s

PS6. Frontbild av Abrianto on Unsplash