Välkommen underbara du! Mitt syfte med detta inlägg är att skriva om att Wim Hof har forskningsbelägg för att du kan tämja sinnet med hjälp av kopplingen kropp och sinne och bli frisk, stark och lycklig.

Hans metod är dessutom väldigt enkel. Längre ner finns en länk till en gratis minikurs med Wim själv där han förklarar metodens alla 3 delar.

 

Den första delen handlar om djupandning på ett speciellt sätt för att kunna kontrollera kemin i kroppen. Klicka på länken för att få läsa mer om det; Andas dig frisk, stark och lycklig.

 

Den andra delen handlar om att duscha kallt för att optimera kroppens hjärt- och kärlsystem. Klicka på länken för att få läsa mer om det; Duscha kallt och bli frisk, stark och lycklig + länk till gratis minikurs

 

Metodens tredje del är att tämja sinnet och förbinda dig till det du vill uppnå med hjälp av kopplingen kropp och sinne.

Det handlar om att använda styrkan i sinnet och väcka kraften i dig, genom att få dig att knyta an till den djupaste delen av din fysiologi.

Kraften av intention och beslutsamhet är verklig menar Wim Hof.

I en studie som kallas Brain Over Body, har man bevisat att om man har satt en intention och är beslutsam i ett lugnt och avslappnat sinnestillstånd, kan man koppla upp sig mot sitt inre hormonsystem, i hjärnstammen, och det återställer hjärnan och du känner dig lugn och redo.

På så sätt kan du programmera din hjärna till att få den att göra det du vill göra, och inte låta hjärnan själv styra.

Ditt sinne är ditt verktyg och du har kontroll över det.

Om du sätter en intention och är beslutsam i ett avslappnat tillstånd får du självförtroendet att genomföra det du vill genomföra på ett helt annat sätt.

Det är därför vi använder det lugna tillståndet, intentionen och beslutsamheten när vi ska in i det kalla vattnet, det förbereder sinnet och kroppen och vi har heller inget problem att “tåla” det.

Kallduschen kommer att visa dig om du har tagit kontrollen över ditt sinne, eller inte.

Har du inga problem att klara av det utan att känna obehag har du lyckats ta kontrollen över sinnet. Du tycker kanske inte bara att det är okej utan till och med skönt. Medan om du tycker att det är obehagligt har du lite till jobb kvar innan du nått dit.

 

Mitt tips till er är att succesivt ställa in vattnet från varmt till kallt. Jag har provat båda sätten; succesivt och från varmt till kallt direkt, och för mig är det en jättestor skillnad. Jag kan till och med njuta av det kalla vattnet om jag succesivt ställer om vattnet.

 

En helt annan sak som jag också har märkt som är positivt, sedan jag började med detta, är att jag inte är lika känslig för temperaturskillnader. Vi har det svinkallt på jobbet, men efter jag började med detta känner jag att det är kallt, men jag störs inte av det; jätteskönt!

 

Wim berättar att det kalla, vattnet i det här fallet, är vår lärare. Det lär oss att ta tag i och hantera den yttre stress som det kalla vattnet orsakar våra kroppar, genom att vi sätter intentionen om att klara av det och sedan i lugn och ro succesivt tål mer och mer av det kalla utan att känna obehag.

 

Med Wim Hof-metoden tränar vi upp kroppen och sinnet att klara av den yttre stress som det kalla vattnet orsakar och detta gör att vi lär våra kroppar att hantera alla former av yttre stress.

 

Med kraften av ditt sinne, att sätta intentionen på vad det är du vill uppnå, kombinerat med det kalla vattnet-träningen gör att du sedan kan hantera all form av stress utan att få kroppen att sätta igång alla vanliga stressreaktioner som gör dig både otrygg och trögtänkt.

På så sätt kan du medvetet ta dig mot dina mål på ett betydligt mer harmoniskt sätt när kroppen vill tvinga tillbaka dig till din komfortzon.

 

Vill du läsa mer om komfortzonen klicka på länken; Varför trygghet kommer att förstöra ditt liv.

 

Att du själv kan kontrollera dina egna stressreaktioner är ett mycket värdefullt verktyg i en stressfylld värld.

 

Kom ihåg att stress är en av de vanligaste orsakerna till hjärt- och kärlsjukdomar, som är den vanligaste dödsorsaken i västvärlden.

 

Wim hävdar att med hjälp av djupandningen som återställer kroppens kemiska balans, det kalla vattnet som ser till att träna upp hjärt- och kärlsystemet för att transportera bort alla orenheter från kroppen och avlasta hjärtat, samt kraften i intentionen och beslutsamheten kommer du att kunna hantera i princip allt som livet kan pröva dig i.

 

Om du vill träna dig ännu mer i att hantera yttre stress och leva ett mar balanserat liv genom att använda kroppen har Wim kurser även i det. Klicka på länken för att läsa mer; https://www.wimhofmethod.com/fundamentals-video-course-introduction

 

Sammanfattning;

Med kraften av ditt sinne, att sätta intentionen på vad det är du vill uppnå, kombinerat med kallvatten-träningen gör att du sedan kan hantera all form av stress utan att få kroppen att sätta igång alla vanliga stressreaktioner som gör dig både otrygg och trögtänkt.

På så sätt kan du medvetet ta dig mot dina mål på ett betydligt mer harmoniskt sätt när kroppen vill tvinga tillbaka dig till din komfortzon.

 

Komma tillbaka till början; klicka här

 

Ha en underbar dag underbara du!

/Mona

 

PS1. Vill du ha en gratis minikurs, där Wim själv tar upp alla 3 delarna, i Wim Hof-metoden, klicka på länken; https://www.wimhofmethod.com/free-mini-class

 

PS2. Om du vill läsa mer om studien Brain Over Body, klicka på länken; https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1053811918300673

 

PS3. Ett av Wim Hofs TED talk; https://www.youtube.com/watch?v=zE9FfvPyPZg

 

PS4. Frontbild av Mitchell Griest on Unsplash