Välkommen underbara du! Mitt syfte med detta inlägg är att beskriva och förklara en video på Youtube där Tony Robbins live går igenom den morgonrutin som han kallar “priming”, förberedelse, och som han själv gör varje morgon.

 

Jag är en stor beundrare av Tony Robbins, hur han verkar vara som person, hans driv, hans enorma kunskap, förmåga att hjälpa andra och förbättra världen, samtidigt som han hela tiden försöker förbättra sig själv för att kunna hjälpa andra ännu bättre. Därför var jag mycket nyfiken på den morgonrutin som han kallar “priming”, förberedelse, och som han gör varje dag.

 

Han har jobbat med sig själv och personlig utveckling sedan 40 år tillbaka, så han borde verkligen veta vad som fungerar och inte fungerar.

 

För er som inte vet vem Tony Robbins är har jag tidigare skrivit om honom och en av hans böcker, sök på hans namn så kan du läsa mer där.

 

När jag sedan lyckades hitta en livevideo där han går igenom steg för steg hur han gör, och lite varför, blev lyckan total.

 

Jag har nu provat den här “primingen”, som är som en aktiv meditation i några dagar och den är mycket effektiv, både för att lugna ner getingboet i huvudet, få en att fokusera på tacksamhet, uppskattning, sina mål i livet och efter det ge energi för dagen.

 

Det första steget i “primingen” är en andningsövning “Breath of Fire” som ofta används i Kundalini Yoga.

 

Du ska ta in luft medan du lyfter händerna ovanför huvudet och sedan ska du ljudligt andas ut genom näsan när du sänker händerna mot axlarna. Det ska gå ganska snabbt och du ska göra så i cirka 30 sekunder.

 

Efter det ska du ta ner händerna i knät, med handflatorna uppåt och blunda och bara iaktta vad du länner i kroppen.

 

Du kommer att kunna känna både ett inre lugn, pirrande i kroppen och kanske till och med lite oförklarlig lycka.

 

Denna andningsövning görs i 3 set och man börjar med händerna ovanför huvudet.


Nästa steg är att sätta händerna på hjärtat och känna det, samtidigt som du tar djupa andetag.

 

Känn tacksamhet för att du har ett hjärta som slår och ser till att du lever.

Tacka ditt hjärta för det! Så länge det slår får du leva. Detta är en övning i tacksamhet och uppskattning. Det är omöjligt att känna tacksamhet och vara arg eller rädd samtidigt, och just rädsla och ilska är de två känslorna som förstör livet för de flesta idag.

 

Sedan ska du tänka på 3 olika stunder i livet som du har stor anledning till att känna tacksamhet för.

 

En i taget ska du återuppleva igen, med så mycket ljus, skärpa och ljud som bara är möjligt.

 

En av dem väljer Tony själv  alltid att den ska vara något mycket vardagligt, så som friskt vatten i kranen, vinden i håret eller liknande för att fokusera på det lilla som ändå betyder så mycket för lyckan och livskvalitén.

Efter detta ska du uppskatta en tillfällighet i livet som du är mycket tacksam för, gärna en tillfällighet som ledde till något livsavgörande.

 

Inse att livet händer för dig, inte mot dig. Nästa steg är att fylla upp dig med ljus, kärlek, healing och positiv energi. Tänk att ljuset kommer in genom toppen på huvudet, genom hela kroppen och in i mitten på jorden, tillbaka upp igen, ut genom huvudet och in igen.. Efter det skickar du kärlek och positiv energi till alla du älskar, de du känner och till alla främlingar.

 

Sedan kommer att du ska fokusera på 3 saker du vill uppnå i livet, helst inom 6 till 12 månader, och känna som om de redan var uppnådda.

 

Fokusera bara på hur det skulle kännas när det redan var verklighet, upplevt och sett från ditt perspektiv, och måla upp inre bilder av hur det livet skulle se ut. Använd mycket färg, skarpt fokus, och mycket ljud för att förstärka dessa intryck. Inget fokus alls på hur det ska gå till.

 

Den sista delen i övningen är den som ankrar allt i din kropp, men som jag har svårt med eftersom hela familjen ligger och sover när jag gör detta; du ska resa dig upp och göra det högsta och mest positiva ljud du bara kan.

 

Jag föreställer mig det, men förstår att det inte gör samma nytta. Får prova när det går utan att väcka hela familjen någon gång..

 

Avsluta allt genom att säga några saker du är tacksam för högt för dig själv.

 

Det som är det häftigaste i denna övning/primingen/aktiva meditation är att den tar upp alla delar som de flesta inom personlig utveckling betraktar som det viktigaste inom personlig utveckling; stillhet i sinnet, tacksamhet och uppskattning, djupandning, visualisering av dina mål och det som Tony Robbins är mest känd för; att använda kroppen för att få ännu bättre resultat. Allt detta i samma övning som tar mindre än 20 minuter; wow!

 

Jag har mediterat i flera år och alltid upplevt en stillhet i sinnet, dock har de andra delarna alltid saknats i meditationerna, även om Vishen Lakhianis 6 phase meditation, har en hel del av dem och tidigare har varit min favorit.

 

Det som Tonys meditation har, men som Vishens meditation saknar, är att få med kroppen aktivt och det ger mycket mer tyngd och längre hållbarhet i effekten tycker jag.

 

Prova gärna att själv bli guidad av Tony Robbins i denna övning genom att klicka på länken; https://www.youtube.com/watch?v=EXbUFgqjMdk&t=160s

 

Ha en underbar dag underbara du!

/Mona

 

PS. Frontbild av Guillaume de Germain on Unsplash