Välkommen underbara du!

Mitt syfte med detta inlägg är att skriva lite om vad Brendon Burchards webbkurs Transformation Week handlade om. Kursen gick ut på att få rätt fokus för att kunna sätta mål och uppnå dem 2019. Nedan finns några länkar för att bland annat komma åt en av ljudfilerna till kursen och den första videon från kursen ligger på Youtube. Det här är del 7 av 7.

Brendon Burchard och hans team har bland annat i den största studien någonsin har tagit reda på vad det är som framgångsrika människor gör för att just bli framgångsrika, men även hur de håller sig kvar där, så han vet vad han pratar om. Det de kom fram till har han skrivit om i bestsellern High Performance Habits: How Extraordinary People Become That Way. Länk till att få boken gratis finns längre ner.

Han har även skrivit andra bestsellers som handlar om bland annat motivation; The Motivation Manifesto, länk till att få boken gratis finns längre ner, och de 10 drivkrafter i livet som fyller på oss och ger oss underbara liv; The Charge.

Han är inte bara bestseller-författare, utan också High Performance Trainer och en av världens mest eftertraktade föreläsare.

Transformation Week, eller om man ska försöka att översätta det till svenska så blir det ungefär förvandlingsveckan, och det var det denna kurs handlade om; att få sig själv att göra en förvandling till det bättre ;-D.

Brendon började med att klargöra att det finns bara två saker som kan göra att man får till en förändring i sitt liv;

1. Antingen så inträffar det något nytt i ens liv, utifrån, och som gör att livet, och framför allt man själv förändras. Det kan vara både positiva och negativa saker.

2. Eller så kommer det något nytt inifrån dig; du får en ny insikt eller en ny idé som gör att du själv vill förändras och som sedan leder till själva förändringen.

Eftersom det är lättare att kontrollera det som kommer inifrån dig själv är det det som Brendon fokuserar mest på under denna vecka.

Sjunde avsnittet av Transformation Week handlade om förpliktelse/åtagande.

Förpliktelse/åtagande

För att du ska lyckas med din förvandling och klara av att uppnå dina mål behöver du känna en förpliktelse/åtagande på något sätt, mot dig själv, dina nära och kära eller mot målen själva.

För att känslan av förpliktelse/åtagande ska infinna sig och hålla i sig behöver du;

1. Vara tålmodig

Du måste vara tålmodig mot dig själv när det blir obekvämt eller att du stöter på problem, för det kommer du att göra, det gör alla.

Ingenting av värde har någonsin kommit som ett resultat av en helt lätt eller njutbar resa, för hade det varit så, så skulle alla redan leva sina drömliv, eller hur?

Vi människor behöver själva utmaningarna, som mer eller mindre tvingar oss till att växa som personer, för att vi ska få uppleva glädjen och lyckan av att ha klarat av något som var svårt och själva växandet som personer som utmaningen ledde till.

Däremot behöver vi också ha tron på och tilliten till att vi kan klara av själva utmaningen, annars ger vi upp.

För att skapa den tilliten rekommenderar Brendon oss att jobba på trossatsen; antingen så kommer problemet/utmaningen att lösa sig på ett fantastiskt sätt, eller så kommer du att lära dig någonting som kommer att ha stor påverkan på din nästa upplevelse.

Vad behöver du vara tålmodig med de kommande 12 månaderna?

Och varför?

Vad ska du kunna säga till dig själv eller tänka på för att vara mer tålmodig när du känner för att ge upp?

Thomas Edison, Walt Disney och Sylvester Stallone är riktiga förebilder i att inte ge upp. Googla gärna lite om dem och få se själv hur länge de fick kämpa innan de slog igenom. Värt att tänka på när man själv vill ge upp sina mål.

Om du inte bestämmer att vara aktivt tålmodig i förväg, innan stormen, så kommer du definitivt inte att vara det mitt i den; Du kommer att vilja fly eller ge upp.

För att inte ge upp måste du veta att ingen är bra på något i början! Och sedan vara bekväm med att vara obekväm, att hålla fast vid något trots obehaget att inte vara jättebra på något från början. Att tycka att det är okej att vara dålig på något i början, men att veta att du kommer att bli bättre på det över tid.

Det tålmodigheten handlar om är att; påbörja det du vill göra/uppnå, var okej med att vara dålig på det till en början och sedan inte ge upp förrän du har gjort det du ville eller uppnått det du ville, att aldrig ge upp. Att tänka; Okej, jag kommer att bli bättre. Jag kan röra mig framåt, ett steg i taget. är en jättestor del i att inte ge upp.

2. Ha något som triggar förpliktelsen/åtagandet

För att inte ge upp dina drömmar och mål, behöver du trigga känslan av förpliktelse flera gånger varje dag, annars är risken mycket stor att du blir distraherad och glömmer bort det som du har bestämt är viktigt för dig.

Vårt samhälle är fullt av lockande distraktioner och det är så lätt att falla för dem, speciellt när vi är mitt uppe i en utmanande situation, därför behöver vi dagliga påminnelser av olika typer för att få oss att fortsätta vara fokuserade på det som betyder mest för oss och vad vi vill med våra liv.

Om du inte har koll på det än, vilket de flesta av oss inte har, så läs inlägget om första delen i Transformation Week, för där står det mer om det. https://www.underbartliv.se/sjalvutveckling-kurser/transformation-week-med-brendon-burchard-del-1-av-7/

Brendon rekommenderar oss att vara omgiven av ständiga påminnelser om våra syften, för det är så lätt att ge upp när det blir motstånd;

  • dagliga påminnelser på mobilen; både alarmtext och låsskärm
  • post-it-lappar på datorn, kylskåpet, badrumsspegeln, i plånboken eller instrumentbrädan i bilen
  • ha tavlor, bilder, foton eller symboler i din hemma- eller jobbarmiljö som påminner dig om både vad du strävar mot och varför.

“Honor the struggle! It’s there to make you stronger in the process. Respect it. Look forward to it!” är Brendons uppmaning till oss.

Förvänta dig att det kommer att bli svårt så har du större tålamod med dig själv i processen. Om du inte gör det kommer du att ge upp vid första större problem du stöter på.

Påminn dig själv med triggers så att du håller fast vid den förpliktelse som du har valt. Påminn dig själv om ditt varför!

Vilka triggers/påminnelser skull du kunna börja använda dig av?

Och vad ska de bestå av; ord, bilder, ljud, affirmationer?

3. Vara konsekvent

Se till att hela tiden fortsätta att göra det som tar dig framåt. Träna på en vana och gör det till en del av din personlighet. Ju mer du gör det desto bättre blir du på det.

Välj ut de saker som tar dig framåt mot ditt mål, jobba sedan på att få in de vanorna lika självklara som att borsta tänderna. Du behöver då inte lägga viljekraft på att överlägga med dig själv om du ska göra det eller inte, det är en rutin som du inte ifrågasätter.

För mig är träningen en sådan rutin, den måste bara gå av sig själv annars blir den inte av.

Vilka vanor skulle du kunna träna in för att varje dag ta dig ett steg närmare dina mål?

4. Ha en mentor och/eller en coach

Skaffa dig en mentor, en förebild, som du kan lära av, eller en coach som kan hjälpa dig att få fram vad som är nästa steg och sedan hålla dig ansvarig för att du faktiskt gör det du säger att du ska.

Det finns många coacher och mentorer idag som kan hjälpa oss att lyckas med precis vad som helst, idag behöver ingen längre börja från noll med något, man kan lätt ta reda på vad andra har gjort för erfarenheter för att själv slippa göra samma misstag och på så sätt spara både energi och tid på sin resa mot drömmen.

Om du inte vill betala för en mentor eller coach rekommenderar Brendon att ändå hitta en förebild och läsa alla hens böcker, titta och lyssna på allt annat som hen har gjort. Gå gärna alla hens kurser.

Brendon rekommenderar även att läsa framgångsrika personers biografier för att få se vilka utmaningar de har brottats med, vilka strategier de använde för att ta sig framåt, att de aldrig gav upp och att till slut gjorde att de lyckades med det som de ville uppnå.

Mina stora förebilder är, som ni redan har förstått, Brendon Burchard och Tony Robbins, men även Tom Bilyeu och Vishen Lakhiani.

Vilka personer skulle du kunna börja följa mer eller läsa/titta/lyssna på mer, för att lära av dem?

Sammanfattning;

För att du ska lyckas med en förvandling och klara av att uppnå dina mål behöver du känna en förpliktelse/åtagande på något sätt, mot dig själv, dina nära och kära eller mot målen själva.

För att känslan av förpliktelse/åtagande ska infinna sig och hålla i sig behöver du;

1. Vara tålmodig

2. Ha något som triggar förpliktelsen/åtagandet

3. Vara konsekvent

4. Ha en mentor och/eller en coach

OBS! För att du ska inte missa några nya inlägg kan du acceptera att vi skickar pushmeddelanden, så får du upp en länk direkt i din webbläsare när ett nytt inlägg har gjorts och du kan då gå direkt till det nya inlägget.

Snart kan du även prenumerera på bloggen via e-mail :-D. E-boken som du får som en gåva när du börjar prenumerera på bloggen är inlämnad för korrekturläsning. 😀

Tills vi hörs igen; ha en underbar dag underbara du!

/Mona

PS1. Det sista ljudklippet finns än så länge att ladda ner på The Brendon Show https://brendon.com/podcast/ .

PS2. Den första videon finns än så länge på Brendons Youtubekanal; https://www.youtube.com/watch?v=1aCBLE7pL4s&t=12s

PS3. Vill du veta mer om Brendon Burchard, besök gärna hans hemsida; https://brendon.com/

PS4. Vill du få Brendon Burchards senaste bok High Performance Habits: How Extraordinary People Become That Way, helt gratis, du betalar bara frakt och tullavgift ca 150 kronor, klicka på länken https://brendon.mykajabi.com/p/hph-book-step-1

PS5. Vill du få boken The Motivation Manifesto helt gratis! Klicka på länken, du betalar bara frakt och tullavgift ca 150 kronor; http://brendon.mykajabi.com/p/motivationmanifesto

PS6. Vill du köpa boken The Charge, klicka på länken; https://www.adlibris.com/se/sokq=the+charge%3A+activating+the+10+human+drives+that+make+you+feel+alive

PS7. Frontbild av joel herzog on Unsplash

#transfomationweek

#brendonburchard

#underbartliv