Välkommen underbara du! Mitt syfte med detta inlägg är att berätta lite om varför det är nödvändigt att ha mål i livet och hur du kan göra för att sätta mål som är lättare att jobba mot och utvärdera.

 

Ni som läst inläggen om de känslomässiga behoven som vi alla har, oavsett kultur, ålder, kön eller var vi bor, enligt Tony Robbins världskänd coach, vet att en genuin upplevelse av lycka ligger i två saker; att ständigt växa som männsika och att bidra på något sätt.

 

Alltså är det en nödvändighet att ständigt utvecklas om man vill vara lycklig! Och för att veta att du gör det behöver du ha S.M.A.R.T:a mål som hjälp att utvärdera mot.

 

För att kunna bidra med något bra i världen behöver vi också fortsätta att utvecklas, dels för att ha något att bidra med och dels för att känna/uppleva lycka. Om vi inte känner eller upplever lycka vill vi inte ens bidra. Det är när vi mår dåligt som vi blir snåla och egoistiska. Mår vi bara bra, delar vi naturligt med oss av det vi har, för att vi vet att det kommer att gagna oss mer i slutänden än att vara snikna.

 

Det gäller att ha två typer av mål.

 

Ett mål som är så stort att det känns skrämmande och fantastiskt på samma gång, och ett mål som är ett delmål till “det stora skrämmande”, ett mål som är satt enligt S.M.A.R.T- metoden.

 

Sedan behöver du dagliga vanor för att nå dit du vill.

 

Dels för att hela tiden känna glädje och lycka över de små konstanta framgångarna och dels för att få med hjärnan på tåget. Eftersom hjärnan älskar vanor, för det är förutsägbart, kommer den att stötta dig, och när vanorna sitter behöver du dessutom inte använda din viljestyrka längre och det gör dig också lättare till en vinnare.

 

Bob Proctor, den personliga utvecklingens morfar/farfar, säger att om målet inte skrämmer dig är det inte tillräckligt stort. Målet ska vara så stort för att få ditt tänkande att expandera rejält och samtidigt få dig så exalterad att du dagligen arbetar mot det.

 

Om du hela tiden har som mål som du vet att du kan uppnå, kommer du aldrig att växa så mycket som du behöver, för att kunna åstadkomma det “omöjliga” enligt din hjärna.

 

Ni som läst mina inlägg om RAS och vad Marisa Peer skriver om hur sinnet fungerar, vet att hjärnan älskar det som är bekant och vant. Och om du då vill ha nya resultat i livet måste du börja tänka nytt, göra nya saker eller göra saker på ett nytt sätt för att uppnå det, annars kommer du att få mer av samma resultat som du redan har.

 

Eftersom hjärnan kommer att göra mycket för att hålla dig kvar i det “gamla vanliga” för dennes uppgift är att hålla dig vid liv och det är lättare att ha koll på eventuella faror om du är förutsägbar, behöver du ha en fast struktur på det nya du vill uppnå, annars kommer du inte att lyckas.

 

Den fasta strukturen kommer med att ha S.M.A.R.T:a delmål som du dagligen arbetar mot. Du behöver även ha rutiner för dem. S.M.A.R.T står för:

 

S = Specifikt. Ditt mål måste vara tydligt och avgränsat.

M = Mätbart. Ditt mål måste kunna mätas för att kolla om du uppnått det.

A = Accepterat. Ditt mål måste vara sant med dig.

R = Realistiskt. Ditt mål måste kunna uppnås av dig, just nu och inom tiden.

T = Tidsbundet. Ditt mål ska vara uppnått inom en viss tid.

 

Vill du läsa ännu mer om smarta mål kan du klicka på länken till en annan jättebra svensk hemsida om personlig utveckling; http://personligutvecklingcentrum.se/smarta-mal/

 

Låt säga att du vill komma i ditt livs bästa fysiska form någonsin. Du vill se ut som en mycket fit badmodesmodell, men du väger 20-30 kilo för mycket för det. Du vill kunna titta dig i spegeln och känna “Wow!” istället för att bli ledsen och uppgiven och gå raka vägen till skafferiet för att tröstäta.

 

Jag har själv lyckats gå ner mer än 30 kilo de senaste 4 åren, så jag vet att det är fullt möjligt. Det handlar om att lägga om kosten för livet, inte fortsätta äta sig mot döden.

 

Alltså är ditt stora skrämmande mål att se ut som en mycket fit badmodesmodell av det absolut sexigaste och snyggaste slaget, med magrutor och massor av självförtroende.

 

Ditt S.M.A.R.T:a delmål blir att gå ner 10 kg innan 1:a oktober. Det är Avgränsat, Mätbart, Accepterat (om du nu är villig att göra det som krävs för att nå dit), Realistiskt (ja, det är fullt möjligt, bara du gör det som krävs) och det är Tidsbundet.

 

De dagliga vanorna då?

 

Det är de dagliga vanorna som har tagit dig dit du är idag, så det första steget kommer att bli att se över de dagliga vanorna som är de sämsta för dig för att lyckas med ditt mål.

 

Vad är det för dagliga vanor som är mest fettbildande?

Äter du mycket fett?

Äter du mycket socker?

Äter du mycket kolhydrater som omvandlas till socker på grund av att du inte förbränner allt?

Äter du för stora portioner?

Äter du för ofta?

Tröstäter du? När? Varför?

 

Rikta in dig på den vanan som “förstör” ditt mål mest och ändra på den den första veckan. Sedan arbetar du vidare med nästa vana veckan efter.

 

Leta medvetet efter några nya vanor som du kan införliva som också kommer att ta dig närmare ditt mål.

 

Det är lättare att lägga till nya bra vanor, än att låta bli dåliga invanda vanor, återigen på grund av att hjärnan älskar det som redan är bekant. Kanske du ska lägga till att äta en större portion grönsaker till varje lagat mål mat, om du inte redan äter det förstås.

 

Visste du att kosten avgör 80-90 % av resultatet om du vill gå ner i vikt.

 

I ett mycket känt viktnedgång- och behålla-vikten-program i USA avråder man bestämt all form av träning under själva viktnedgångsprocessen, om man nu inte redan tränar regelbundet som en vana, just för att inte ta slut på viljestyrkan med träningen också. Programmet heter Bright Line Eating och har hjälpt tusentals riktigt överviktiga att gå ner till sin normalvikt och behålla den år efter år just genom att dra heldragna vita linjer för viss mat och viss typ av ätande. Klicka på länken för mer information; https://brightlineeating.com/

 

För att du ska få tillräckligt med motivation kan det vara mycket bra att ha både positiva påminnelser, hjärnan styrs mot njutning, och negativa, riktiga skräckbilder, för hjärnan gör ännu mer för att undkomma smärta än för att få njutning.

 

Positiva påminnelser kan var bilder på hur din kropp kommer att se ut när du nått ditt stora skrämmande mål. De ska sitta på ställen där du ser dem varje dag, men kanske inte direkt kopplade till mat eller kläder för att inte stjälpa mer än de gör nytta. Det kan vara svårt att känna sig motiverad av en bild av en riktig snygging när magen hänger över linningen och knappen inte går att knäppa på byxorna. 😀

 

Lyssna på musik varje dag som får dig att vilja röra på dig. Du kanske får ren lust att dansa, gå eller springa en sväng?

 

Sätt dig ner en stund varje dag, helst vid samma tid och på samma plats för att få hjärnan med på noterna, för att föreställa dig, visualisera det liv du skulle leva när du nått ditt stora skrämmande mål.

 

Vad skulle du göra?

Vad skulle du ha på dig?

Hur skulle du se ut?

Hur skulle du röra dig?

Hur skulle kroppen kännas?

Självförtroendet?

Vad hör jag mig själv säga om min nya figur?

Vad hör jag andra säga?

Hur känner jag mig när mitt skrämmande mål är uppnått?

Hur känns min kropp?

Hur känns kläderna mot kroppen?

 

Skräckbilder som påminnelser, som sagt hjärnan vill undvika smärta till varje pris, kan vara bilder, inre eller yttre, på hur ditt liv kommer att bli om du inte går ner i vikt; du kommer bli sjuk och orkeslös, eller att du inte ens finns kvar på denna jord.

 

Min största spark-i-baken bild, som fortfarande motiverar mig till att äta ännu bättre och träna effektivare, är att jag får en hjärtinfarkt och antingen blir ett kolli som inte kan ta hand om våra barn och inte får leva med min älskade man längre, eller att jag till och med dör ifrån min familj alldeles för tidigt.

 

Den bilden målar jag upp i mitt inre så fort jag känner en frestelse som jag vet att jag inte egentligen vill äta, och suget försvinner direkt. Vill du spä på skräckbilden kan du alltid se din egen begravning och hur dina nära och kära har det utan dig själv. Fruktansvärt hemskt, men effektivt för att låta bli frestelser.

För att ytterligare få motivation, är det ett måste att ha ett klart syfte till varför du vill uppnå ditt mål!

 

Om du ska gå ner i vikt för att vara snygg till din stora födelsedag eller bröllop, är risken ofantligt stor att du kommer att gå upp alltihop och ännu mer efter själva händelsen, eftersom motivationen och syftet inte är tillräckligt starkt.

 

Men om du vill gå ner i vikt för att få fortsätta att leva, leva ett friskt och sunt liv för dig, din familj och dina vänners skull, försvinner inte vare sig motivationen eller händelsen, för det gäller ju hela livet.

 

Ett tillräckligt starkt syfte betyder allt för att få motivationen att fortsätta när det blir motigt. Har du då ett riktigt starkt syfte blir det inte hälften så motigt som när du ska förlita dig enbart på din viljekraft, för viljekraften är tyvärr inte oändlig. Använder du sedan dina skräckbilder effektivt får du ytterligare kraft och energi att lyckas uppnå först ditt S.M.A.R.T:a delmål och sedan slutligen ditt skrämmande stora mål.

 

Lycka till fantastiska du!

 

Känner du dig osäker i detta?

Eller vill du hjälpa andra med detta?

 

Då skulle du passa utmärkt för vår Sparringpartnergrupp som vi här på underbartliv.se kommer att starta upp den 1:a september. Vill du veta lite mer om vad det kommer att innebära, sök på “sparringpartnergrupp” i sökrutan på sidan. Ansök genom att skicka ett mail till sparringpartnergruppen@underbartliv.se för vidare instruktioner.

 

Ha en underbar dag underbara du!

/Mona

 

  1. Frontbild av Samuel Zeller on Unsplash