Välkommen underbara du! Mitt syfte med detta inlägg är att hjälpa dig att ringa in några av de känslor som du INTE vill uppleva varje dag och få dig att komma på hur du ska göra för att försöka att undgå att uppleva dem varje dag.

Varje känsla har ett recept; det vill säga att det finns saker du tänker på, gör eller som händer som utlöser den. Det som är nyckeln är att ringa in dessa tankar och aktiviteter så att du försöker att undgå att utlösa dessa känslor varje dag!

Just nu pågår kursen som jag har fått denna uppgift ifrån, den heter “12 Dimensions of Mastery” och kommer från Mindvalley.com. Om du vill veta mer om den kan du klicka på länken; http://courses.mindvalleyacademy.com/lifebook-quest/

Här kommer några frågor och punkter som stöd för att försöka undvika att uppleva de oönskade känslorna dagligen, du fokuserar på en känsla i taget:

  • Det första du ska göra är att komma på en känsla som du vill undgå, undvika, i ditt liv.

För min del är modfälldhet, då jag börjar tycka att livet saknar det jag vill ha, den viktigaste känslan att försöka undgå.

  • Vad betyder denna känsla för mig?

Väldigt mycket på ett dåligt sätt! Den förstör väldigt mycket när den smyger sig på och biter sig fast. Jag har då svårt att skaka av mig den om det har gått för långt. Den leder till att jag tar på mig offerkoftan och tycker synd om mig själv och då är det helt plötsligt inte bara jag som blir modfälld; jag drar ju ner humöret på familjen med.

  • Hur kommer mitt liv att förändras om jag kan undgå, undvika, denna känsla i mitt liv?

För mig betyder det verkligen jättemycket att slippa modfälldheten, för den förstör så otroligt mycket; jag blir inte riktigt mig själv när den slagit till ordentligt. Egentligen är jag väldigt positiv till naturen och när jag blir för modfälld känner jag inte igen vare sig mig själv, mina tankar eller mina ageranden. Jag får dessutom väldigt dåligt samvete efteråt och det gör ju att modfälldheten håller i sig ännu längre. Jag jobbar på att förlåta mig själv både oftare och mer effektivt, mer om det i ett annat inlägg.

  • Skriv ner 3 saker eller situationer som framkallar denna känsla.

Jag känner stor modfälldhet när utgifterna är större än inkomsterna.

Jag känner modfälldhet när det är för stökigt eller ostädat hemma eller runt omkring mig.

Jag känner modfälldhet när jag möter för mycket negativitet eller känner för stor stress.

  • Skriv ner minst 3 strategier för att försöka att undvika att känna denna känsla varje dag.

Det jag har upptäckt är den absolut viktigaste strategin för mig att undvika detta, är att vara otroligt uppmärksam på mina egna tankar och känslor och styra om mina tankar direkt när jag märker att jag börjar att dippa i humöret! Det är betydligt lättare att “ta mig upp igen” när jag inte har sjunkit så djupt!

Att inte fortsätta tänka på det som började göra mig modfälld, utan ersätta dessa tankar med tankar som får mig att må bra igen. För att lyckas med detta måste man då ha koll på vilka känslor man vill ha i sitt liv och veta hur man framkallar dem!

Vi, jag och Tomas, jobbar medvetet på att bygga upp passiva inkomster, det vill säga att vi kan tjäna pengar på sådant som inte kräver tid mot pengar utan värde mot pengar, till exempel reklam på bloggen.

Vår städrutin Powerplock och ett veckostädschema löser stök och städning, under förutsättning att vi då gör det som står där varje dag!!!

För att undvika negativitet har jag blivit mycket selektiv i mitt umgänge. Jag vill spendera min dyrbara tid med människor som ger mig positivt utbyte och jag jobbar ständigt på att fylla på med positiv energi för att negativitet inte ska påverka mig lika mycket som det tidigare gjort. Mer om metoderna jag använder för att hålla min energi hög kommer i kommande inlägg.

För att undvika för mycket stress jobbar jag bara 60 %, ekonomin blir lidande, det vet jag! Men om jag skulle behöva jobba 100 % i dagens skola, oavsett vilken skola, skulle jag inte klara av att hålla den standard på mitt bemötade som jag vill hålla och för mig är ett bra bemötande det absolut viktigaste när man jobbar med människor. Då skulle det inte bara dra ner mig och min livskvalitet, utan även hela min familjs livskvalitet och det vill jag verkligen undgå! Det måste finnas andra sätt att tjäna pengar på än tid mot pengar och det är vi på väg att driva igenom. Att jag dessutom har en helt underbar chef, och även haft före henne, som förstår och stöttar är också en mycket viktig del för mig för att undvika för stor stress; tack Christine och tack Lena, ni är ovärderliga!

När du nu har gjort detta kan du göra om samma sak för fler känslor du INTE vill uppleva varje dag.

De viktigaste känslorna som jag INTE vill uppleva dagligen i mitt är; modfälldhet, ilska och stress.

Ha en underbar dag underbara du! Livet blir ännu mer underbart utan vissa känslor, eller hur?

/Mona

PS. Frontbilden är från Andrew Neel on Unsplash