Välkommen underbara du! Mitt syfte med denna text är att ge dig konkreta tips på hur du kan göra för att bli mer tacksam och på så sätt få fler saker att vara tacksam för!

Tricket är att vara tacksam för de saker du redan har! Jag vet att just det kan vara väldigt provocerande, särskilt när du tycker att du inte har något att vara tacksam för, men fortfarande är det sant!

Om du är i sinnesstämningen eller på humöret att du känner att du inte har något eller mycket att vara tacksam för, behöver du verkligen jobba med det, för om du inte är tacksam för det du har, kommer inte Universum att ge dig fler saker att vara tacksam för!

Det kan låta magstark och flummigt med det är så bland annat attraktionslagen fungerar. Om du inte vet vad attraktionslagen är och hur den styr ditt liv kan du klicka här http://www.proctorgallagherinstitute.com/6809/how-the-law-of-attraction-works och få den bästa förklaringen, enligt mig, av vad det handlar om. Bob Proctor, personliga utvecklingens “grandfather”, förklarar på ett enkelt sätt vad det handlar om. Här kan du även läsa mer om honom http://www.proctorgallagherinstitute.com/our-story . Att ändra det som Bob Proctor kallar för paradigmer är ett arbete som kräver reflektion, nytänkande och ihärdighet men som är fullt möjligt.

Det första steget i att ändra på sin paradigm är att börja att medvetet leta efter saker som du redan nu har i ditt liv som du kan vara tacksam för.

Jag vet av egen erfarenhet att det kan vara mycket utmanande om du just nu befinner dig upp till midjan i jordgubbssylt och undrar hur i hela världen du ska kunna ta dig därifrån! Men sanningen är att du får mer av det du fokuserar på, det du tänker på, pratar om och lägger energi på! När jag fokuserade på hur dåligt jag mådde och på alla saker som var fel, då var det bara det jag kunde se. Kort efter att jag upptäckt attraktionslagen hörde jag Bob Proctor prata om att skriva tacksamhetsdagbok. I den skriver du helt enkelt ner allt som du är tacksam för. Han nämnde att tacksamhet är nyckeln till både lycka och framgång. Ville jag vara lycklig? Ja, helt klart! Ville jag lyckas i livet? Absolut! Jag bestämde mig för att börja skriva ner det jag hade att vara tacksam för.

Jag började att skriva, i en vacker inbunden skrivbok, om alla saker jag hade att vara tacksam för, det handlade mest om att jag levde, att jag var frisk, att jag hade underbar familj som älskar mig, att vi lever i ett fritt, fredligt och rikt land. Sakta men säkert började jag att se fler och fler saker som var bra i mitt liv, men som jag hade tagit förgivna och som jag egentligen uppskattade fantastiskt mycket när jag väl “såg” dem; att våra underbara flickor är friska, glada, och generösa, att vi bor i ett underbart hus på landet med dikena överfulla av sommarblommor på sommaren, att jag har lätt att skratta.

Det är när ditt fokus går från att se allt som är fel, till att se allt som är bra som den stora förändringen äger rum; det är då du börjar att njuta av det lilla och i varje nu, då du upplever att livet är fantastiskt och att det finns så mycket som gör livet underbart att leva. Det gäller dock att ha vanor som gör att du behåller detta fokus!

Vissa dagar är det helt klart svårare att se saker som är bra, men över tid blir det en vana att medvetet tänka på, prata om och medvetet göra nuet så njutningsfullt det bara går. Vissa dagar handlar det om att bara hålla mig sysselsatt för att hålla ångesten eller tristessen borta, men då kan jag skriva i min tacksamhetsbok att jag är tacksam för att dagen äntligen är slut och att jag blir bättre och bättre på att fokusera på det som är bra och att det är en ny dag imorgon då allt kommer att kännas bättre.   

Det första steget i att få fler saker att bli tacksam för i livet är att skaffa dagliga vanor som gör att du dagligen medvetet fokuserar på det du redan har att vara tacksam för. Det kommer att göra att du mår bättre och det i sin tur kommer att göra att du beter dig bättre och på så sätt ändrar dina resultat i livet; du kommer att få ett bättre bemötande helt enkelt för att du själv bemöter andra bättre!

 Att ha den dagliga vanan att alltid skriva ner saker som har varit bra under dagen, är den vana som gör att jag medvetet fokuserar på vad som har varit bra under dagen. Det är det du fokuserar på och gör varje dag som räknas! Så om du vill ha fler saker att vara tacksam för måste du ha dagliga vanor som gör att du medvetet riktar din uppmärksamhet på det som redan är bra i ditt liv. Annars kommer du inte ens att “se” dem även om du har dem mitt framför dig.

Hur gör jag då rent konkret?

  1.     Först måste du bestämma dig för att du ska prova något nytt som gör att du fokuserar mer på det du redan har att vara tacksam för. Ingen ny aktivitet – inga nya resultat!
  2.    Sedan måste du avsätta lite tid varje dag, minst 10 minuter, helst precis innan du ska sova, så att du somnar i känslan av tacksamhet för det gör att du somnar lättare och vaknar mer harmonisk.
  3.     Du behöver ha en penna och papper. Jag föredrar en vacker inbunden skrivbok med ränder och en suddbar bläckpenna i en vacker färg just för att göra upplevelsen ännu bättre.
  4.     Sedan skriver du ner 5 nya saker varje kväll som du är tacksam för i ditt liv just nu. Du får bara skriva om en sak en gång, så det gäller att vara väldigt specifik i det du skriver om, anledningen till varför du är tacksam för just det är det som ska varieras. Du ska skriva en hel mening och varför du är tacksam för just det, till exempel;

“Jag är så fantastiskt tacksam för att jag lever, för om jag inte gjorde det skulle jag inte kunna krama och pussa våra underbara döttrar godnatt.” Du kan alltså skriva om att du är tacksam för att du lever många gånger så länge som du har olika anledningar till det.

“Jag är så fantastiskt fantastiskt tacksam för att jag bor i ett land med fred så att jag inte behöver leva i ren skräck varje dag.”

“Jag är så fantastiskt tacksam för att jag är frisk så att jag kan jaga och busa med våra underbara döttrar så ofta jag vill.”

“Jag är så fantastiskt tacksam för att vi har en så underbart hem, för det hade varit fruktansvärt att inte veta var vi skulle kunna få sova varje natt.”

“Jag är så fantastiskt tacksam för den ljuvliga kopp te jag drack i vårsolen idag för då njöt jag verkligen fullt ut av att vara i nuet.”

Varför ska du göra detta?

  1.     Detta gör att du medvetet och regelbundet väljer att tänka på det du har i ditt liv att vara tacksam för och eftersom det du fokuserar på expanderar är det superviktigt att ha vanor som får dig att fokusera på just det du vill ha mer av!
  2.     Sinnesstämningen som du är i precis innan du ska somna är den sinnesstämning du kommer att vakna i. Och visst vore det härligt att fokusera på det du har att vara tacksam för direkt på morgonen?
  1.   Den stora vinsten är när du har gjort detta i 30-60 dagar och du börjar märka att ditt fokus har skiftat från att fokusera på allt som är fel till att börja medvetet se det som är bra. Det kommer att göra dig både lyckligare och bättre som människa!

När ska du göra detta?

Precis innan du ska sova om du vill ha effekten jag nämnde ovan, men det finns de som föredrar att starta dagen med detta, och det viktigaste är att göra det dagligen! Personligen föredrar jag att göra det på kvällen då det ger mig en känsla av lättnad och djup tacksamhet, jag brukar annars kunna fokusera på allt jag gjort fel innan jag ska sova.

Om du har några bra tips på hur du håller dig tacksam, skulle jag verkligen uppskatta om du vill dela dem med mig! Att medvetet försöka fokusera på det som är bra i livet just nu är skitsvårt men också den viktigaste uppgiften för att få dig lyckligare och mer handlingskraftig och det i sin tur kommer att du känner att det är värt att fortsätta framåt och medvetet skapa det liv som du vill leva och som du är så värd att leva!

Ha en underbar dag underbara du!

/Mona

PS Frontbilden kommer från Pro Church Media on Unsplash