Välkommen underbara du! Mitt syfte med detta inlägg är att skriva om de morgonrutiner som jag inte kan vara utan, så att du kanske får lite inspiration till några nya till dig.

“Du är dina vanor.” har jag hört från många av de som håller på med personlig utveckling. Det de menar är att det du gör varje dag är det som avgör hur ditt liv kommer att bli. Det är inte det du gör någon gång ibland som avgör dina resultat eftersom det är undantag från rutinen. Exempel om du väljer att äta godis varje dag är det betydligt större sannolikhet risk att du blir överviktig än om du äter godis en gång i månaden.  

Alltså behöver vi alla tänka över vad det är vi gör varje dag eftersom det är jätteviktigt!

Många inom personlig utveckling pratar också om vikten av att göra det viktigaste i livet först på dagen just för att det verkligen ska bli av, och inte glömmas bort, men också för att det inte ska ta onödig energi på grund av att man har dåligt samvete för att man inte har gjort något man vet att man borde göra, än.

Min erfarenhet av detta är precis det samma; jag mår bäst av att göra vissa saker det första jag gör på morgonen för annars blir de som sagt inte av, eller drar ner min energi för att jag är rädd att glömma bort det.

Mina morgonrutiner som jag inte kan vara utan, för att må riktigt bra är;

  1. Dricka ett stort glas rumstempererat vatten så att jag blir klar i knoppen och har någon vätska att ta av när jag tränar. Om jag inte gör det märker jag att kroppen är jättetrög och snabbt blir trött under träningen.
  2. Sträcka ut ryggen ordentligt i fåtöljen. Jag böjer mig bakåt så långt jag kan över ena armstödet och sträcker ut båda armarna åt sidorna så att både ryggen och bröstmuskulaturen sträcks ut ordentligt. Om jag inte gör det kan jag få spänningshuvudvärk senare på dagen.
  3. Göra en minimeditation på 5 minuter för att må riktigt bra direkt på morgonen. Denna meditation gör jag även flera gånger under dagen.
  4. Göra energimedicin för att påverka mina energier i kroppen på rätt sätt, det är främst förebyggande för att inte bli allvarligt sjuk, men jag känner även direkt att jag blir på bättre humör. Vill du göra likadant klicka på länken och lär dig detta av Donna Eden som själv healat sig själv från MS; www.youtube.com
  5. Träna.För mig är det jätteviktigt att träna eftersom jag vill att min kropp ska vara fullt fungerande, alltså tränar jag 6 dagar i veckan om jag inte är sjuk förstås. Jag tränar just nu ett program som jag skrivit tidigare om och som är från Mindvalley, men 7 minutersträning från Youtube går också bra. (För mer information se tidigare inlägg om träning.)
  6. Titta på en Mindmovie för att programmera mina trossatser om mig själv, mina förmågor och mitt agerande, så att mina trossatser stöder de mål jag vill uppnå i livet. Om du vill veta mer om vad en Mindmovie är kan du klicka på länken; www.mindmovie.com
  7. Jag läser en text som jag skrivit om vad jag är tacksam för i livet; tacksamhet är det snabbaste sättet att förbättra sitt mående på.
  8. Jag läser några affirmationer om vad jag vill uppnå i livet och visualiserar dem samtidigt och känner de känslor som jag skulle ha känt om det redan var sant för att övertyga mitt sinne om att det är möjligt att uppnå.
  9. Jag läser några överflödsaffirmationer för att omprogrammera mitt sinne för att känna mig rikare och på så sätt lyckas tjäna ännu mer pengar för att kunna göra ännu bättre och gott i livet. Detta ska jag se till att spela in som ljudfil så att jag kan göra annat medan jag lyssnar.
  10. Jag gör en 10-15 minuters meditation för att boosta vissa saker i livet, just nu är det att uppskatta det jag har ännu mer.
  11. Äta frukost som ger mig bra näring och energi för att må bra helt enkelt och behålla mitt fokus. just nu är det kokt ägg, rökt kalkon, tomat, morot, rökt lax och te.
  12. Blogga för att ge till andra så att jag kan känna att jag bidrar med något viktigt till världen. Jag försöker att delge sådant som jag själv har haft eller har nytta av i mitt eget liv, sådant som jag själv just läst, sett eller hört och som jag tror att även andra som är intresserade av att utvecklas som människor kan tycka vara intressant och viktigt.

Det tar ganska lång tid på morgonen att göra mina rutiner, men för mig är det värt varenda minut för mina morgnar ger mig en kickstart varje dag!

Jag går upp före alla andra i familjen för att få vara ifred och göra allt detta och det ger mig så mycket energi att få ha lagt tid på mig själv och det som är viktigt för mig i livet och inte bara ge till alla andra vad de behöver.

Jag märker direkt i humör och energinivå om jag mot förmodan inte har kunnat göra alla mina rutiner; jag kommer inte riktigt igång och blir lätt påverkad av allt runt omkring istället för att fokusera på mig och hur jag vill att mitt liv ska vara. Jag väljer hellre att alltid ställa väckarklockan och hinna göra allt detta än att sova länge. Att göra alla dessa saker har gjort att jag bara kräver 6-7 timmars sömn de dagar jag jobbar och 7 timmar de dagar jag är ledig.

Vilka dagliga rutiner har du som du inte kan vara utan och som tar dig närmare dina mål? Om du inte har några kanske du vill prova några av mina? Jag kan verkligen rekommendera det.

Ha en underbar dag underbara du!

/Mona

PS. Frontbild av Form on Unsplash