Välkommen underbara du! Mitt syfte med detta inlägg är att ge dig en enkel, konkret och effektiv metod för att minska stressen, när man känner sig stressad.

Jag är väldigt intresserad av metoder och konkreta tips på hur man kan förbättra sitt liv och därför följer jag en hel del sådana maillistor, youtubekanaler och läser böcker om just detta. I morse hade jag fått ett mail från Lifebook magazine om hur man med en 6-stegs metod enkelt kan motarbeta känslan av stress och överväldigande och tänkte att det där kan vara intressant både att börja praktisera själv och att delge till er.

“When you do nothing, you feel overwhelmed and powerless. But when you get involved, you feel the sense of hope and accomplishment.” – Maya Angelou

“The secret to getting ahead is getting started. The secret to getting started is to break complex, overwhelming tasks into small, manageable tasks, and then start on the first one.” – Mark Twain

Tiden och samhället vi lever i nu kan väldigt lätt bli oss övermäktigt; det är så många saker vi “borde” göra och lyckas med, många ideal som vi bör nå upp till enligt sociala medier, reklam och andra influerande medier. Vi kan lätt hamna i känslan av att inte räcka till, inte hinna med och få svårt att fokusera på det som egentligen är det viktigaste; att må bra!

Problemet är att när vi hamnar där kan vi lätt känna att det är ingen idé att ens försöka för jag kommer ändå aldrig att hinna det som jag vill hinna med och därför är det lätt att fly, till bland annat sociala medier för att slippa ta tag i saker och där träffar man ofta på ännu mer saker som stressar som man borde ta tag i och så vidare och ekorrhjulet snurrar bara fortare och fortare… vad göra?!

Därför blev jag så glad när jag hittade denna enkla 6-stegsmetod för att få ner stressen och känna att man återtar makten över tillvaron igen, för känslan av stress handlar mer om vad som pågår inom en än det som pågår på utsidan, och det betyder att man har mer kontroll över stressen än vad man först upplever. Denna metod kommer att leda dig ut från känslan av överväldigande och stress till klarhet, självförtroende och medvetet handlande.

6-stegsmetoden för ett mindre stressfyllt liv;

  1. Gör en hjärntömning! Avsätt 5-10 minuter och töm huvudet genom att få ner allt som stressar dig på papper så du kan få syn på det. Det spelar ingen roll om det är stort eller smått, skriv bara ner utan att reflektera över det. Skriv ner allt tills du känner dig avslappnat lugn.

  2. Släpp allt som du inte kan kontrollera! Titta nu på listan av det som stressar dig och notera allt som du inte kan påverka – saker som att du vill att någon annan ska göra eller vara eller saker som du inte kan förutse. Här har du två val; ändra uppgiften/målet till något som du har kontroll över, så som ditt eget tänkande eller agerande, eller helt enkelt stryka själva uppgiften/målet.

  3. Utmana dina föreställningar om vad du måste göra! Vi har alla saker som förföljer oss vecka efter vecka och som aldrig blir av, det är ofta saker som suger, saker vi som vi känner oss tvingade att göra men som vi inte tycker är så roliga. Ibland måste vi göra dem för konsekvenserna av att inte göra dem är större än att strunta i dem, men ofta har vi makten att befria oss från känslan av konstant frustration och misslyckande över dessa halvhjärtade åligganden. Återigen du har två val; kavla upp ärmarna och bestäm dig för att äntligen ta tag i det och gör det sedan, en gång för alla, eller radera det från din lista och frigör dig både mentalt och känslomässigt.

  4. Prioritera och numrera dina uppgifter! Jippi! Nu har du en riktig “att-göra-lista” – de viktigaste och mest meningsfulla uppgifterna i ditt liv just nu. Nästa steg är att prioritera dem. Ta en titt på dem och rangordna dem i nummerordning – börja med den viktigaste och mest stressande uppgiften, och jobba dig ner genom listan.

  5. Skriv in uppgifterna i din kalender! Nu när du vet i vilken ordning du ska göra sakerna, gäller det att planera in dem i verkligheten genom att skriva in dem i kalendern och dagordningen. Detta är det sista steget i att släppa dem från dina tankar och känna lugn och ro. När du väl har organiserat och schemalagt, är allt du behöver göra att ta tag i en sak i taget och göra varje dags uppgift, vilket leder till nästa steg…

  6. Ta en sak i taget! Du måste absolut lära dig att känna dig tillfredställd med att ta små steg, för det är verkligen det som livet handlar om. Genom att ta små meningsfulla steg varje dag, de som du medvetet och noggrant skissat upp i förväg, kommer du äntligen att kunna ge dig tillåtelse att leva i lycka och tillfredsställelse – för du vet att eftersom du gör ditt bästa, och kanske för första gången, vet i ditt hjärta att det är tillräckligt!

Åh vad jag är glad att jag hittat denna metod! Jag ska genast ikväll sätta mig ner och göra detta, hur ska du göra? Vad detta något för dig? Har du en ännu bättre metod får du mer än gärna delge den till mig, det är bara att maila.

Ha en underbar dag underbara du!

/Mona

PS1. Vill du spana in Lifebook och deras nyhetsbrev kan du klicka på länken; http://mylifebook.com/

PS2. Frontbild av Tom Pumford on Unsplash